تاثیر تحریم های جدید علیه ایران بر روابط واشینگتن – تل آویو

اوباما قدرت مانور نتانیاهو را محدود می کند

۱۴ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۰۸ کد : ۱۹۰۵۰۷۵ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
با توجه به پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری 6 نوامبر در آمریکا، دولت اوباما می خواهد اسرائیل را از درگیری احتمالی با ایران دور نگاهدارد اما در عین حال نمی خواهد کشوی ضعیف به نظر برسد.
اوباما قدرت مانور نتانیاهو را محدود می کند

دیپلماسی ایرانی: مقامات اسرائیلی شانس اینکه تحریم های غرب به رهبری آمریکا بتواند مانع ادامه فعالیت های هسته ای  ایران شود را منتفی می دانند اما مقامات آمریکایی ابراز امیدواری می کنند که اسرائیل در حال حاضر به دنبال اقدام نظامی یکجانبه علیه ایران نیست ، چرا که از سوی آمریکا در خصوص حمله احتمالی در آینده، اطمینان دریافت کرده است.

این در حالی است که لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا اخیرا به اسرائیل سفر کرد و دستاورد این سفر به گونه ای بود که یک مقام عالی آمریکایی اعلام کرد به نظر می رسد آمریکا و اسرائیل دست کم در محافل خصوصی در یک موضع قرار دارند. به گفته وی پانه تا و دیگر مقاماتی که اخیرا به اورشلیم سفر کرده اند ، این نکته را روشن کردند که دولت اوباما برای اقدام نظامی علیه دستیابی ایران به سلاح هسته ای آماده است. به گفته آنها هر گونه اقدام نظامی بر مبنای اطلاعات جاسوسی از برنامه های هسته ای ایران خواهد بود و تنها زمانی انجام می شود که شکست روند دیپلماتیک اعلام شده باشد.

آژانس های جاسوسی آمریکا ادعا می کنند که آنها خواهند فهمید ایران چه زمانی در آستانه تولید سلاح هسته ای قرار دارد. از سوی دیگر مقامات آمریکایی نیز ادعا می کنند تصمیم در خصوص به کار گیری گزینه نظامی تا سال آینده یا دیرتر اتخاذ نخواهد شد تا دولت بتواند به نتیجه برسد که گزینه دیپلماتیک کارساز نبوده است.

این در حالی است که بسیاری از مقامات آمریکایی و اسرائیلی در خصوص توانایی نیروی هوایی اسرائیل برای تخریب تاسیسات هسته ای ایران بدون کمک آمریکا ابراز تردید می کنند.

با این حال به نظر می رسد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اظهارات مقامات آمریکایی در این زمینه که همه گزینه ها روی میز است را باور ندارد. از سوی دیگر مقامات آمریکایی پیش از این هشدار داده بودند که اقدام نظامی در بهترین حالت تنها برنامه های هسته ای ایران را به تعویق می اندازد. البته روسای پنتاگون ادعا می کنند آمریکا در متوقف کردن فعالیت های هسته ای ایران موثرتر از اسرائیل خواهد بود چرا که بمب های قدرتمند تری در اختیار دارد.

برخی بر این باورند با توجه به پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری 6 نوامبر در آمریکا، دولت اوباما می خواهد اسرائیل را از درگیری احتمالی با ایران دور نگاهدارد اما در عین حال نمی خواهد کشوی ضعیف به نظر برسد. این در حالی است که میت رامنی، رقیب جمهوریخواه اوباما در سفر اخیر خود به اسرائیل نشان داد در موضع حمایتی از اسرائیل قرار دارد و در  صورتی که تل آویو در مورد اقدام نظامی تصمیم گیری کند ، از آن پشتیبانی خواهد کرد.

با این حال مقامات آمریکایی می گویند این دشوار است که اعلام کنند اسرائیل در مورد اقدام نظامی علیه ایران جدی است یا اینکه می خواهد فشار را بر آمریکا و متحدان اروپایی اش افزایش دهد تا با قاطعیت بیشتری مانع ادامه فعالیت های هسته ای ایران شوند. البته نباید فراموش کرد نتانیاهو نیز با عدم اجماع در ساختار امنیتی خود در خصوص استفاده از گزینه نظامی علیه ایران در آینده نزدیک مواجه است.

هرچند فشار بر آمریکا از سوی اسرائیل می تواند این کشور را در مسیر جنگ با ایران قرار داده و دیگر گزینه ها را محدود کند اما دولت اوباما نیز با اقداماتی در برابر این فشار مقاومت می کند. در هفته گذشته اوباما و کنگره دو بسته جدید تحریمی را علیه ایران تصویب کردند . به این ترتیب تلاش های اسرائیل برای تغییر استراتژی آمریکا با موانع بیشتری مواجه شده است.

این اختلافات زمانی آشکار می شود که نتانیاهو و ایهود باراک، وزیر دفاع وی تاکید می کنند تحریم ها در متوقف کردن برنامه های هسته ای ایران تاثیری ندارد اما پانه تا مدعی می شود تحریم ها تاثیرگذار بوده اند. به این ترتیب دولت اوباما با اعلام دو بسته جدید تحریم ها علیه ایران فضای مانور نتانیاهو و بهانه های وی برای انتقاد از واشینگتن را محدود کرده است.

تهیه کنند: تحریریه دیپلماسی ایرانی/10

 

 

کلید واژه ها: اسرائیل آمریکا تحریم


نظر شما :