خسارت 400 میلیون دلاری بانک‌های لبنانی از تحولات سوریه

اشک اقتصاد لبنان در آمد

۲۹ آبان ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۰۹۳۱۴ اخبار اصلی خاورمیانه
در گزارشی که صندوق بین المللی پول درباره افق‌های اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریقا منتشر کرد، آمده است که بانک‌های لبنانی که شعباتی در سوریه دارند یا در فعالیت‌های اقتصادی مختلف در این کشور فعالیت می‌کرده‌اند متحمل هزینه‌های بسیار سنگینی شده‌اند.
اشک اقتصاد لبنان در آمد

ديپلماسي ايراني: به رغم وجود بهار عربي بانك‌هاي فعال در جهان عرب حال و روز خوبي دارند. اين چيزي است كه رئيس اتحاديه بانكداران عربي مي‌گويد.

به گزارش وب سايت شبكه خبري الجزيره، عدنان احمد يوسف، رئيس اتحاديه بانكداران عرب گفت كه به رغم تحولات منطقه رشد صنعت بانكداري در كشورهاي عربي بالا است و بانك‌ها سودهاي خوبي را براي صاحبانشان به ارمغان آورده‌اند. وي روز شنبه در مراسم افتتاحيه نشست بانك‌‌هاي عربي 2012 در بيروت همچنين گفت كه بانك‌ها تاثير چنداني از تحولات محيط پيراموني‌شان نگرفته‌اند، در حالي كه بسياري از بخش‌هاي اقتصادي ديگر از تحولات تاثير گرفته‌اند به گونه‌اي كه سرمايه‌گذاري و متناسب با آن حجم نقدينگي در بانك‌ها بالا بوده است.

يوسف همچنين گفت كه موجودي بانك‌هاي عربي بالغ بر 2.3 تريليون دلار و ميزان وام‌هايي كه ارائه داده‌اند در حدود 1.3 تريليون دلار است و حجم سرمايه‌گذاري‌هايشان نيز به نزديك 285 ميليارد دلار مي‌رسد. بنابر اين مي‌توان گفت كه صنعت بانكداري كشورهاي عربي نه تنها از تحولات جاري در منطقه تاثير نگرفته‌ بلكه حتي بر آنها مستولي شده‌ است.

ژوزف طربيه، رئيس شوراي اداري جمعيت بانكداران لبناني و رئيس اداره بين المللي اتحاديه بانكداران عرب نيز گفت كه بانك‌هاي عربي در سايه اقتصاد‌هاي محلي و منطقه‌اي سختي فعاليت مي‌كنند و از بانكداران مي‌خواهيم كه ضمن افزايش همكاري‌ها با يكديگر از مخاطرات موجود دوري جسته و ضمن افزايش همكاري‌ها با همديگر به سرمايه‌گذاران قوت قلب بدهند و سرمايه‌داران خارجي و عربي را براي سرمايه‌گذاري بيشتر در منطقه در آينده ترغيب كنند.

وي در كنفرانس خبري خود همچنين گفت: «ثبات اقتصادي در حال حاضر در مرحله نابودي اعتمادي است. بانك‌هاي لبناني به وظايف خود به خوبي عمل كردند به رغم اين كه در مشكلات داخلي و وضعيت منطقه‌اي بسيار سختي به سر مي‌برند. به گونه‌اي كه ظرف 9 ماه اول سال جاري در حدود 5.4 درصد رشد كرده‌اند اگر چه اين رقم هم زمان با مدت مشابه سال 2011 نزديك 6 درصد بود.»

بر اساس آماري كه رئيس اتحاديه بانكداران عربي ارائه داد، تحولات عربي بر صنعت بانكداري كشورهاي عربي تاثير مستقيم گذاشته است به گونه‌اي كه رشد 4.7 درصدي صنعت بانكداري در سال 2010 به 3.3 درصد در سال گذشته ميلادي كاهش يافت و پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال جاري ميلادي نيز تا رقم 3 درصد كاهش يابد.

تحولات جهان عرب بر حجم سرمايه‌گذاري‌ها در كشورهاي عربي نيز تاثير مستقيم گذاشته است به گونه‌اي كه رقم 66 ميليارد دلاري سال 2010 به 50 ميليارد دلار در سال گذشته ميلادي رسيده است و پيش‌بيني مي‌شود كه اين رقم تا پايان سال جاري ميلادي اندكي رشد داشته باشد و به رقم 53 ميليارد دلار برسد.

از سوي ديگر عدنان القصار، رئيس اتحاديه غرفه‌هاي بازرگاني، صنعتي و كشاورزي كشورهاي عربي نيز گفت: «ما در مرحله بي‌اعتمادي شديد در بخش سرمايه‌گذاري به سر مي‌بريم به گونه‌اي كه اعتماد سرمايه‌گذاران عرب و خارجي‌ها و همچنين بازرگانان و بانكداران هر كدام به طريقي كاهش يافته و براي همين اين بي‌اعتمادي بر رشد اقتصادي اثر گذاشته و بر بازار كار نيز تاثير مستقيم گذاشته است.»

اين در حالي است كه رياض سلامه، رئيس بانك مركزي لبنان و از چهره‌هاي سرشناس اقتصادي جهان عرب اعلام كرد كه بانك‌هاي لبناني از قبل تحولات سوريه در بيست ماه گذشته نزديك به 400 ميليون دلار زيان ديده‌اند.

در گزارشي كه صندوق بين المللي پول چند روز پيش درباره افق‌هاي اقتصادي خاورميانه و شمال آفريقا منتشر كرد، آمده است كه بانك‌هاي لبناني كه شعباتي در سوريه دارند يا در فعاليت‌هاي اقتصادي مختلف در اين كشور فعاليت مي‌كرده‌اند به دليل بحران سياسي و امنيتي جاري در اين كشور متحمل هزينه‌هاي بسيار سنگيني شده‌اند. در اين گزارش همچنين آمده است كه بحران سوريه بر فعاليت اقتصادي در لبنان تاثير منفي گذاشته به گونه‌اي كه گردشگري در اين كشور رشد منفي داشته و از ميزان رشد تجارت و ترانزيت كالا در اين كشور نيز به شدت كاسته شده است.

در همين رابطه سلامه همچنين پيش‌بيني كرد كه با وجود اين مشكلات اقتصاد لبنان نزديك به دو درصد در سال جاري ميلادي رشد داشته باشد كه نسبت به سال گذشته كاهش چشمگيري را نشان مي‌دهد. بيروت اعلام كرده است كه در سال 2011 رشد اقتصادي‌اش 5.2 درصد بوده در حالي كه اقتصاددانان نسبت به اين رقم شك و شبهه وارد مي‌كنند. آمار صندوق بين المللي پول نيز تاكيد مي‌كند كه اقتصاد لبنان در سال گذشته ميلادي تنها 1.5 درصد رشد داشته است.    

تهيه كننده: تحريريه ديپلماسي ايراني

کلید واژه ها: اتحادیه بانکداران لبنان صنعت بانکداری


( ۱ )

نظر شما :