حمله به ایران، تهران را تقویت می‌کند

۰۵ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۹:۰۵ کد : ۱۹۰۵۹۸۴ سرخط اخبار

رئیس اسبق آژانس انرژی اتمی اسرائیل نیز با جاهلانه خواندن اظهارات جنگ طلبانه نخست وزیر رژیم صهیونیستی، به صف بلند مخالفان حمله به ایران پیوست.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه تایمز اسرائیل، ژنرال «اوزی ایلام» محقق ارشد موسسه مطالعات امنیت داخلی دانشگاه تل آویو و رئیس اسبق آژانس انرژی اتمی رژیم صهیونیستی هشدار داد که حمله به ایران در مقطع کنونی، به «طرز خطرناکی پیش از موقع و زودهنگام» است.

وی ادامه داده است که حمله به ایران منجر به تقویت نظام ایران شده و عموم جامعه ایران را حول حاکمان این کشور، متحد می کند. این حمله همچنین موجب از هم گسیختگی تحریم های اعمالی علیه ایران شده و از سوی دیگر شانس بسیار کم و یا حتی صفر برای موفقیت در بلند مدت خواهد داشت. به گفته او، این حمله به ایران اجازه خواهد داد تا به صورتی آشکار به سمت دستیابی به تسلیحات هسته ای حرکت کند.

حمله به تاسیسات هسته ای ایران، اشتباهی تاریخی است

ایلام که در 5 جنگ مختلف اسرائیل حضور داشته و نشان شجاعت رژیم صهیونیستی را نیز دریافت کرده، در مصاحبه خود با تایمز اسرائیل، گفته است که در سال 1981 نیز با طرح حمله به تاسیسات هسته ای عراق مخالف بوده است.

این ژنرال بازنشسته اسرائیلی که بین سال های 1976 تا 1985 سمت دبیر کلی آژانس انرژی اتمی رژیم صهیونیستی را بر عهده داشته، عنوان می کند که در آن زمان هم «مناخیم بگین» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، برآوردی غلط از وضعیت برنامه هسته ای عراق داشت و قصد داشت حمله خود را بر اساس این برآورد غلط انجام دهد.

او با مقایسه طرح حمله به ایران با حمله به تاسیسات هسته ای عراق، عنوان می کند که هنوز هم بر این عقیده است که حمله به تاسیسات هسته ای عراق، اشتباه بوده، چراکه این حمله نتوانست برنامه هسته ای عراق را متوقف کند، بلکه برنامه هسته ای این کشور، 10 سال بعد و زمانی متوقف شد که بازرسان آژانس انرژی اتمی به عراق سفر کردند.

ایلام عنوان می کند که اسرائیل باید نسبت به تاسیسات هسته ای ایران هوشیار باشد، اما در این مقطع زمانی، «لازم است که یک نفس عمیق کشیده و آرام بگیرد».

ایران تا رسیدن به سلاح هسته ای فاصله دارد

وی که اکنون به عنوان محقق ارشد در موسسه مطالعات امنیت داخلی دانشگاه تل آویو مشغول به فعالیت است، ایران را با کره شمالی مقایسه کرده و می گوید که کره شمالی با وجود اینکه 2 آزمایش هسته ای نیز انجام داده، هنوز به عنوان یک قدرت نظامی هسته ای به شمار نمی آید. وی می گوید حالا که ایران آزمایشی هم در این زمینه انجام نداده، پس این کشور هنوز تا تبدیل شدن به یک قدرت تسلیحات هسته ای، فاصله دارد.

او هشدار می دهد که اقدام نظامی آن هم در بازه زمانی پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به هیچ وجه توجیه تاکتیکی و سیاسی ندارد.

حمله به ایران موجب تقویت تهران می شود

ایلام ادامه می دهد: آن هایی که آنچه را که در عراق رخ داد می بینند، آن هایی که می دانند تاسیسات ایران پراکنده (از منظر استقرار در مناطق مختلف جغرافیایی ایران) است، و آن هایی که درک می کنند چه کاری باید انجام شود، می دانند که این یک عملیات، تک ضربه ای (منحصر به یک حمله تمام کننده) نخواهد بود. اینطور نخواهد بود که یک انفجار و بس. برای آمریکایی ها هم همینطور است. این حمله نیازمند یک نبرد و بمباران مداوم است. در حقیقت این یک جنگ است. مطمئن نیستم که این (جنگ) چقدر طول می کشد، اما این اساسا نیازمند وقوع یک جنگ است، که یک جنگ هم نیازمند مقادیر زیادی سیستم های تسلیحاتی و مبالغ کلان پول است.

وی آنچه را که پس از حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران رخ می دهد، اینطور پیش بینی می کند: نطنز در پوششی از دود فرو می رود. قم (تاسیسات فردو) دست نخورده باقی می ماند. محل هایی که آن ها (ایرانی ها) در آن در حال ساخت تسلیحات هستند را ما نمی شناسیم و آسیبی به آن ها وارد نمی شود. تمام مردم ایران حول رهبران این کشور متحد می شوند. تمام ساختار تحریم ها از هم گسیخته می شود. مردم برای خرید نفت از ایرانی ها به تکاپو می افتند. و حالا، ایران، با توجیهی کامل، به موقعیتی بازمی گردد که پیش از این در آن قرار داشته است. این سناریویی است که بعید می دانم چیزی جز آن رخ دهد، و من مخالف آن هستم.

نتانیاهوی کاذب و جاهل

ایلام نهایتا به ادعاهای «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیوینستی که گفته بود ایران به دست یابی به تسلیحات هسته ای بسیار نزدیک شده، اشاره کرده و این اظهارات را «کذب» و «جاهلانه» می خواند.

مواضع جنگ طلبانه «بنیامین نتانیاهو» و «ایهود باراک» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، که به گفته بسیاری با هدف تحریک اسرائیلی ها برای چشم پوشی از مشکلات داخلی و توجه به تهدیدات خارجی اتخاذ می شود، با انتقادات گسترده ای در داخل اسرائیل روبرو شده و به قول روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، مقامات نظامی، اطلاعاتی و امنیتی سابق رژیم صهیونیستی، صف آرایی گسترده ای در برابر این مواضع نتانیاهو و باراک انجام داده اند.

کلید واژه ها: آژانس انرژی اتمی برنامه هسته اي ايران


نظر شما :