سرخوردگی نتانیاهو از شکست رامنی

۱۸ آبان ۱۳۹۱ | ۲۲:۲۲ کد : ۱۹۰۸۹۰۸ سرخط اخبار

«الی ییشای»، یکی از وزرای کابینه نتانیاهو روز چهارشنبه و پس از پیروزی باراک اوباما در انتخابات تصریح کرده است که «امروز صبح، برای نخست‌وزیر نتانیاهو بامداد خوبی به نظر نمی‌رسد.»

خبرگزاری فارس: سرخوردگی نتانیاهو از شکست رامنی به روایت آسوشیتدپرس

به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارشی را به واکنش مقامات رژیم اسرائیل به پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اختصاص داده است.

این گزارش که به قلم «جوزف فدرمن» به رشته تحریر درآمده است اذعان می‌کند نتانیاهو پیش از انتخابات برخوردهای متعددی با اوباما داشته و حامی میت رامنی، رقیب جمهوری‌خواه وی به نظر می‌رسیده است. با این حال، نتانیاهو در ماه‌های آتی نیازمند حمایت ایالات متحده بر سر دو مساله شناسایی فلسطین در سازمان ملل و برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود.

«الی ییشای»، یکی از وزرای کابینه نتانیاهو روز چهارشنبه و پس از پیروزی باراک اوباما در انتخابات تصریح کرده است که «امروز صبح، برای نخست‌وزیر نتانیاهو بامداد خوبی به نظر نمی‌رسد.»

بر اساس این گزارش، روابط ضعیف بین نتانیاهو و اوباما می‌تواند روابط گسترده اسرائیل و ایالات متحده را تحت تاثیر منفی خود قرار دهد، بالاخص اگر در انتخابات آتی اسرائیل، نتانیاهو بار دیگر پیروز شود.

نویسنده مقاله مدعی است که اختلافات بین نتانیاهو و اوباما هم شکلی و هم محتوایی است. این دو فرد صاحب جهان‌بینی‌های متفاوت هستند و مواضع تندروانه نتانیاهو و حمایت او از سرمایه‌داری مبتنی بر بازار آزاد، بیشتر با مواضع جمهوری‌خواهان هماهنگی دارد. نتانیاهو و اوباما هرگز با یکدیگر احساس راحتی نکرده‌اند.

بنابر گزارش فوق، تلاش اوباما برای حضور بیشتر در جهان اسلام و بالاخص تصمیم وی برای عدم دیدار از اسرائیل پس از سخنرانی در قاهره یکی از عوامل ناخشنودی اسرائیلی‌ها از رئیس‌جمهور آمریکاست که با وعده اولویت بخشیدن به صلح خاورمیانه وارد کاخ سفید شده بود.

اوباما همچنین به اسرائیل فشار وارد آورد تا به ساخت شهرک‌ها در مناطق فلسطینی پایان دهد و این درحالی است که نتانیاهو از گذشته حامی شهرک‌نشینان به‌حساب آمده و با این حال با شهرک‌سازی محدودتر در مدت‌زمانی مشخص موافقت کرد. اما پس از آنکه مدت این محدودیت به سر آمد، حاضر نشد آن را تمدید کند. به این ترتیب، مذاکرات صلح به سرعت شکست خورد و فلسطینیان هم دیگر حاضر به بازگشت به میز مذاکره نشده‌اند.

نویسنده این گزارش، ادعا کرده است که اختلافات نتانیاهو و اوباما بر سر ایران نیز به همین شدت است. ایالات متحده و اسرائیل هر دو به تلاش ایران برای تولید سلاح هسته‌ای مظنون هستند، ادعایی که ایران آن را رد می کند. اما رویکرد واشنگتن وتل‌آویو به حل این موضوع به‌شدت متفاوت است.

اوباما، برای دست‌یابی به یک راه‌حل دیپلماتیک تلاش کرده است و در عین حال، تلاش‌های بین‌المللی برای اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را هدایت می‌کند. نتانیاهو اما، بر این باور است که یک ایران هسته‌ای بقای اسرائیل را به‌خطر می‌افکند و نسبت به تلاش‌های دیپلماتیک ابراز تردید کرده و ایران را به حمله نظامی تهدید کرده است.

نویسنده اسوشیتدپرس، مدعی است که تهدیدات نتانیاهو توخالی نیستند. اوایل همین هفته در یک برنامه خبری در اسرائیل چنین گفته شد که نتانیاهو در سال 2010 به نیروی هوایی این رژیم دستور آماده‌باش برای حمله احتمالی را صادر کرده بود که با مخالفت مقامات امنیتی اسرائیل، مجبور به عقب‌نشینی از تصمیم خود شد. نتانیاهو در مصاحبه با این برنامه خبری مدعی شد که در صورت لزوم، تصمیم وی برای حمله بر جای خود استوار است.

این گزارش در ادامه به اختلافات میان نتانیاهو و اوباما بر سر تعیین خط قرمز برای برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده است و اینکه این چالش به همراه دوستی نتانیاهو با رامنی و سرمایه‌داری به نام «شلدون آدلسون»، بر شائبه حمایت او از رامنی افزود.

«شائول موفاز»، از رهبران سیاسی مخالف با نتانیاهو از این موضع‌گیری وی انتقاد کرده است و آن را باعث مضراتی برای اسرائیل دانسته است. با این حال، نتانیاهو که موضع‌گیری خود را در انتخابات آمریکا رد می‌کند، بلافاصله پس از پیروزی اوباما، این پیروزی را به وی تبریک گفت.

این گزارش در بخش دیگری افزوده است که روابط میان ایالات متحده و اسرائیل طی یک‌ماه آینده و زمانی که فلسطینیان تقاضای تبدیل شده به یک «دولت غیر عضو» را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح می‌کنند، محک خواهد خورد. فلسطینی‌ها به دنبال دست‌یابی به حمایت بیشتر بین‌المللی در شرایط فعلی هستند که گفتگوهای صلح، ادامه نمی‌یابد.

اسرائیلی‌ها با این تقاضا مخالف بوده و مدعی‌اند که اختلافات تنها با مذاکره حل می‌شود. هرچند ایالات متحده نیز با تقاضای فلسطینیان مخالف است اما ممکن است اوباما به اسرائیل فشار آورد تا در برابر صرفنظر کردن از این طرح و بازگشت به میز مذاکره، امتیازاتی را به فلسطینیان اعطا نماید.

برخی معتقدند که پیروزی اوباما در انتخابات آمریکا حتی می‌تواند بر انتخابات اسرائیل نیز تاثیر نهد و اوباما ممکن است در این انتخابات علیه نتانیاهو موضع‌گیری کند. از سوی دیگر، رهبران احزاب مخالف نتانیاهو نیز احتمالا تلاش خواهند کرد تا روابط نامناسب وی با ایالات متحده را به یک موضوع کلیدی در مبارزات انتخاباتی تبدیل کنند.

کلید واژه ها: نتانیاهو اوباما اسرائیل


نظر شما :