بیست و دومین بخش از سلسله نوشته‌های جدید سرکیس نعوم

مصری ها به جای اقتصاد سرگرم سیاست شده اند

۱۷ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۹:۰۹ کد : ۱۹۰۶۴۹۹ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
امنیت حتی در درون مصر و داخل قاهره هم قابل اعتماد نیست. اتفاقات بسیاری در آن جا رخ می‌دهد، دزدی‌ها و غارت خانه‌ها وجود دارد.
مصری ها به جای اقتصاد سرگرم سیاست شده اند

 

دیپلماسی ایرانی: در سال گذشته سایت دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم، روزنامه نگار و نویسنده مشهور و از چهره های مشهور فرهنگی لبنانی را که جوایز متعددی در زمینه های مختلف روزنامه نگاری و فرهنگی به دست آورده است که به طور مرتب در روزنامه النهار لبنان منتشر می شدند، ترجمه و منتشر کرد که همگی آنها در آرشیو دیپلماسی ایرانی در دسترس هستند. این یادداشت ها عموما درباره تحولات اخیر خاورمیانه و شمال آفریقا بودند که نعوم در سفرش به ایالات متحده امریکا که هر ساله انجام می دهد در دیدارش با مقام های مختلف امریکایی که برخی از آنها سابقه طولانی در دستگاه سیاست خارجی امریکا داشته اند و شماری نیز همچنان در این دستگاه مشغول به کارند، در میان گذاشته بود. نعوم نامی از این افراد نمی آورد ولی سمت همگی آنها را یاد می کند، از این رو خواننده می تواند حدس بزند که فرد مورد اشاره چه کسی است یا این که از لحاظ تاثیرگذاری در سیاست خارجی امریکا از چه اهمیتی برخوردار است و یا این که چه اطلاعات پشت پرده ای را می داند که کمتر ردی از آنها در رسانه ها دیده می شود. یکی دیگر از نکات مورد اهمیت این یادداشت ها به روز بودن آنها و هم زمانی شان با تحولات خاورمیانه است. خاورمیانه ای که از سال 2010 به بعد و با آغاز بهار عربی رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. ویژگی دیگر این یادداشت ها حالت گفت وگو بودن آنها با مقام های امریکایی است که جذابیت بیشتری به آنها می دهد.

امسال نیز نعوم همانند سال های گذشته در همان زمان همیشگی به ایالات متحده امریکا رفته و مشابه همان گفت وگوها را انجام داده است و اکنون که به لبنان بازگشته این یادداشت ها را یک به یک در روزنامه النهار منتشر کرده است. دیپلماسی ایرانی نیز به رویه سال گذشته تلاش می کند، همگی این یادداشت ها را ترجمه و منتشر کند. در این جا بیست و دومین بخش از این سلسله یادداشت ها پیش رویتان قرار می گیرد:

مسئول پرونده لبنان و سوریه و اردن و مصر در کاخ سفید که همچنان بر روی این پرونده ها کار می کند و به طور جدی آن چه در این کشورها می گذرد را پیگیری می کند و تلاش دارد که همه چیز را زیر نظر داشته باشد، آیا از این نگران نیستید که دموکراسی اخوان مصر و سلفی ها فقط برای یک بار انجام شوند؟ گفت: «اوضاع داخلی در مصر در حال حاضر اجازه نمی دهد که دموکراسی برای یک بار باشد. در مصر جوانان و دموکرات ها و لیبرال ها هستند که اگر اینها اشتباه کنند نمی دانند که پس از پیروزی انقلاب چه وقت دوباره به خیابان می آیند و چه خواهند کرد و چگونه خودشان را سازماندهی خواهند کرد. آینده در برابر آنها است. همچنین در مصر بیش از یک نگرش اسلامی وجود دارد، احزاب غیر دینی نیز هستند و همچنین ارتش.»

پرسیدم نظرت درباره ارتباطات امریکایی ها با اخوان المسلمین مصر چیست؟ گفت: «اخوان وجود داشتند و در زمان مبارک نیز در پارلمان نماینده داشتند. برای همین ارتباطات خوبی با آن ها در سطوح پایین وجود داشت. طبیعتا درباره موارد متعددی از جمله مصری امور داخلی توافق کردیم ولی بر سر اسرائیل به اختلاف رسیدیم.»

پرسیدم: آیا اخوان المسلمین مصر به معاهده صلح با اسرئیل و پایبندی های بین المللی مصر احترام می گذارند؟ گفت: «بله، حداقل تا آینده ای قابل پیش بینی. شاید بعدا بخواهند که تعدیلاتی در معاهده صلح به وجود آید. اما نمی دانیم آن چه می خواهند چیست و چه وقت آن را مطرح خواهند کرد.»

پرسیدم: «آیا خواهند خواست که نرخ گازی که مصر به اسرائیل می فروشد، افزایش یابد؟» جواب داد: «قطعا و اسرائیل هم رد می کند شاید هم در مقابل آن چیزی بخواهد که ما الآن نمی دانیم.»

پرسیدم: «پیش بینی تان از اوضاع سینا چیست؟ نگرانی هایی بسیاری نسبت به آن وجود دارد، تروریسم و ناامنی در آن مشاهده می شود و حضور دولت در آن مشهود نیست.» جواب داد: «این درست است. لازم است که کشور نهادهای امنیتی و مدنی خود را وارد سینا کند. همچنین باید بر این مشکلات فائق آید و زیربناهایی را در این منطقه به وجود آورد تا زندگی مردم نیز فراهم شود و فرصت های کاری برای آنها به وجود آید. این کارها باعث می شود تا سینا دوباره جزئی از کشور شود. این را هم باید توجه کنیم که امنیت حتی در درون مصر و داخل قاهره هم قابل اعتماد نیست. اتفاقات بسیاری در آن جا رخ می دهد، دزدی ها و غارت خانه ها وجود دارد. به طور خلاصه موضوع بسیار مهمی در مصر وجود دارد که زحمت های امنیتی و سیاسی را ضایع می کند آن هم اقتصاد است. ما در امریکا موضوع اقتصاد را مورد بررسی قرار داده ایم. در حالی که در مصر و منطقه بحث بر سر امور سیاسی است. در حال که لازم است که وضعیت اقتصادی مصر و ایجاد فرصت کاری برای مردم و افزایش سطح اجتماعی آنها مورد توجه قرار بگیرد. قطعا در مصر از کالاهای اساسی حمایت می شود ولی این به تنهایی کافی نیست.»

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سرکیس نعوم


نظر شما :