انتخابات آمریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

جمهوری خواهان احساساتی می شوند

نویسنده خبر: حسین هوشمند
کنوانسیون ملی جمهوری خواهان در تمپا برگزار شد و رامنی و رایان به طور رسمی انتخاب شدند.مهم ترین مسائل مطرح شده در این کنوانسیون چه بوده است؟
جمهوری خواهان احساساتی می شوند

دبپلماسی ایرانی: کنوانسیون ملی جمهوری خواهان در تمپا برگزار شد و رامنی و رایان به طور رسمی انتخاب شدند.مهم ترین مسائل مطرح شده در این کنوانسیون چه بوده است؟

کنوانسیون ملی جمهوری خواهان 2012 :

footer-rnc-badge.jpg

کنوانسیون ملی هر حزب،چهار سال یکبار و در سال انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود.در کنوانسیون هر حزب، نمایندگان (Delegates) از ایالت های مختلف گردهم می آیند و براساس نتایج انتخابات مقدماتی به کاندیدا رأی می دهند و کاندیدای نهایی حزبشان را به طور رسمی انتخاب می کنند.کنوانسیون امسال جمهوری خواهان در تمپا فلوریدا در روزهای 27 تا 30 آگوست برگزار شد.برای انتخاب محل برگزاری کنوانسیون چند شهر مطرح بودند که سه شهر نهایی شامل سالت لیک سیتی در یوتا،فینیکس در آریزونا و تمپا در فلوریدا بودند.در 12 می 2010 تمپا انتخاب شد.

نمایندگانی که از ایالت های مختلف در کنوانسیون شرکت می کنند افراد عادی هستند و به همین دلیل اشتیاق زیادی برای برگزاری کنوانسیون دارند.در کنوانسیون امسال 2286 نماینده شرکت کردند که از این میان 2061 نفر رامنی را انتخاب کردند، 190 نفر ران پل و 9 نفر هم به ریک سنتوروم رأی دادند.در کنار انتخاب کاندیدای نهایی یکی از مهم ترین قسمت های هر کنوانسیون سخنرانی مقامات حزبی می باشد که شامل مقامات محلی،ملی و کاندیداهای حزب در انتخابات مختلف در سطح کشور را شامل می شود.در روز اول کنوانسیون افرادی مانند جان بینر،کلی آیت،مری فلن،باب مک دانل،اسکات والکر،برایان سندووال،ریک سنتوروم،نیکی هلی،آن رامنی و کریس کریستی سخنرانی کردند.

در روز دوم، میچ مک کانل،جان مک کین،جان تون،راب پورتمن،تیم پالنتی،مایک هاکابی،کاندولیزا رایس،سوزانا مارتینز و پل رایان سخنرانی کردند.و در روز پایانی،نیوت گینگریچ،جب بوش،کلینت ایستوود،مارکو روبیو و میت رامنی به سخنرانی پرداختند.

در کنوانسیون ها مفهومی به نام سخنران اصلی (Keynote) وجود دارد که معولاً شخصی که به عنوان سخنران اصلی صحبت می کند نشان دهنده این است که حزب بر روی آن فرد سرمایه گذاری کرده  و در انتخابات آینده برای وی برنامه ریزی شده است.در کنوانسیون امسال جمهوری خواهان کریس کریستی،فرماندار نیوجرزی و مارکو روبیو سناتور فلوریدا سخنرانان اصلی بودند.در سال 2004 در کنوانسیون دموکرات ها باراک اوباما سخنران اصلی بود که در آن زمان سناتور ایالتی بود و بعداً در انتخابات سنا شرکت کرد و پیروز شد.سخنرانی وی در آن زمان با استقبال زیادی روبه رو شد و به عنوان ستاره ی نوظهور دموکرات ها مطرح شد.سخنرانی روبیو در کنوانسیون امسال نشان داد که وی امید تازه جمهوری خواهان است.

از  مهم ترین افرادی که در کنوانسیون شرکت نکردند می توان از جورج دبلیو بوش،دیک چنی و سارا پیلین نام برد.که به دلیل این که شرکت آنها در کنوانسیون موجب خدشه دار شدن دید مردم نسبت به کنوانسیون و کاهش آرای رامنی در انتخابات می شد در آن حضور پیدا نکردند.بوش و چنی به خاطر عملکرد ضعیفشان در دوران ریاست جمهوری همچنان منفور هستند وپیلین هم که با اظهار نظرهای سخیف خود راهی جز عدم حضور در کنوانسیون نداشت.

