بیستمین بخش از سلسله نوشته‌های جدید سرکیس نعوم

ایران حکیمانه رفتار می‌کند

۰۳ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۰۵۸۴۲ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
شاید ایران از تحولات جاری در سوریه خسته شده باشد ولی به هیچ وجه پشت اسد را خالی نخواهد کرد.
ایران حکیمانه رفتار می‌کند

دیپلماسی ایرانی: در سال گذشته سایت دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم، روزنامه نگار و نویسنده مشهور و از چهره های مشهور فرهنگی لبنانی را که جوایز متعددی در زمینه های مختلف روزنامه نگاری و فرهنگی به دست آورده است که به طور مرتب در روزنامه النهار لبنان منتشر می شدند، ترجمه و منتشر کرد که همگی آنها در آرشیو دیپلماسی ایرانی در دسترس هستند. این یادداشت ها عموما درباره تحولات اخیر خاورمیانه و شمال آفریقا بودند که نعوم در سفرش به ایالات متحده امریکا که هر ساله انجام می دهد در دیدارش با مقام های مختلف امریکایی که برخی از آنها سابقه طولانی در دستگاه سیاست خارجی امریکا داشته اند و شماری نیز همچنان در این دستگاه مشغول به کارند، در میان گذاشته بود. نعوم نامی از این افراد نمی آورد ولی سمت همگی آنها را یاد می کند، از این رو خواننده می تواند حدس بزند که فرد مورد اشاره چه کسی است یا این که از لحاظ تاثیرگذاری در سیاست خارجی امریکا از چه اهمیتی برخوردار است و یا این که چه اطلاعات پشت پرده ای را می داند که کمتر ردی از آنها در رسانه ها دیده می شود. یکی دیگر از نکات مورد اهمیت این یادداشت ها به روز بودن آنها و هم زمانی شان با تحولات خاورمیانه است. خاورمیانه ای که از سال 2010 به بعد و با آغاز بهار عربی رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. ویژگی دیگر این یادداشت ها حالت گفت وگو بودن آنها با مقام های امریکایی است که جذابیت بیشتری به آنها می دهد.

امسال نیز نعوم همانند سال های گذشته در همان زمان همیشگی به ایالات متحده امریکا رفته و مشابه همان گفت وگوها را انجام داده است و اکنون که به لبنان بازگشته این یادداشت ها را یک به یک در روزنامه النهار منتشر کرده است. دیپلماسی ایرانی نیز به رویه سال گذشته تلاش می کند، همگی این یادداشت ها را ترجمه و منتشر کند. در این جا بیستمین بخش از این سلسله یادداشت ها پیش رویتان قرار می گیرد:

از یکی از مهم ترین مسئولان کاخ سفید که مدت طولانی ای است با پرونده های خاورمیانه سر و کار دارد و در حال حاضر نیز با بسیاری از پرونده های مرتبط با سوریه، لبنان و احیانا اسرائیل ارتباط دارد، پرسیدم نظرت درباره ایران چیست؟ جواب داد: «ایران تا کنون کشور حکیمی بوده است. شاید هم از بشار اسد به دلیل عدم التزام به تعهداتی که داده است خسته شده باشد ولی از اول بحران تا لحظه ای که خواست با بحران روبه رو شود و حتی زمانی که خواست برای بحران و مواجهه با مخالفان راه حلی پیدا کند، با او بوده است. طبیعتا ایران پشت او را خالی نخواهد کرد. اما بیشتر از این چیزی که تا حالا انجام داده و انجام می دهد دیگر چه می تواند بکند؟ شایعاتی وجود دارد که می گویند در سوریه افرادی هستند که به زبان فارسی صحبت می کنند (اشاره به کمک های سری ایران)، اما کسی این اظهارات را رد یا تایید نمی کند. ایرانی ها سعی می کنند که از طریق عراق یا طرف های دیگر به آنها کمک کنند ولی تا آن جا که می توانند سعی می کنند که از جیب خودشان چیزی پرداخت نکنند. مشکلاتی که خودشان دارند برایشان کافی است.»

وی در ادامه افزود: «به هر حال در امریکا کسانی هستند که از تاثیرات ایجابی هم پیمانی های منطقه ای در خاورمیانه یا جهان عرب و جهان اسلام صحبت می کنند. یکی از آنها "الیوت ابرامز"، یکی از مسئولان عالی رتبه در دوران جورج بوش پسر، رئیس جمهوری سابق است. چنین صحبت هایی اساسا برای بشار احمقانه و موذیانه است. ولی آیا الیوت یا افراد دیگر می خواهند چیزی بگویند که به سود اسد باشد؟ بشار در حال حاضر بسیار شبیه رونالد ریگان، رئیس جمهوری سابق است که احیانا از گزاش های مهم مطلع می شد ولی اهمیتی به جزئیات نمی داد. اگر بتواند آنها را به معاونانش می سپارد.»

وی همچنین گفت: «من معتقدم که بشار و گروهش و دامادش مخلوف عملا به سمت علوی ها باز نخواهند گشت. این نظام آنها را تغییر داد، چرا که به واسطه شیوه زندگی دمشقی و "بیزنس" با دخترهایی از سنی ها ازدواج کردند. آنها در حال حاضر از امنیت و امتیازاتی که در اختیار دارند دفاع می کنند نه از علوی ها. به رغم این که آنها با رفتارهایشان باعث خواهند شد کسانی را که نمی دانند چه اتفاقی افتاده یا در جریان است نیز درگیر شوند اما به هر حال هیچ مصلحتی برای آنها در این درگیری وجود ندارد.»

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سرکیس نعوم


نظر شما :