انتخابات امریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

مردی که به دنبال حذف سازمان ملل است

در حالی که اوباما همواره از سازمان ملل متحد تمجید کرده، میت رامنی، نامزد جمهوری خواهان، با اعلام اینکه این سازمان «یک شکست بزرگ» بوده است به انتقاد از ناتوانی های سازمان ملل در تحقق اهداف خود پرداخته است.
مردی که به دنبال حذف سازمان ملل است

دیپلماسی ایرانی: مسائل قدیمی در مورد نقش و مناسبات سازمان ملل هم چنان از موارد قابل تأمل در مواضع نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 آمریکا است. به طور خاص،واکنش شورای امنیت سازمان ملل به خشونت در جریان در سوریه از مارس 2011 تا کنون -با توجه به امتناع روسیه و چین از پیوستن به بقیه اعضای شورا در اعمال تحریم های شدیدتر بر دولت بشار اسد- دوباره توجه ها را به قدرت تأثیر گذاری سازمان ملل معطوف کرده است.

اوباما رئیس جمهورایالات متحده، مدافع سازمان ملل است، با این وجود،در این زمینه که این سازمان اغلب در دستیابی به آرمان هایش شکست می خورد، هشدار می دهد. دولت اوباما، خواهان تحریم های جدی و سخت علیه ایران و کره شمالی به عنوان "امتیاز رهبری ایالات متحده در سازمان ملل " است. میت رامنی نامزد جمهوری خواهان اما شدیداً از سازمان ملل انتقاد کرده  و تهدید کرده است که تامین مالی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) را متوقف خواهد کرد و از شورای حقوق بشرسازمان ملل کنار می کشد.

t83p4b5dh4cm4btq3d.jpg

باراک اوباما/ نامزد دموکرات ها، همراه انتخاباتی جو بایدن

حمایت از سازمان ملل،اعتماد به دبیرکل

باراک اوباما در نطق سالانه اش در مجمع عمومی سازمان ملل در سالهای2090، 2010 و 2011 بر حمایتش از برنامه های سازمان ملل تأکید نمود. وی هم چنین درسخنرانی اش در مراسم جایزه نوبل در دسامبر 2009 به تمجید و تحسین سازمان ملل پرداخت.

اوباما در نطق خود در سازمان ملل در سپتامبر 2009، از اقدامات فوق العاده خوب سازمان ملل از قبیل «تأمین غذای گرسنگان، مراقبت از بیماران، بازسازیخرابی ها» سخن گفت. اما این نکته را نیز هشدار داد که سازمان ملل « برای به اجرادر آوردن اهدافش و برای  وفادار ماندن به آرمانهایی که برای تحقق آنها تأسیس شده است نیز مبارزه می کند».

اوباما در سال 2010 بر نقش سازمان ملل در ارتقای حقوق بشر و حفظ صلح بین الملل تأکید نمود و هم چنین خواستار پاسخگو تر شدن این نهاد شد. در سال 2011او تقاضایش برای حمایت سازمان ملل از حقوق بشر را با گفتن اینکه منشور سازمان ملل  از ما می خواهد که همه توان خود را برای حفظ صلح و امنیت بین المللی به کار بندیم، تکرار نمود .

جوزف ام. تورسلا، نماینده رسمی ایالات متحده در سازمان ملل برای مدیریت و اصلاحات که در سطح سفیر آمریکا در سازمان ملل است، طی اظهارات خود در شورای روابط خارجی در ژانویه 2012، برنامه اوباما در مورد سازمان ملل را بر اساس چهارپایه اقتصاد، پاسخگویی، یکپارچگی و برتری عرضه نمود و برنامه درخواست کاهش مخارج،بهبود شفافیت و نظارت و ایستادگی محکم را در مقابل دولت های عضوی که  سازمان ملل را بی اعتبار می کنند دارد.

دولت اوباما به همراه کشورهای عضو گروه جی هشت، از برنامه  شش ماده ای نهایتاّ ناموفق تنظیم شده که توسط کوفی عنان فرستاده ویژه اتحادیه عرب و سازمان ملل برای بحران سوریه ارائه شده بود پشتیبانی کرد. این طرح برنامه ای برای آتش بس و گذار سیاسی به عنوان روشی برای پایان دادن به درگیری های سوریه که در مارس 2011 بین شورشیان و دولت بشار اسد آغاز شده بود،تنظیم نموده بود.

wrk7lbo1vgyge9it2gu.jpg

میت رامنی/ نامزد جمهوری خواهان، همراه انتخاباتی  پل رایان

·         منتقد سازمان ،مبتکر طرح خروج

رامنی برای مدت زمان طولانی منتقد سیاستهای سازمان ملل بوده است، درهمین راستا در سال 2007 طی اظهار نظری اعلام نمود که این سازمان «یک شکست بزرگ»بوده است ( یو اس آ تودی) و پیشنهاد کناره گیری ایالات متحده از شورای حقوق بشر آنرا داد. رامنی طبق آنچه که در وب سایت کمپین انتخاباتی اش آمده است، معتقد است که ایالات متحده می بایست «بر روی نهادهای چند جانبه ای مثل سازمان ملل برای دستیابیبه اهداف عینی دموکراسی و حقوق بشر که در اساسنامه (منشور) آنها نیز بر این مواردتأکید شده است، تمرکز کند». این نکته وقتی بهتر درک می شود که بدانیم یکی از مشاوران سیاست خارجی رامنی، جان بولتون سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل است که یک منتقد جدی سازمان ملل است.

در گزارش رسمی اکتبر 2011 وی آمده است: «مجامع و نهادهایی چون سازمان ملل گرایش دارند به اینکه فرایندها را با اصل موضوع قاطی کنند، یعنی به حمایت ازعمل مذاکره کردن به جای نتایجی که مذاکره می تواند به آن دست یابد بپردازند». رامنی در سخنرانی فوریه 2012 خود گفت که او حمایت مالی از صندوق جمعیت سازمان ملل را که به گفته او از سیاست تک فرزندی چین حمایت می کند قطع خواهد کرد.

در می 2012، در پی قتل عام الحوله در سوریه، رامنی از طرح شش ماده ایعنان در مورد سوریه با بیان این سخنان انتقاد نمود که «این برنامه به رژیم اسد این زمان را داد که حمله بی امان نظامی اش را اجرایی کند». رامنی هم چنین روسیه را بهدلیل وتو کردن رأی شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال تحریم هایی علیه سوریه موردانتقاد شدید قرار داد؛ در شرایطی که اوباما را نیز به دلیل سستی اش مورد سرزنشقرار داد. وی در این زمینه گفت: «در شرایطی که روسیه و ایران به حمایت از بشار اسدمی پردازند، اوباما از نقش رهبری خود کناره گرفته و سیاست گذاری ایالات متحده را به کوفی عنان و سازمان ملل واگذار کرده است».

ترجمه: سارا مدنیان

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری امریکا میت رامنی باراک اوباما سازمان ملل متحد


نظر شما :