انتخابات امریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

چه کسی چین را مهار می کند؟

واکاوی موضع گیری های باراک اوباما و میت رامنی در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در خصوص رابطه با چین.
چه کسی چین را مهار می کند؟

دیپلماسی ایرانی: انتظار می رود مجموعه روابط سیاسی و اقتصادی بین ایالات متحده و چین – بزرگترین طلبکار امریکا- بعد از انتخابات ماه نوامبر جزو الویت های اصلی هر دو نامزد قرار گیرد. رابطه میان چین و امریکا با نوعی عدم تعادل اقتصادی همراه است. هر دو کاندیدای این انتخابات ادعای دست کاری در واحد پولی چین و رفتارهای ناعادلانه تجاری را مطرح می کنند. در همین زمان، سیاست خارجی چین، به خصوص در مناطق مورد مناقشه دریای چین جنوبی به طور فزاینده ای جسورانه تر شده است.

دولت اوباما همواره از اقدامات تجاری چین در سازمان تجارت جهانی ناراضی بوده است. همزمان دولت وی حضور امریکا در آسیا را در دو بعد دیپلماتیک و نظامی، برای بررسی افزایش قدرت چین در منطقه گسترش داده است. رامنی اوباما را مهتم کرده که به قدر کافی در مقابل چین به ویژه در مورد مسائل ارزی و تجاری ایستادگی نکرده است. او گفت که بلافاصله پس از به دست گرفتن قدرت به مقابله با موضوع دستکاری نرخ ارز توسط چین اقدام خواهد کرد.

3tdanj0mtew7vfwrpsr3.jpg

باراک اوباما/نامزد دموکرات ها، همراه انتخاباتی: جو بایدن

·         گاه به میخ رفاقت، گاه به نعل رقابت

اوباما بعد از ورود به کاخ سفید به دنبال همکاری دوجانبه با چین بود. در سال 2009، دولت وی گفتگوهای راهبردی و اقتصادی را با چین برای مذاکره در مورد تجارت و سایر مسائل آغاز کرد. گفتگوهایی که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آن را "آغاز تلاشی بی سابقه برای بنیانگذاری یک رابطه مثبت، دوجانبه و جامع مابین امریکا و چین برای قرن بیست و یکم" نامید.

اوباما در خلال سفر هو جین تائو در ژانویه 2011 به امریکا به این موضوع اشاره کرد که : "در یک جهان به هم پیوسته، یک اقتصاد جهانی، زمانی که با هم همکاری کنیم، ملت ها از جمله خود ما، مرفه تر و امن تر خواهند بود."

با این حال اوباما از اقدام چین در دستکاری غیرقانونی نرخ ارزش که موجب بی تعادلی در روابط تجاری امریکا و چین شده است انتقاد کرد. دولت اوباما همچنین سیاست دفاعی اش در قبال چین را با انتشار خبر فروش بسته تسلیحاتی 5.8 میلیارد دلاری به تایوان در سپتامبر 2011 تقویت کرد. اوباما در سفر به آسیا در نوامبر همان سال، طرح هایی را برای گسترش حضور نیروی دریایی آمریکا در استرالیا اعلام کرد که به عنوان بخشی از محور راهبردی امریکا برای مقابله با نفوذ منطقه ای چین و حضور در زمان افزایش تنش پیرامون جزایر و منابع مورد مناقشه در دریای چین جنوبی قابل درک است.

اوباما در سخنرانی سالانه خود در سال 2012 ایجاد یک واحد اجرایی تجاری برای بررسی "شیوه های تجارت ناعادلانه در کشورهایی مانند چین است." را اعلام کرد. وی همچنین اشاره کرد که نرخ پرونده های تجاری علیه چین در دولت وی در قیاس با دولت جورج بوش تقریبا دو برابر شده است. در ماه مارس، دولت امریکا به همراه اتحادیه اروپا و ژاپن درخواستی را برای مذاکره با چین در سازمان تجارت جهانی بر سر محدودیت استخراج فلزات کمیاب مطرح کردند. در ماه اگوست دولت اوباما شکایت دیگری علیه چین را به دلیل وضع مالیات غیرمنصفانه روی واردات خودرو از امریکا در سازمان تجارت جهانی مطرح کرد.

دولت اوباما در ماه می گذشته با پرونده پیچیده حقوق بشر در چین مواجه شد زمانی که چن گوانگ چنگ، مخالف دولت چین از حصر خانگی فرار کرد و به سفارت امریکا در پکن پناهنده شد. در نهایت دیپلماسی دولت امریکا موفق به تامین سفر امن این مخالف به ایالات متحده شد و به وی اجاز تحصیل در رشته حقوق دانشگاه نیویورک را اعطا کرد.

3v2ytg8138f770o23l.jpg

میت رامنی/نامزد جمهوری خواهان، همراه انتخاباتی: پاول رایان

·         ارائه مشوق اقتصادی،تنبیه سیاسی

رامنی سیاستی در قبال چین را در پیش خواهد گرفت که "پکن را به آغاز دوره ای تشویق می کند که درگیرها را بعید تر می کند و به آنها اجازه ادامه همکاری با ایالات متحده را می دهد و فرصت های اقتصادی و آزادی های دمکراتیک را در سراسر آسیای شرقی شکوفا می کند." وی از توانایی نظامی قدرتمند در منطقه پاسیفیک، تعمیق روابط با هند و دیگر متحدان منطقه ای برای کمک به مقابله با رشد چین، دفاع قدرتمند از حقوق بشر و  تشویق چین به دنباله روی از سیاست های تجارت آزاد منصفانه دفاع می کند.

رامنی در مقاله ای در اکتبر 2011 در واشنگتن پست نوشت که چین به صورت سیستماتیک با پرداخت یارانه به تولید کنندگان داخلی جهت سرقت مالکیت معنوی به دنبال سو استفاده از اقتصاد دیگر کشورها است.

رامنی در مناظره سیاست خارجی جمهوری خواهان در نوامبر 2011 گفت که امریکا اهرم هایی علیه چین داراست که می تواند از آنها برای تقاضای مناسبات اقتصادی بهتر استقاده کند. در مقاله دیگری در وال استریت ژورنال در فوریه 2012، رامنی چشم اندازی را برای مواجهه با چین در عرصه های اقتصادیف نظامی و حقوق بشر ترسیم کرد. رامنی گفت که ضروری است " که با اقدامات سو استفاده گرایانه چین در عرصه های تجارت، مالکیت معنوی و ارزش گذاری نرخ ارز مستقیما برخورد کنیم." و اینکه در صورتی که چین "روش خود را تغییر ندهد" وی در اولین روز کاری اش به عنوان رئیس جمهور چین را عامل دستکاری در نرخ ارز معرفی خواهد کرد. وی همچنین خواستار حضور قدرتمند نظامی در منطقه و حمایت ایالات متحده از مخالفین دولت چین شد. رامنی در سخنرانی ای در همان ماه سیاست تک فرزندی دولت چین را "وحشیانه [بربریت]" خواند.

رامنی در ماه می در ابتدا دولت اوباما را به دلیل مداخله در پرونده چن گوانگ چن، مخالف دولت چین و همه تلاش های بین المللی حقوق بشری اوباما مورد انتقاد قرار داد. اما رامنی در نهایت تلاشهای دیپلماتیک ایالات متحده بعد از اینکه چن وارد امریکا شد را تحسین کرد.

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری امریکا میت رامنی باراک اوباما چین


نظر شما :