کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اتباع‌شان را از لبنان خارج می‌کنند

۲۶ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۰۵۵۵۹ سرخط اخبار

 

در پی ربوده شدن یک شهروند عربستانی در لبنان مسئولان عربستان، امارات، قطر، کویت و بحرین از اتباع خود در کشور لبنان خواستند که فورا بیروت را ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، در این راستا ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان دستور اعزام هواپیما به لبنان را برای انتقال تمامی اتباع عربستانی به این کشور داده است.

 

یک مقام در سفارت عربستان نیز به روزنامه مصری الیوم السابع تاکید کرد که نام فرد ربوده شده مساعد المطیری است.

یک مقام در سفارت عربستان در بیروت تاکید کرد که یک عربستانی به نام مساعد المطیری در لبنان ربوده شده که سفارت نتوانسته بعد از پیدا کردن شماره تلفن همراهش با وی تماس بگیرد.

وی افزود: تلاش های زیادی برای گرفتن ردی از وی از سوی سفارت در حال انجام است.

این در حالی است که اخباری در زمینه ربوده شدن چند فرد سوری و ترکیه ای از سوی افراد مسلح وابسته به عشیره آل مقداد منتشر شد.

عشیره آل مقداد در واکنش به ربودن یک شهروند لبنانی از اعضای این عشیره در دمشق از سوی ارتش آزاد سوریه اقدام به این ربایندگی کرد.

 

عشیره آل مقداد تهدید کرده است که اتباع کشورهای عربی و اسلامی را در صورتی که حسان مقداد، عضو عشیره آزاد نشود، خواهد ربود.

 

در این راستا میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان نسبت به پیامدهای تهدید امنیتی لبنان و کسانی که در این کشور اقامت دارند، هشدار داد و گفت: اشاعه آشوب هیچ کمکی به بازگرداندن افراد ربوده شده نمی کند.

 

میشل سلیمان تاکید کرد که لبنان مانع از بستن مسیرها شده و از هیات های دیپلماتیک حمایت خواهد کرد.

 

یک مسئول فرودگاه بیروت اعلام کرد که هواپیمای وابسته به شرکت "ایر فرنس" مسیر خود را از بیروت به امان تغییر داده در حالی که 174 مسافر داشته و علت آن بسته بودن مسیر فرودگاه بوده است.

خبرگزاری لبنان اعلام کرد که آل مقداد همان کسانی هستند که مسیر فرودگاه را بسته اند.

 

از سوی دیگر یکی از اعضای آل مقداد هرگونه ارتباط با ربودن اتباع عربی را رد و اعلام کرد که ربایندگی از سوی اعضا و طرفداران ارتش آزاد سوریه صورت گرفته است.

 

پیشتر رسانه های محلی لبنان به نقل از عشیره آل مقداد اعلام کردند: افرادی از اعضای ارتش آزاد سوریه را در مناطقی از لبنان ربوده که در میان آنها دو افسر با رتبه های ستوان دو و یک بوده اند.

 

آنها این اقدام را در راستای مبادله با یکی از اعضای این عشیره که در دمشق ربوده شده است، صورت دادند.

 

رسانه های محلی افزودند: شاخه نظامی عشیره آل مقداد توانست یک افسر زخمی وابسته به ارتش آزاد سوریه را در منطقه شمال لبنان برباید.

 

از سوی دیگر، ماهر مقداد یکی از اعضای این عشیره به خبرگزاری رویترز گفت: ربودن این افراد در واکنش به ربوده شدن یکی از اعضای عشیره بوده که قبل از وقوع درگیری ها در سوریه به این کشور رفته بود و آن به دلایل مالی بوده و هیچ ارتباطی به درگیری های داخلی نداشته است.

 

حاتم مقداد، برادر فرد ربوده شده نیز تهدید کرد که سوری های بیشتری را در واکنش به این مساله خواهد ربود.

 

وی به قطر، عربستان، ترکیه و اتباع آنها در لبنان هشدار داد.

 

مقداد تاکید کرد: یک شهروند عربستانی نیز در بین افراد ربوده شده، وجود داشت.

 

این در حالی است که یک دیپلمات لبنانی تصریح کرد: در میان گروگان ها یک شهروند ترکیه ای نیز بوده است که برای کار به لبنان آمده بود و هنوز هیچ پیشرفتی در مذاکرات برای آزادی این شهروند ترکیه ای حاصل نشده است.

 

ارتش آزاد سوریه روز سه شنبه نوار ویدئویی را منتشر کرده بود که در آن حسان مقداد مدعی شده بود وابسته به حزب الله لبنان است.

 

این در حالی است که حزب الله لبنان در بیانیه ای فورا وابستگی وی را به این حزب تکذیب کرد.

 

در این راستا عدنان منصور، وزیر خارجه لبنان به نقل از احمد داوود اوغلو، همتای ترکیه ای خود اعلام کرد که تمامی 11 لبنانی ربوده شده در سوریه در سلامت هستند.

 

اخباری ضد و نقیض در بیروت منتشر شده بود م

کلید واژه ها: لبنان مقداد ربوده عشیره آل مقداد سوریه از اعضای آزاد سوریه بیروت ترکیه شهروند عربستان اتباع وابسته ارتش آزاد سوریه یکی از اعضای ارتش آزاد وابسته به یک شهروند ترکیه ای عربستانی


( ۱ )

نظر شما :