به موازات سخت تر شدن تحریم ها اتفاق افتاد

رشد چشمگیر شرکت های ایرانی در ترکیه

۰۲ آبان ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۲ کد : ۱۹۰۸۲۸۹ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
تنها در ماه گذشته از بین 253 شرکت به ثبت رسیده، 44 شرکت با شریک خارجی فعالیت خود را آغاز کرده اند که این شریک در واقع ایران بوده است. علاوه بر این در 9 ماهه نخست سال جاری 651 شرکت ایرانی در ترکیه به ثبت رسیده اند
رشد چشمگیر شرکت های ایرانی در ترکیه

دیپلماسی ایرانی: تعداد شرکت های ایرانی به ثبت رسیده در ترکیه در 9 ماهه نخست سال جاری میلادی  رشد چشمگیری داشته و این نکته ای است که توجه مقامات ترکیه را به خود جلب کرده است.

به گزارش روزنامه زمان، برآورد های اتحادیه تبادل کالا در ترکیه نشان می دهد که 17 درصد از شرکت هایی که در ماه سپتامبر در ترکیه به ثبت رسیده اند ایرانی بوده اند. این در حالی است که برخی ادعا می کنند این شرکت ها در واقع شرکت های پوششی هستند که برای دور زدن تحریم ها به تهران کمک می کنند. از سوی دیگر این آمار در حالی منتشر می شود که اتحادیه اروپا اخیر تحریم های سختی را علیه ایران به تصویب رسانده و برخی گزارش ها از تلاش قانونگذاران آمریکایی برای اعمال تحریم های بیشتر علیه جمهوری اسلامی خبر می دهد.

با این وجود از آغاز سال جاری میلادی تعداد شرکت های ایرانی در ترکیه از نرخ رشد پر شتابی برخوردار بوده است. در این بین برخی مقامات دولت ترکیه ابراز نگرانی می کنند که افزایش تعداد این شرکت ها درگیری ناخواسته ای بین آنکارا و متحدان غربی اش ایجاد کند. آمریکا و متحدانش از آنکارا  می خواهند که تحریم های بین المللی علیه ایران را اجرا کرده و از دور زده شدن تحریم ها علیه ایران در خاک ترکیه جلوگیری کند. یک مقام دولتی در این زمینه به روزنامه زمان گفت: آنها به دقت فعالیت شرکت های ایرانی در ترکیه را زیر نظر دارند و موارد نقض قوانین را به طور ویژه بررسی می کنند. گفتنی است تا پایان سال گذشته میلادی تعداد شرکت های ایرانی به ثبت رسیده در ترکیه 2 هزار و 140 شرکت بوده و این رقم نسبت به سال 2010 حدود 40 درصد رشد داشته است. همچنین بیش از نیمی از این شرکت ها در استانبول به ثبت رسیده اند.

این در حالی است که تنها در ماه گذشته از بین 253 شرکت به ثبت رسیده، 44 شرکت با شریک خارجی فعالیت خود را آغاز کرده اند که این شریک در واقع ایران بوده است. علاوه بر این در 9 ماهه نخست سال جاری 651 شرکت ایرانی در ترکیه به ثبت رسیده اند. آلمان با 252 شرکت و روسیه و آذربایجان با 126 شرکت در مقام های بعدی ثبت شرکت در ترکیه پس از ایران قرار دارند.

زمینه فعالیت اغلب شرکت های ایرانی به ثبت رسیده در تولید، تولید انرژی، الکترونیک، ارتباطات و ساخت و ساز است. نکته قابل توجه اینکه نیمی از شرکت های ایرانی یعنی هزار و 200 شرکت در استانبول به ثبت رسیده اند که 25 درصد کل شرکت های خارجی به ثبت رسیده در این شهر ترکیه را شامل می شود. 

در سال 2011 نیز 590 شرکت با سرمایه ایران در ترکیه به ثبت رسیدند و به این ترتیب نام ایران در صدر فهرست کشور های خارجی قرار گرفت که در ترکیه شرکت ثبت کرده اند.

یکی از مقامات یک شرکت ترکیه ای که سرمایه گذاری چند میلیون دلاری در ایران دارد در این زمینه اظهار داشت: برخی از این شرکت ها برای با تامین کالا و خدمات به دور زدن تحریم ها کمک می کنند. 

اما علاوه بر این تجارت های جدید، شرکت های ایران توجه خود را به بخش بانکداری و مالی ترکیه نیز معطوف کرده اند. گزارش ها حاکی از آن است که برخی بانک های بزرگ ایرانی برای افتتاح شعبه به ترکیه وارد شده اند. برخی گمانه زنی ها نیز وجود دارد که ایرانیان میزان قابل توجهی طلا از ترکیه خریداری می کنند تا از آن به عنوان ابزاری در مقابله به تحریم ها استفاده کنند. در 7 ماهه نخست سال جاری صادرات طلا از ترکیه به ایران  به 6 میلیارد دلار رسید که 75 درصد از کل ارزش کالاهای صادراتی از ترکیه به ایران را شامل می شد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

 

 

 

کلید واژه ها: ترکیه تحریم شرکت های ایرانی روزنامه زمان


( ۲ )

نظر شما :