نتانیاهو دوباره بر طبل جنگ می کوبد؟

غزه آزمونی شکست خورده برای حمله به ایران

۰۴ آذر ۱۳۹۱ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۰۹۵۳۹ اخبار اصلی خاورمیانه
ایران موشک‌های بسیار عظیمی از جمله ارو 2 در اختیار دارد، این موشک‌ها قابلیت‌های تدافعی ایران را بسیار بالا می‌برند و می‌توانند همان کار گنبد آهنین را بکنند با این تفاوت که توانایی‌هایشان از آن بسیار بیشتر است.
غزه آزمونی شکست خورده برای حمله به ایران

دیپلماسی ایرانی: اکنون که بحران غزه تا اندازه‌ای رو به آرامش نهاده است، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مجددا به سراغ ایران که این روزها محور اصلی سیاست خارجی وی را تشکیل می‌دهد، بازگشته است. اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را چه از لحاظ عملی و چه از لحاظ سیاسی به ضرر خود می‌داند و برای همین در کنار ادعاهای دیگری که در غزه علیه ایران مطرح می‌کند، مساله هسته‌ای ایران را نیز تهدیدی بالقوه علیه خود قلمداد می‌کند. برای همین نتانیاهو در جریان تبلیغات انتخاباتی‌اش دائما تکرار می کند که اگر برای بار دیگر نخست وزیر اسرائیل شود تحرکات شدیدتری را علیه برنامه هسته‌ای ایران دنبال خواهد کرد. انتخاباتی که قرار است در 22 ژانویه برگزار شود.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند که وی در جنگ شش روزه علیه غزه شکست خورده است و اکنون قصد دارد این شکست را با جنجال‌های سیاسی و تبلیغاتی علیه ایران بپوشاند. اکنون این پرسش از نتانیاهو مطرح است که وی چگونه صحبت از جنگ با ایران می‌زند در حالی که از پس جنگ با غزه بر نیامد و در حالی که حداقل 163 فلسطینی را به شهادت رساند، حرف از جنگ با ایران می‌زند. ایرانی که توانایی‌های نظامی‌اش به هیچ وجه قابل مقایسه با فلسطینی‌های ساکن در غزه نیست و پهناوری و بزرگی آن باعث می‌شود تا هر گونه جنگی با آن را با چالش‌های جدی و طاقت‌فرسا مواجه کند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، عوزی ایلام، پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل در این باره می‌گوید: «به هیچ وجه نمی‌توان نوار غزه را با ایران مقایسه کرد. حتی نمی‌توان گفت که حمله به غزه آموزش و آزمایشی برای نیروهای اسرائیلی برای حمله به ایران بوده است.»

وی در ادامه می‌افزاید: «با حمله‌ای که اسرائیل به غزه انجام داد، درست است که توانست بسیاری از توانایی‌های نظامی حماس در این منطقه را نابود کند، اما با این حال این حقیقت نیز نمایان شد که سلاح‌هایی که در اختیار فلسطینی‌ها قرار داشته و اکثر آنها از ایران آمده‌ است تا چه اندازه پیشرفته هستند و از تکنولوژی روز دنیا برخوردارند که نشان می‌دهد توان دفاعی موشکی فلسطینی‌ها تا چه اندازه بالا است.»

اسرائیل مدعی است که تنها 421 موشک از سوی نوار غزه به خاک اسرائیل اصابت کرده و توانسته در حدود 84 درصد کل موشک‌هایی را که از سوی فلسطینی‌ها در غزه به اسرئیل شلیک شده‌اند را مهار کند، و می‌گوید اگر گنبد آهنین نبود، میزان تخریب، کشتار و ویرانی‌ها بسیار بیش از آن چیزی می‌شد که اکنون در اسرائیل حاصل شده است. اما تحلیلگران این سوال را مطرح می‌کنند که این جنگ توانست با همین توصیفات این اندازه هزینه به روی دست اسرائیل بگذارد، در حالی که اگر بنا باشد جنگی با حزب الله در بگیرد که برآوردها نشان می‌دهد، حداقل 60 هزار موشک در اختیار دارد، آن گاه چه خسارت‌ها و ویرانی‌هایی متوجه اسرائیل خواهد شد.

