معرفی سفیر جدید مصر در رژیم صهیونیستی

تلاویو آسوده شد

۱۴ شهریور ۱۳۹۱ | ۲۰:۱۹ کد : ۱۹۰۶۳۹۹ اخبار اصلی خاورمیانه
به گفته رادیو اسرائیل انتظار می‌رود که سفیر جدید مصر در روز 17 سپتامبر استوارنامه خود را به شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل تحویل دهد.
تلاویو آسوده شد

دیپلماسی ایرانی: سرانجام انتظار اسرائیلی ها به سر آمد و سفیر جدید مصر در تلاویو رسما معرفی شد. عاطف الاهل، دیپلمات باسابقه مصری شب گذشته وارد تلاویو شد تا پنجمین سفیری باشد که از سوی مصر در این رژیم از زمان امضای توافق نامه صلح کمپ دیوید تا کنون فعالیت خود را آغاز می کند.

به گزارش روزنامه لبنانی السفیر، به گفته رادیو اسرائیل انتظار می رود که وی در روز 17 سپتامبر استوارنامه خود را به شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل تحویل دهد.

اسرائیلی ها پیش از این بارها از قاهره خواسته بودند تا برای معرفی سفیر جدید خود در این رژیم تعجیل کنند. پس از انقلاب مصر و حمله معترضان مصری به سفارت اسرائیل در قاهره بسیاری پیش بینی می کردند که سطح روابط مصر و اسرائیل کاهش یابد. این موضوع بیش از همه باعث نگرانی اسرائیلی ها شده بود که انتظار داشتند مصر به عنوان تنها کشور عربی و خاورمیانه که با اسرائیل تا سطح سفیر رابطه دارد، اقدام به کاهش سطح روابط نکند. با انتخاب محمد مرسی، نامزد اسلام گرای اخوان المسلمین به سمت ریاست جمهوری مصر در پی برگزاری یک انتخابات دموکراتیک، نگرانی اسرائیلی ها بیشتر شد به وی‍ژه که برخی از چهره های اسلام گرای مصری از وی می خواستند که مصر به اسرائیل سفیر اعزام نکند. اگر چه سفیر اسرائیل در مصر در قاهره حضور دارد و همچنان به فعالیت دیپلماتیک خود ادامه می دهد.

مرسی هفته گذشته برای شرکت در نشست کشورهای عضو عدم تعهد به تهران سفر کرده بود تا بدین ترتیب نخستین رئیس جمهوری مصر باشد که پس از انقلاب اسلامی ایران و نزدیک به سی سال سردی روابط به تهران سفر می کند.

اکنون با انتخاب سفیر جدید مصر در اسرائیل اگر چه دولت عبری همچنان نسبت به سیاست های آینده دولت مرسی نگران است و خوب می داند که روابطش با قاهره همانند روابط نزدیک دوران مبارک نخواهد بود ولی تا اندازه ای نفس راحت خواهد کشید از این بابت که حداقل دولت جدید مصر به دنبال کاهش سطح روابط با تلاویو نیست.

سفیر جدید مصر در اسرائیل پیش از این معاون امور فرهنگی وزیر امور خارجه مصر بوده است. وی فارغ التحصیل رشته رسانه و علوم سیاسی از دانشگاه امریکایی ها در قاهره است و قبلا به عنوان سرکنسول مصر در منطقه ساحلی ایلات جنوبی در اسرائیل نیز فعالیت می کرده است. وی همچنین در پایتخت های مختلف اروپایی و آسیایی از جمله پکن، بانکوک و مسکو سفیر بوده است.

نخستین سفیر مصر در اسرائیل پس از امضای معاهده کمپ دیوید، سعد مرتضی از سال 1980 تا 1982 بوده است. پس از وی به ترتیب محمد بسیونی (1988 تا 2001)، محمد عاصم ابراهیم (2005 تا 2008) و یاسر رضا (2008 تا 2012) بوده اند.

این در حالی است که مصر تا کنون میزبان 11 سفیر از اسرائیل بوده که آخرین آنها یعقوب امیتای بوده است. پیش از این الیاهو بن الیسار (1980 تا 1981)، موشه ساسون (1981 تا 1988)، شیمون شمیر (1988 تا 1991)، افرایم دوفاک (1991 تا 1992)، دیوید سلطان (1992 تا 1996)، زفی مازل (1997 تا 2001)، جدعون عامی (2001 تا 2003)، ایلی شاکید (2004 تا 2005)، شالوم کوهن (2005 تا 2009) و اسحاق لیفانون (2009 تا 2011) سفیر اسرائیل در مصر بوده اند.   

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: مصر و اسرائيل


نظر شما :