در سخنرانی هایی که امسال انجام شد این کلمات بیشتر استفاده شد که نمودار زیر کلمات و تعداد به کار برده شدن آنها را نشان می دهد.

fallback 21.png

منبع : واشینگتن پست

رامنی با 148 بار کلمه ای است که بیشترین تکرار را داشته است.کار با 142 بار،تجارت 136 بار و شغل با 130 بار بیشترین استفاده را در سخنرانی ها داشته اند.مهمترین سخنرانی در کنوانسیون مربوط به سخنرانی کاندیدای ریاست جمهوری می باشد که در آن شخص، کاندیدای حزب شدن را قبول می کند.رامنی در سخنرانی خودش بیشترین کلمه ای که استفاده کرده است آمریکا می باشد با 53 بار تکرار،بعد از آن آمریکایی ها با 35 بار تکرار و کلمات شغل،آینده،بهتر،تجارت،مادر و پدر بیش از 10 بار تکرار شدند.نمودار زیر میزان تکرار کلمات را نشان میدهد.کلمات درشت کلماتی هستند که بیشتر تکرار شده اند.

538-romney-cloud-blog480.jpg

منبع : نیویورک تایمز

رامنی در سخنرانی اش اشاره ای به جنگ عراق و افغانستان و تروریسم نکرد و کمترین بخش سخنرانی اش را به سیاست خارجی اختصاص داد که در آن قسمت هم به انتقاد از سیاست اوباما در قبال ایران پرداخت.رامنی همچنین سعی در بهبود وضعیت خودش در میان زنان کرد تا بتواند عقب افتادن خود را در این زمینه جبران کند وی با رد این مسئله که سیاست های جمهوری خواهان ضد زنان است از مادر و پدر خودش تعریف کرد و این که مادرش برای انتخابات سنا شرکت کرده بود و این که زنان هم باید مثل مردان به کشور خدمت کنند در این دقایقی که این جملات را می گفت احساساتی شده بود و بغض کرده بود.رامنی در ادامه به زمان فرمانداری اش اشاره کرد که بیشتر کابینه ی وی را زنان تشکیل می دادند و معاون وی کری هیلی هم یک زن بوده است.در ادامه رامنی به مقامات جمهوری خواهی که زن هستند اشاره کرد مانند فرمانداران مارتینز،هلی،فلن و سناتور آیوت و وزیر خارجه سابق کاندولیزا رایس.

در چند هفته ی اخیر دوباره زنان در کانون توجه قرار گرفتند  و مسئله ی  سقط جنین مطرح شد. دلیل آن اظهارات تاد آکین کاندیدای جمهوری خواه سنا از میزوری می باشد.آکین از مخالفین سقط جنین در هر صورتی است حتی در زمانی که بارداری به خاطر تجاوز پیش آمده باشد.همچنین زمانی که جنین برای سلامتی مادر ضرر داشته باشد.بعد از اظهارات وی رهبران جمهوری خواه از وی خواستند که از رقابت ها انصراف دهد رامنی و رایان شخصاً با وی تماس گرفتند که کنار بکشد چون ترس این را دارند که این مسئله روی رأی آنها تأثیر منفی بگذارد.ولی آکین قبول نکرد و تأکید کرد که به رقابت ها ادامه می دهد.بعد از این قضیه در نظرسنجی ها آکین از رقیب دموکراتش کلر مک کسکیل که هم اکنون عضو سنا است عقب افتاد. با شکست احتمالی آکین جمهوری خواهان نمی توانند اکثریت سنا را به دست بیاورند.  

جب بوش در ابتدای سخنرانی اش در کنوانسیون،خواهان این شد که مشکلات اقتصادی را به گردن برادرش نیندازند وی گفت «آقای رئیس جمهور الان زمان این است که مشکلات اقتصادی را متوجه رئیس جمهور قبلی نکنید و انتقادات را متوقف کنید.شما فرصت کافی داشته اید،سیاست های شما کار نکرده است.من برادرم را دوست دارم. او مردی صادق،شجاع و با افتخار است وی در زمانی دشوار کشور را امن نگه داشت» بوش در زمانی که این جملات را می گفت بغض کرده بود.

از دیگر نکات کنوانسیون سخنرانی کلینت ایستوود بود که با واکنش های زیادی روبه رو شد و بحث های زیادی به راه انداخت وی با یک صندلی که درکنارش بود و به طور خیالی وی را اوباما فرض کرده بود صحبت می کرد.وی به انتقاد از عملکرد اوباما پرداخت.

