تهران به استقبال مذاکرات می رود؟

توقف غنی سازی از ادعا تا تکذیب

۱۴ آبان ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۲ کد : ۱۹۰۸۶۶۷ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
نویسنده خبر: آزاده افتخاری
اعلام خبر توقف غنی سازی 20 درصدی از سوی یک مقام شناخته شده مجلس شورای اسلامی ایران و سپس تکذیب آن از سوی یک مقام ناشناس در گفت و گو با خبرگزاری فارس در حالی صورت می گیرد که انتظار می رود پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دور تازه ای از مذاکرات هسته ای با ایران آغاز شود.
توقف غنی سازی از ادعا تا تکذیب

دیپلماسی ایرانی: خبر توقف غنی سازی اورانیوم با خلوص 20 درصدی در ایران، سوژه ای بود که شامگاه شنبه توجه شماری از رسانه های بین المللی را آن هم در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به خود معطوف کرد. توقف غنی سازی 20 درصدی همان چیزی بود که طرف مذاکرات هسته ای با ایران در 3 دور مذاکره از آغاز سال جاری خواستار آن شده بودند. از سوی دیگر برخی گزارش های منتشر شده در هفته اخیر نیز این ادعا را مطرح می کرد که نمایندگان ایران و آمریکا در نشست های پشت پرده برای توافق هسته ای تلاش کرده اند. به این ترتیب که ایران غنی سازی 20 درصدی را متوقف کرده و این خبر را پیش از انتخابات آمریکا اعلام کند تا کارت برنده ای برای پیروزی باراک اوباما باشد و در مقابل آمریکا نیز تحریم های اعمال شده بر جمهوری اسلامی را لغو کند. هرچند علی اکبر ولایتی به عنوان یکی از مقامات ایرانی که ادعا می شد در این مذاکرات حضور داشته سفر به آمریکا را تکذیب کرد اما مشاور مقام معظم رهبری در تکذیب گفت و گو های پشت پرده سخنی به میان نیاورد. همانگونه که تقریبا هیچ یک از مقامات آمریکایی نیز منکر مذاکرات محرمانه با طرف ایرانی نشدند. مذاکراتی که ادعا می شود  تا حدود زیادی به نتیجه رسیده اما انتشار گزارش دو هفته پیش روزنامه نیویورک تایمز در خصوص آنچه  توافق میان  تهران و واشینگتن برای مذاکره دوجانبه  خوانده شده است ،موجب شد زمان اعلام توافق دست کم به تاخیر بیافتد.

به هر ترتیب روزنامه گاردین کمتر از 48 ساعت مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نقل از محمد حسن  آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که ایران غنی سازی 20 درصدی را متوقف کرده است. اقدامی که این روزنامه انگلیسی از آن به عنوان حسن نیت ایران پیش از از سرگیری مذاکرات هسته ای یاد کرد.

با این حال چند ساعت بعد خبرگزاری فارس به نقل از این منبع ناشناس توقف غنی سازی 20 درصدی در ایران را تکذیب کرد. وی تاکید کرد عملیات غنی سازی با خلوص 20 درصد همانند گذشته ادامه دارند و تغییری ایجاد نشده است. این منبع ناشناس همچنین یادآور شد که اخبار در خصوص مساله هسته ای ایران تنها از سوی شورای عالی امنیت ملی ایران منتشر می شود. شورایی که سعید جلیلی، عضو ارشد مذاکرات هسته ای ایران ریاست آن را بر عهده دارد اما نمی توان گفت تمامی اخبار مربوط به پرونده هسته ای ایران از سوی این شورا اعلام می شود. چرا که روز شنبه رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از پیشنهاد جمهوری اسلامی برای پخش زنده مذاکرات هسته ای خبر داد و چندی پیش نیز خبرگزاری آسوشیتدپرس از تبدیل یک سوم ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به پودر خبر داده بود که بعدها از سوی مقامات ایرانی تایید شد.

گزارش گاردین حاکی از آن است که آصفری در گفت و گو با وب سایت العربیه اعلام کرده است تعلیق غنی سازی انجام شده است و این یک رویکرد ناشی از حسن نیست درآستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد تحریم های اقتصادی سنگین در مقابل این اقدام ایران لغو شوند، چرا که در غیر این صورت برنامه های غنی سازی در ایران از سر گرفته خواهد شد.

این در حالی است که انجام عملیات غنی سازی 20 درصدی از جمله نگرانی های غرب در خصوص برنامه های هسته ای ایران به شمار می رفت. فعالیت هایی که بنا بر ادعای غرب می تواند به تولید سلاح هسته ای منجر شود. گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی حاکی از آن است که ایران تنها 90 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص 20 درصد در اختیار دارد. کارشناسان می گویند برای تولید یک سلاح هسته ای به 200 تا 250 کیلوگرم اورانیوم غنی شده نیاز است. به همین دلیل برآورد تحلیلگران حاکی از آن است که ایران دست کم یک سال دیگر زمان نیاز دارد تا یک کلاهک هسته ای کوچک برای نصب بر روی موشک تولید کند. هرچند که مقامات تهران همواره بر صلح جویانه بودن اهداف هسته ای خود تاکید داشته و اعلام کرده اند از عملیات غنی سازی برای تولید سوخت مورد نیاز راکتورهای تحقیقاتی استفاده می کنند.

اعلام خبر توقف غنی سازی 20 درصدی از سوی یک مقام شناخته شده مجلس شورای اسلامی ایران و سپس تکذیب آن از سوی یک مقام ناشناس در گفت و گو با خبرگزاری فارس در حالی صورت می گیرد که انتظار می رود پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دور تازه ای از مذاکرات هسته ای با ایران آغاز شود. مذاکراتی که تنها چند ماه کوتاه برای به نتیجه رسیدن زمان دارند چرا که در اوایل سال آینده انتخابات ریاست جمهوری ایران پیش رو خواهد بود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

آزاده افتخاری

نویسنده خبر

کلید واژه ها: مذاکرات هسته ای انتخابات ریاست جمهوری توقف غنی سازی


نظر شما :