امیر قطر در گفت‌وگو با الجزیره:

اعراب در برابر اسرائیل متحد شوند

۲۹ آبان ۱۳۹۱ | ۱۷:۴۸ کد : ۱۹۰۹۳۵۷ اخبار اصلی خاورمیانه
شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی در این گفتگو تاکید کرد که اکنون بهترین زمان برای پایان دادن به حصر غزه است.وی همچنین از افزایش کمک های انسان دوستانه دوحه به غزه خبر داد
اعراب در برابر اسرائیل متحد شوند

ديپلماسي ايراني: شيخ حمد بن خليفه آل ثاني، امير قطر در مصاحبه با شبكه خبري الجزيره، درباره وضعيت كشورهاي عربي بعد از بهار عربي گفت: «وضعيت اين كشورها با قبل از بهار عربي كاملا فرق مي‌كند و تحركات اخير كشورهاي عربي در حمايت از فلسطينيان غزه در برابر حمله رژيم صهيونيستي دليلي بر اين تغيير است. ديگر كشورهاي عربي را نمي‌توان همان كشورهاي عربي قبل از بهار عربي دانست.»

وي همچنين گفت: «اسرائيل تحركات خصمانه خود را متوقف نخواهد كرد مگر اين كه با يك مقاومت مستحكم و پايدار مواجه شود.»

امير قطر همچنين گفت: «به سال 2008 و زمان حمله اسرائيل به غزه كه رجوع كنيم به ياد مي‌آوريم كه مصر براي غزه هيچ كار نكرد و هيچ چيز نداد در حالي كه اكنون در وضعيت جديد شاهديم كه نخست وزير مصر، هشام قنديل به غزه مي‌رود و رفيق عبدالسلام، وزير امور خارجه تونس از غزه ديدن مي‌كند و همگي در برابر تحركات خصمانه اسرائيل از آن حمايت مي‌كنند.»

در همين رابطه قرار است وزراي كشورهاي عضو اتحاديه عرب نيز در راستاي حمايت از فلسطينيان به غزه سفر كنند.وي درباره سفر چند هفته پيش خود به غزه نيز مدعي شد، اگر آن سفر انجام نمي‌شد موضع مصر نيز تغيير نمي‌كرد. من از همه مي‌خواهم كه از تغييرات به وجود آمده نهايت استفاده را كرده و براي حل بحران غزه وارد عمل شوند.

شيخ حمد بن خليفه آل ثاني درباره حملات اسرائيل و تحركات خصمانه آن نيز گفت: «اسرائيل طبيعتش اين است كه تا زماني كه كسي مقابلش نايستد به رفتارهاي خصمانه‌اش ادامه دهد. اگر با يك مقاومت پايدار و قدرتمند مواجه شود، عقب مي‌نشيند مثل همان چيزي كه در سال 2008 در غزه رخ داد و در سال 2006 در لبنان اتفاق افتاد. اسرائيل هميشه ناقض آتش‌بس‌ها بوده است. اهميت بسياري دارد كه كشورهاي عربي با اتخاذ مواضع به موقع خود مانع هر گونه پيشبرد تحركات خصمانه اسرائيل و خونريزي بيشتر ملت فلسطيني شوند.»

وي همچنين گفت كه غزه تحت محاصره است و اكنون زمان آن است كه اسرائيل را وادار كنيم كه به آن محاصره پايان دهد. غزه سرزمين آزاده شده‌اي است، پس چرا بايد اسرائيلي‌ها به محاصره آن ادامه دهند.وي از مصر تشكر كرد كه مرزهاي خود را براي كمك‌هاي انساني باز كرد و اجازه داد كه كمك‌هاي انسان دوستانه براي حمايت از مردم غزه به اين كشور ارسال شوند.

كشور قطر روز شنبه اعلام كرده بود كه براي كمك به فلسطينيان بستري در بيمارستان‌هاي مصر كه در پي حمله صهيونيست‌ها به غزه زخمي شده‌اند مبلغ 10 ميليون دلار اختصاص مي‌دهد.خبرگزاري قنا، خبرگزاري رسمي دولت قطر اعلام كرد كه شيخ حمد بن خليفه آل ثاني، امير قطر در خلال سفرش به مصر و ديدارش با محمد مرسي، رئيس جمهوري اين كشور كه روز شنبه انجام شد، تصميم به اعطاي اين كمك مالي كرد. وي در اين سفر درباره نوار غزه و اوضاع جاري در آن و همچنين حملات خصمانه رژيم صهيونيستي به اين منطقه با محمد مرسي، رئيس جمهوري مصر ديدار و گفت‌وگو كرد.

خبرگزاري قطر همچنين اعلام كرد كه امير قطر دستور داده است تا همه گونه كمك پزشكي و دارو و تجهيزات درماني لازم در اختيار آسيب ديدگان نوار غزه قرار بگيرد.مرسي در اين ديدار بر يك پارچه ساختن مواضع كشورهاي عربي در قبال تحولات غزه تاكيد كرد و گفت كه تمام تلاش خود را به كار مي‌گيرد تا جلوي تحركات خصمانه اسرائيل را بگيرد.

کلید واژه ها: اسرائیل قطر امير قطر حمله اسرائيل به غزه شيخ حمد بن خليفه آْل ثاني


نظر شما :