یوهانان بلیسنر، عضو جریان اپوزسیون مخالف دولت در پارلمان اسرائیل، معروف به کنست و عضو کمیسیون امور خارجی و دفاعی کنست در این باره می‌گوید: «گنبد آهنین نشان داد که می‌تواند یکی از عوامل تغییر معادلات بازی باشد اما همه چیز نیست. این گنبد نمی‌تواند دل خوشی اسرائیل برای افزایش توانایی دفاعی‌اش محسوب شود؛ حداقل در برابر حزب الله.»

وی در ادامه می‌افزاید: «1500 موشک متوجه اسرائیل از نوار غزه شد که بسیاری از آنها مهار شدند، این دستاورد مهمی برای اسرائیل محسوب می‌شود اما همین میزانی که به خاک ما اصابت کرد، هزینه‌های هنگفتی را متحمل ما کرد. این نشان می‌دهد که به هر حال هزینه‌های کوچک‌ترین جنگ با مقاومت و کشورهای حامی آن بسیار بالا است.»

این در حالی است که گفته می‌شود برای نخستین بار از دولت اسرائیل خواسته نشده که کمیسیونی برای تحقیق بر سر جنگی که انجام داده است، تشکیل شود، اما همچنان نگرانی‌ها نسبت به سیاست‌های دولت نتانیاهو بالا است. منتقدان وی می‌گویند که او می‌خواهد از یک چیز کوچک به اهداف بزرگ برسد و این به همین سادگی‌ها امکان‌پذیر نیست و می‌تواند برای اسرائیل ویران کننده باشد.

بلیسنر می‌گوید: «ایهود باراک قصد دارد طرح پوشش دفاعی برای همه اسرائیل را برای سال‌های آینده مطرح کند اما چنین چیزی امکان ندارد. هیچ کشوری در هیچ جای دنیا چنین چیزی در اختیار ندارد که اسرائیل بتواند تقاضای چیزی مشابه آن را بکند. بنابراین نمی‌توانیم گمان کنیم که ما در برابر موشک‌های کوتاه برد و با برد متوسط برای همیشه و تا ابد ایمن خواهیم بود.»

ایران موشک‌های بسیار عظیمی از جمله ارو 2 در اختیار دارد، این موشک‌ها قابلیت‌های تدافعی ایران را بسیار بالا می‌برند و می‌توانند همان کار گنبد آهنین را بکنند با این تفاوت که توانایی‌هایشان از آن بسیار بیشتر است. علاوه بر آن موشک‌های دوربردی در اختیار دارد که قدرت تخریبی بسیار بالایی دارند و می‌تواند هر نقطه از اسرائیل را هدف قرار دهد. ایران تهدید کرده است که در صورتی که از سوی اسرائیل مورد تهدید قرار بگیرد صدها موشک از این نوع را روانه اسرائیل خواهد کرد که بی‌شک برای اسرائیل ویران کننده خواهد بود.

موشک‌های ارو 2 تا کنون در آزمایش‌های مختلف نظامی توانسته‌اند 90 درصد موشک‌های تهاجمی را خنثی کنند.

در عین حال اسرائیل مدعی است که توانسته در حدود 1500 مرکز نظامی فلسطینی‌ها در نوار غزه را نابود کند که این مساله باعث شده است تا از توانایی‌های نظامی فلسطینی‌ها در نوار غزه به شدت کاسته شده و در عین حال برای بازسازی و جبران آن نیز زمان بسیاری صرف شود.

افی دیختر، وزیر دفاع مدنی اسرائیل به رادیو اسرائیل می‌گوید: «بی‌شک در ایران مناقشات جدی‌ای بر سر این که اسرائیل چگونه توانسته است این تعداد موقعیت نظامی را ویران کند، جریان دارد. اما نباید فراموش کرد که آنها خیلی سریع می‌توانند جواب این سوال را بیابند و فورا فلسطینی‌ها را تجهیز کنند. این مرتبه فلسطینی‌ها بسیار به روز تر و پیشرفته‌تر از سابق خواهند بود و این مساله می‌تواند کار را برای هر گونه رویارویی نظامی با ایران در آینده سخت کند.» 

کلید واژه ها: اسرائیل نوار غزه ایران و اسرائیل


نظر شما :