نظرسنجی گالوپ نظر مردم را نسبت به تأثیرکنوانسیون جمهوری خواهان بر آرای رامنی را نشان می دهد.

GOP Convention, Romney Speech Evoke Lukewarm Reactions 11.jpg

منبع : گالوپ

در سطح ملی 40 درصد احتمال بیشتری دادند و 38 درصد احتمال کمتر و 22 درصد در رأیشان فرقی نکرده است.

شخصیت شناسی :

در نمودار زیر از رأی دهندگان پرسیده شده است که چه کلمه ای رامنی را بهتر توصیف می کند؟

PP_12.08.28_oneWord-Romney1 2.png

منبع : مرکز تحقیقات پیو و واشینگتن پست

رنگ سبز توصیف های مثبت،منفی نارنجی و خاکستری هم توصیف های خنثی است.در توصیف های مثبت 32 درصد وی را صادق و23 درصد خوب می دانند.در میان توصیف های منفی 13 درصد وی را دروغگو،12 درصد متکبر،10 درصد کلاهبردار می دانند.همچنین در توصیف های خنثی،31 درصد وی را پول دار،31 درصد تاجر و21 درصد محافظه کار می دانند.

هویت حزبی :

جمهوری خواهان و دموکرات ها بر سر مسائل مختلف با هم اختلاف عمیقی دارند و هرکدام از طبقات مختلفی هستند که عادات و رفتار متفاوتی دارند.به طور مثال در رابطه با طبقه اجتماعی اعضای حزب پایگاه متفاوتی دارند.

w-ConventionMakeup 11.jpg

منبع : واشینگتن پست

همان طور که نمودار نشان می دهد 63 درصد جمهوری خواهان، طبقه متوسط و 37 درصد طبقه کارگر هستند.در مقابل 55 درصد دموکرات ها طبقه کارگر و 45 درصد طبقه متوسط هستند.میزان طبقه متوسط نسبت به سال 1956 در هر دو حزب افزایش داشته است و طبقه کارگر هم کاهش یافته است.

در مورد دین 60 درصد جمهوری خواهان پروتستان و 26 درصد کاتولیک هستند.48 درصد دموکرات ها پروتستان و 24 درصد کاتولیک هستند.به طور کلی جمهوری خواهان افراد مذهبی تری هستند نمودار زیر میزان حضور اعضای هر دو حزب را در اماکن مذهبی مانند کلیسا را نشان می دهد.

w-ConventionMakeup 22.jpg

منبع : واشینگتن پست

افرادی که هفته ای یک بار یا بیشتر در اماکن مذهبی حضور پیدا می کنند 42 درصد جمهوری خواه و 29 درصد دموکرات هستد.افراد با حضور ماهی و سالی یک بار 43 درصد دموکرات و 39 درصد جمهوری خواه می باشند.و افرادی که خیلی کم یا اصلاً در اماکن مذهبی حاضر نمی شوند 27 درصد دموکرات و 18 درصد جمهوری خواه هستند.6 درصد جمهوری خواهان بدون دین هستند و این میزان برای دموکرات ها 17 درصد می باشد.

نظرسنجی :

با برگزاری کنوانسیون جمهوری خواهان رقابت ها فشرده تر از قبل شده است و دو کاندیدا در نظرسنجی ها به هم نزدیک تر شده اند.جدول زیر جدیدترین نظرسنجی 15 مؤسسه را نشان می دهد.

28-538-chart-1-custom12.png

منبع : نیویورک تایمز

همان طور که مشاهده می شود اوباما در 12 نظرسنجی و رامنی در 3 نظرسنجی پیشتاز است.

New-York-Times-logo.jpg

cloud.obama negative 1.jpg

باراک اوباما

cloud.romney negative 2.jpg

میت رامنی

شانس پیروزی

75 درصد

25 درصد

رأی الکترال

308 الکترال

230 الکترال

رأی مردمی

51 درصد

48 درصد

 

منبع : نیویورک تایمز

به نسبت هفته های گذشته شانس پیروزی و رأی الکترال اوباما افزایش داشته است و رأی مردمی ثابت مانده است.

روزشمار :

امروز، کنوانسیون ملی دموکرات ها در شارلوت کارولاینای شمالی

61 روز تا انتخابات سراسری (6 نوامبر) و (16 آبان)

 

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری امریکا میت رامنی باراک اوباما


نظر شما :