یکشنبه خونین کار که بود؟

رابطه‌ حکم اعدام طارق الهاشمی با حوادث تروریستی

۲۲ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۰۶۷۱۰ اخبار اصلی خاورمیانه
اظهارات طارق الهاشمی شبهات را نسبت به دست داشتن شاخه‌های وابسته به وی در انفجارهای اخیر بیشتر کرده است.
رابطه‌ حکم اعدام طارق الهاشمی با حوادث تروریستی

دیپلماسی ایرانی: عراق بار دیگر یکی از خونین ترین روزهای خود را پشت سر گذاشت. انفجارهای متعدد در شهرهای مختلف عراق در روز یکشنبه 9 سپتامبر باعث کشته شدن دست کم 80 نفر و زخمی شدن بیش از 350 نفر دیگر شد. این در حالی است که روز دوشنبه نیز عراق روز خونین را سپری کرد و انفجارهای متعدد در بغداد و چند شهر دیگر جان دست کم 15 نفر را گرفت و نزدیک به 60 نفر دیگر را نیز زخمی کرد.

این انفجارها دقیقا زمانی رخ دادند که حکم اعدام طارق الهاشمی، معاون رئیس جمهوری تحت پیگرد عراق و دستیارش به اتهام دست داشتنشان در حوادث تروریستی متعدد صادر شدند. الهاشمی در حال حاضر به دلیل ترس از بازداشت و محاکمه در ترکیه پناه گرفته است و دولت ترکیه نیز حاضر به تسلیم وی به بغداد نیست. الهاشمی می گوید که تابعیت ترکیه را دارد و آنکارا نیز اعلام کرده است که الهاشمی اجازه دارد تا هر زمان که بخواهد در ترکیه بماند.

در حالی که مجامع جهانی از سازمان ملل گرفته تا اتحادیه اروپا و امریکا حوادث تروریستی دو روز اخیر عراق را به شدت محکوم کرده اند و مارتین کوپلر، نماینده ویژه سازمان ملل در عراق خواستار پیگیری و بازداشت عوامل حوادث تروریستی دو روز گذشته شده و گفته است که از این وضعیت به شدت نگران است، طارق الهاشمی با صدور بیانیه ای تنها از دوستان و محبان خود خواست که خویشتنداری کرده و اعتراض خود را مسالمت آمیز بیان کنند. 

وی همچنین در حالی حکم صادر شده علیه خود را سیاسی و بر گرفته از خط و مشی های طایفه ای دانسته است که این حکم توسط هیئت قضایی ای صادر شده که اکثریت آن را اهل تسنن تشکیل می دهند.

اظهارات نه چندان عادی طارق الهاشمی شبهات را نسبت به دست داشتن شاخه های وابسته به او در انفجارهای اخیر بیشتر کرد. اگر چه القاعده با صدور بیانیه ای تحت عنوان دولت اسلامی عراق اعلام کرد که مسئولیت این حملات خونین را بر عهده می گیرد ولی با این حال ارتباط و هماهنگی شماری از افراد نزدیک به الهاشمی با اعضای القاعده چندان دور از ذهن نیست. متهمانی که در راستای پرونده الهاشمی دستگیر شده بودند در دادگاه افشا کرده بودند که با شبکه تروریستی القاعده عراق و جریان های متحد با آن تماس داشته اند و الهاشمی بارها با رهبران حزب بعث در خارج از عراق دیدار داشته است.

در همین رابطه یک مقام عالی رتبه امنیتی که به دلیل حساسیت مقامش نخواست نامش فاش شود در گفت وگو با رادیو سوای امریکا گفت: «به سرنخ هایی دست یافته ایم که نشان می دهد حملات تروریستی ای که در شهرهای مختلف عراق از جمله بغداد به وقوع پیوست توسط گروه هایی انجام شده است که با الهاشمی ارتباط دارند.»

این مقام امنیتی همچنین گفت: «این افراد متاسفانه در برخی از شهرهای کشور همچنان فعال هستند و بعید نیست در روزهای آینده باز هم دست به چنین اقدامات خون باری بزنند.»

این مقام امنیتی تاکید کرد، زمانی که حکم الهاشمی صادر شد مسئولان امنیتی، برخی از وکلا و محققان پرونده الهاشمی و تعدادی از زندانی ها به خصوص آن دسته از افرادی که از محافظان الهاشمی هستند و اکنون به اتهام دست داشتن در فعالیت های تروریستی در زندان به سر می برند، دریافتند که گروه های وابسته به الهاشمی حوادث خونین کشور را رقم زدند و میان حکم صادر شده با آن حوادث ارتباطاتی وجود دارد. آنها به روشنی این گمانه زنی خود را به اطلاع مقام های امنیتی عراقی رساندند.

در همین رابطه طالب حسن، استاندار ذی قار در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با دانی گوایر، سفیر فرانسه در عراق که در ساختمان این استانداری برگزار شد، گفت که نیروهای امنیتی 18 نفر را که وابسته به یک جریان جدید تروریستی هستند و توسط الهاشمی اداره می شود، دستگیر کرده اند و آنها اعتراف کرده اند که که در حادثه تروریستی اخیر ناصریه که باعث مرگ دو نفر و زخمی شدن چهار تن دیگر شد، دست داشته اند.

این در حالی است که رسانه های ترکیه اعلام کردند، به محض اعلام حکم اعدام طارق الهاشمی در عراق وی از استانبول به آنکارا رفت و با احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه دیدار کرد. وی روز سه شنبه نیز با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه دیدار کرد. مقام های عراقی اعلام کردند که اردوغان به اطلاع بغداد رسانده است که ظرف امروز و فردا هیئتی عالی رتبه از ترکیه به عراق سفر می کند و برای حل پرونده طارق الهاشمی پیشنهادهایی را به طرف عراقی ارائه خواهد کرد. مفاد این پیشنهادها هنوز افشا نشده است.

کلید واژه ها: طارق الهاشمی انفجارهاي عراق


( ۱ )

نظر شما :