تاکید پاکستان به وفاداری به توافق گازی خود با ایران

۳۰ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۱۷۶۱۵ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام آباد، شاهد خاقان عباسی وزیر نفت پاکستان اعلام کرد که دولت جدید این کشور به توافقنامه خود با ایران در مورد خط لوله گاز صلح که توسط دولت قبلی به امضا رسیده است احترام می گذارد.

وی اطمینان داد که اسلام آباد طبق این توافقنامه با طرف ایرانی همکاری خواهد کرد.

عباسی خاطرنشان کرد که طبق توافق انجام شده، هر یک از طرفین معامله که در اجرای این پروژه تأخیر کنند مشمول پرداخت جریمه خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه این جریمه مشمول ایران نیز خواهد شد، افزود: طبق توافقنامه، تاریخ تعیین شده برای اعمال جریمه ها، 31 دسامبر 2014 میلادی است.

این اظهارات پس از آن انجام می شود که مقامات ایران چندی پیش درباره تعلل پاکستانی ها در تکمیل خط لوله گاز ایران در خاک خود به اسلام آباد هشدار دادند.

ایران به پاکستان اولتیماتوم داده که در صورت اجرایی نشدن این طرح از سوی پاکستان، مقامات تهران جرایم نقدی درنظر گرفته شده در قرارداد را در مورد این کشور اجرا می کنند.

طبق توافق انجام شده، درصورت تأخیر هر یک از طرفین در روند اجرای این طرح، روزانه حدود 30 میلیون دلار جریمه به طرف مقابل پرداخت می شود.

این در حالی است که وزیر دفاع سابق پاکستان و وزیر آب و انرژی این کشور نیز روز گذشته در سخنرانی خود در صحن علنی مجلس به مقامات اسلام آباد هشدار دادند که عدم متعهد بودن پاکستان به اجرای تعهداتش در قبال پروژه خط لوله صلح، این کشور را مشمول جریمه میلیاردی از سوی ایران می کند.

اسفند سال گذشته، مقامات تهران و اسلام آباد، پس از کش و قوس های فراوان و به رغم فشارهای آمریکا، قرارداد تکمیل این خط لوله در خاک پاکستان را به امضا رساندند.

اما پس از روی کار آمدن دولت جدید حزب «مسلم لیگ نواز» به رهبری «نواز شریف» در پاکستان، شایعات درباره احتمال عقب نشینی اسلام آباد از این طرح قوت گرفت که این موضوع نگرانی هایی را در کشور بحران زده پاکستان که به شدت با کمبود منابع انرژی روبرو است به وجود آورد.

کلید واژه ها: پاکستان جریمه اسلام آباد اسلام خط لوله


نظر شما :