سفر پترائوس به ترکیه و بررسی عملیات علیه سوریه

۱۳ شهریور ۱۳۹۱ | ۲۰:۰۹ کد : ۱۹۰۶۳۵۲ سرخط اخبار

رئیس سیا که قرار است امروز عازم اسرائیل شود، دیروز به استانبول رفت تا در راستای هماهنگی های منطقه ای محرمانه علیه دمشق، با مقامات ترک دیدار و رایزنی کند.
به گزارش فارس، در چارچوب هماهنگی های ترکیه با دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا علیه سوریه و همکاری آنکارا در کنار عربستان و قطر، با طرح انگلیسی آمریکایی برای براندازی دولت «بشار اسد»، «دیوید پترائوس» رئیس سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، عصر دیروز وارد استانبول شد.

پیش از این، برخی رسانه ها اعلام کرده بودند که قرار است، رئیس سیا امروز دوشنبه عازم سرزمین های اشغالی شود.

بر اساس این گزارش، یک جنگنده نیروی هوایی آمریکا پترائوس را تحت تدابیر شدید امنیتی، به فرودگاه «آتاتورک» در استانبول رساند.

منابع آگاه مسئول در آنکارا اعلام کردند که رئیس سیا قرار است دیدارهایی با مقامات مسئول ترکیه در چارچوب مبارزه با تروریسم، انجام دهد.

این دیدار در شرایط حساسی برای آمریکایی ها و ترک ها صورت می گیرد و پترائوس، پس از شکست عملیات نظامی گروه های مسلح برای تصاحب شهر حلب و نیز ناکامی این گروه های تروریستی در عملیات «برکان دمشق» برای اشغال چندین محله در پایتخت سوریه با مقامات ترکیه وارد گفت وگو شده است. بویژه اینکه تروریست ها در تمامی مناطق راهبردی و استراتژیک در حلب، شکست خوردند و ارتش سوریه موفقیت ها و دستاوردهای متعددی در پایتخت سوریه و سایر شهرهای این کشور از آن خود کرد و تمامی این مناطق را از نیروهای مسلح پاکسازی کرد.

بنا بر گزارش پایگاه خبری «نهرین نت»، این تحولات تهدیدی بزرگ برای طرح آمریکایی – اسرائیلی هدفمند برای براندازی نظام اسد با مشارکت کامل و فعال اسرائیل، ترکیه، عربستان و قطر به شمار می رود.

سفر رئیس سازمان سیا به ترکیه در سایه تشدید موج اعتراض های مردمی در شهرهای ترکیه علیه سیاست های «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر این کشور که در خدمت طرح آمریکایی – اروپایی است؛ صورت می گیرد و مردم بر این باورند که این طرح در واقع دخالت در امور داخلی سوریه است و از سوی دیگر از تمامی امکانات و توانمندی های ترکیه در این طرح استفاده می شود.

از سوی دیگر این سفر درحالی صورت می گیرد که پیام اصلی نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران، مبتنی بر توقف بحران سوریه و جلوگیری از تداوم خشونت در این کشور از طریق گفت وگوی سیاسی و رد هرگونه دخالت نظامی بود.

این درحالی است که روزنامه های مهم ترکیه از جمله «حریت» و «ملیت» با درج مقاله هایی از نویسندگان بزرگ ترک، سیاست اردوغان و «احمد داود اوغلو» وزیر خارجه اش را محکوم می کنند.

«ارطغرل اوزکوک» سردبیر روزنامه ملیت با انتقاد از سیاست های اردوغان می نویسد در سایه درگیری های روزانه در ترکیه، باید مراقب بود که دخالت در درگیری های داخلی سوریه، به تهدید و خطری برای اوضاع داخلی ترکیه تبدیل نشود.

وی معتقد است که وزیر خارجه ترکیه با شخصی کردن سیاست خارجه این کشور، این سیاست را به امری برای دخالت افراطی در امور دیگران تبدیل کرده است.

نویسندگان ترک معتقدند که داود اوغلو مردی دارای گرایش های طائفه ای است و گمشده اش را در اردوغان یافته است. شخصی که به گفته خودش می خواهد ما را به عهد سلجوقی ها برگرداند.

کلید واژه ها: ترکیه سوریه سیا


نظر شما :