همزمان با افزایش ایمنی سایت هسته ای ایران در برابر حمله هوایی

تل آویو ناگزیر به تغییر تاکتیک شد

۲۱ آبان ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۲ کد : ۱۹۰۹۰۱۸ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
پرسنل نظامی اسرائیل به این نتیجه رسیده اند که حمله هوایی به تاسیسات هسته ای ایران می تواند به شکست منجر شود و به همین دلیل ناگزیر به تغییر تاکتیک های خود شده اند.
تل آویو ناگزیر به تغییر تاکتیک شد

دیپلماسی ایرانی: اختفای ایمن سایت هسته ای ایران در برابر حملات هوایی اسرائیل را با دو گزینه حمله هسته ای و زمینی تنها گذاشته است. این ادعایی است که روزنامه ساندی تایمز در تازه ترین گزارش خود در خصوص نحوه برخورد اسرائیل با برنامه های هسته ای ایران مطرح کرده است.

بنابر این گزارش، پرسنل نظامی اسرائیل به این نتیجه رسیده اند که حمله هوایی به تاسیسات هسته ای ایران می تواند به شکست منجر شود و به همین دلیل ناگزیر به تغییر تاکتیک های خود شده اند. این روزنامه انگلیسی اطلاعات جاسوسی غربی و منابع دفاعی را مبنای گزارش خود قرار داده است. به گفته یک مقام دفاعی، طرح های اسرائیل در سال های اخیر با توجه به پیشرفت ایران تغییر کرده است. البته روزنامه اورشلیم پست با انعکاس این گزارش مدعی شده که هنوز نتوانسته صحت و سقم آن را تایید کند.

ساندی تایمز به نقل از کارشناسان دفاعی غربی می نویسد، با توجه به پیشرفت انجام شده در برنامه های غنی سازی ایران، اسرائیل ناگزیر به تغییر تاکتیک حمله خود شد تا از خسارت دیدن 20 درصد ناوگان هوایی اش در حمله های هوایی جلوگیری کند. به گفته آنها اسرائیل هم اکنون دو گزینه پیش رو دارد یکی اینکه نیرو های ویژه خود را از طریق زمین با ایران درگیر کند یا از موشک های بالستیک با کلاهک های هسته ای استفاده کند.

این در حالی است که پیش از این کارشناسان نظامی پیش بینی کرده بودند حمله هوایی به تاسیسات هسته ای ایران در بهترین حالت برای چند سال کوتاه برنامه های هسته ای ایران را به تعویق می اندازد و پس از آن امکان از سرگیری این برنامه ها وجود خواهد داشت.

از سوی دیگر با توجه به اینکه سایت غنی سازی فوردو در نزدیکی قم در اعماق زمین بنا شده، برخی کارشناسان می گویند توانمندی های هوایی اسرائیل برای حمله به این سایت در مقایسه با آمریکا محدود تر است و در صورتی که ایالات متحده با بمب افکن های پیشرفته خود به این سایت حمله کند، بیشتر می تواند به آن خسارت وارد کند.

ساندی تایمز در بخش دیگری از گزارش خود به ادعای تلویزیون اسرائیل اشاره کرده است که اخیرا ادعا کرده بود بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سال 2010 دستور آماده باش ارتش برای حمله به ایران را صادر کرده بود. دستوری که با توجه به مخالفت فرمانده ارتش و رئیس موساد اجرا نشد.

با این حال نتانیاهو همچنان می کوشد در نشست های خصوص توجه اعضای کابینه اش را به حملات موفقی که تا کنون از سوی اسرائیل علیه نیروگاه های هسته ای انجام شده، جلب کند. وی بارها به تجربه حمله اسرائیل به راکتور هسته ای اوسیراک عراق اشاره می کند که در سال 1981 اتفاق افتاد. اسرائیل همچنین به راکتور هسته ای سوریه نیز حمله کرده است.

در صورتی که ادعای ساندی تایمز در خصوص نتیجه گیری نظامیان اسرائیلی صحت داشته باشد و آنها گزینه حمله هوایی را از روی میز حذف کرده باشند، آنگاه این پرسش مطرح می شود که آیا اقدام زمینی اسرائیل تا چه اندازه موفق خواهد بود؟

از سوی دیگر در صورتی که گزینه دیگر یعنی استفاده از تسلیحات هسته ای مطرح باشد، آنگاه مقامات تل آویو خود را در شرایط بسیار دشواری قرار می دهند چرا که هنوز این کشور برنامه های هسته ای نظامی خود را به طور رسمی اعلام نکرده و هم اکنون نیز هدف شدید ترین انتقاد ها از سوی کشورهای منطقه قرار دارد.

تحریریه دیپلماسی ایران / 10

کلید واژه ها: اسرائیل ساندی تایمز حمله هسته ای


نظر شما :