شکست امنیتی امریکا در سوریه

واشنگتن نمی‌داند در دمشق چه خبر است

۰۵ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۴ کد : ۱۹۰۴۶۸۳ اخبار اصلی
سی آی ای افشا کرد که کاخ سفید به دلیل ناتوانی در کسب اطلاعات میدانی از آن چه در داخل سوریه می‌گذرد نتوانسته در این کشور کاری از پیش ببرد.
واشنگتن نمی‌داند در دمشق چه خبر است

دیپلماسی ایرانی: مسئولان وزارت امور خارجه امریکا و  سازمان امنیت این کشور، سی آی ای، افشا کردند که کاخ سفید به دلیل ناتوانی در کسب اطلاعات میدانی از آن چه در داخل سوریه می‌گذرد و همچنین شکست در جمع‌آوری اطلاعات امنیتی توسط مزدوران سی‌آی‌ای در آن‌جا بر خلاف مصر و لیبی که توانست در روند انقلاب آنها دخالت کند، در سوریه هیچ کاری از پیش نبرده است و حتی می‌توان گفت که شکستی بزرگ خورده است.

به گزارش وبسایت شبکه خبری الجزیره، روزنامه واشنگتن پست ضمن اعلام این خبر به نقل از گزارشگران خود در سوریه یعنی گریگ میلر و جوبی فاریک گزارش می‌دهد که ایالات متحده امریکا پس از گذشت 16 ماه از ناآرامی‌های سوریه هنوز نتوانسته است که جریان‌های مخالف سوری را به یک نقطه نظر مشترک برساند که دلیل اصلی آن نیز این است که از آن‌چه در داخل سوریه می‌گذرد به هیچ وجه اطلاعات کافی ندارد.

بنا به این گزارش، مسئولان امریکایی می‌گویند که شوک‌های امنیتی باعث شده است تا همه تلاش‌ها برای سرنگونی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به شکست بینجامد اگر چه سازمان امنیت امریکا فعالیت‌های خود را در سوریه در ماه‌های اخیر افزایش داده است اما با این حال نظارت امنیتی‌اش بر تحولات سوریه را همچنان از راه دور دنبال می‌کند و هنوز نتوانسته بر بسیاری از ارتباطات جاری در سوریه کنترل و نظارت داشته باشد. این مسئولان همچنین می‌افزایند که عوامل سی‌آی‌ای در داخل خاک‌ سوریه توانسته‌اند با برخی مراکز مرزی مرتبط ارتباط برقرار کنند که از جمله می‌توان به ارتباطات تنگاتنگ سی‌آی‌ای با سازمان امنیت اردن و ترکیه اشاره کرد. آنان همچنین با کشورهای هم‌پیمان امریکا در منطقه نیز ارتباطات نزدیکی دارند ولی هیچ کدام از این ارتباطات به اندازه‌ای نیست که بتوانند در امور داخلی و روند انتقال قدرت در سوریه اثر بگذارند.

به گزارش این روزنامه باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به دلیل کمبود این اطلاعات در حل بحران سوریه ناتوان مانده و نتوانسته است دشمن دیرینه خود را از پای در آورد. در عین حال این نگرانی به وجود آمده است که مخالفین اسد به سوی شبکه القاعده یا اسلام‌گرایان تندرو و جهادی متمایل شده‌اند و این مساله می‌تواند بحران سوریه را به سمت و سوی دیگری سوق دهد.

این گزارش همچنین تاکید می‌کند، عدم آشنایی از وضعیت جاری در سوریه سبب شده است تا هم‌پیمانان امریکا از آینده سوریه نگران باشند و برایشان این سوال به وجود بیاید که در نبود اسد چه کسی سوریه را رهبری خواهد کرد. این نگرانی حتی در میان سازمان‌های امنیتی کشورهای عربی که به مخالفان اسد کمک می‌کنند نیز وجود دارد. مسئول دایره امنیت خاورمیانه در سی‌آی‌ای در این باره می‌گوید: «هنوز بررسی و تحقیقات ما در مراحل اولیه خود قرار دارند.»

یکی از مسئولان سیاست خارجی امریکا نیز در این باره می‌گوید: «این نگرانی حتی نزد مخالفان اسد به وجود آمده است که در صورتی که اسد سرنگون شود اسلام‌گرایان تندرو با اخوان المسلمین تبانی کرده و یک حکومت تندرو را در سوریه به روی کار آورند.»  

مسئولان امریکایی همچنین می‌گویند که تعطیلی سفارت امریکا در دمشق در فوریه گذشته توانایی‌های امنیتی امریکا برای آگاهی از امور داخلی سوریه را به شدت کاهش داده است. آنها تاکید می‌کنند، وضعیت سوریه با لیبی که انقلابیون به سرعت توانستند بخش شرقی کشور را بگیرند و فرایند تغییر حکومت را به سرعت پیش ببرند، بسیار فرق می کند. در این جا مخالفان هیچ کنترلی بر هیچ نقطه‌ای از کشور ندارند و سازمان امنیت مرکزی امریکا نیز نمی‌تواند با همکاری آنها به اطلاعات خاصی درباره اوضاع داخلی سوریه دست یابد.

با این حال به رغم این نقص اطلاعات، اوباما با سازمان امنیت امریکا در حال مذاکره است تا به مخالفان نظام اسد کمک برسانند و عملیاتی را پیش ببرند که مستلزم امضای شخص رئیس جمهور است، وی هنوز قانع نشده است تا برگه‌های مرتبط با این عملیات را امضا کند.

مسئولان امریکایی می‌گویند که سازمان امنیت مرکزی امریکا در حال حاضر دستگاه‌های ویژه‌ای را در اختیار مخالفان قرار داده است که آنها می‌توانند به واسطه آن دستگاه‌ها با سی‌آی‌ای به طور مستقیم در تماس باشند. همچنین شش افسر وابسته به سازمان امنیت امریکا در مرز ترکیه – سوریه مستقر شده‌اند و ضمن بررسی توانایی‌های مخالفان تلاش دارند با آنها هماهنگی‌های لازم برای تامین نیازهای مدنی و پزشکی را به عمل بیاورند.

بنا به این گزرش مسئولان امریکایی می‌گویند که سازمان امنیت مرکزی امریکا به رغم مبادلات اطلاعاتی و امنیتی تا کنون هیچ سلاحی را در اختیار مخالفان قرار نداده است. این در حالی است که سی‌آی‌ای با برخی کشورها نظیر عربستان و قطر که به مخالفان اسد سلاح‌ می‌دهند نیز در ارتباط تنگاتنگ است.

این گزارش همچنین تاکید می‌کند، برخی کشورهای دیگر مثل اردن و امارات متحده عربی تمایل بسیاری برای ارسال پول به مخالفان دارند ولی به هیچ وجه تمایل ندارند که سلاحی برای مخالفان بفرستند چرا که معتقدند که این سلاح‌ها در نهایت علیه دولت‌های معتدل یا اسرائیل یا شاید هم اقلیت‌ای نژادی یا دینی در داخل سوریه استفاده شوند. 

نظر شما :