خط و نشانی که اسرائیلی‌ها برای هم می‌کشند

گانتس: جنگیدن به هر بهانه‌ای ممنوع

۰۵ مرداد ۱۳۹۱ | ۲۰:۳۷ کد : ۱۹۰۴۶۷۲ اخبار اصلی
به رغم این که ارتش رژیم صهیونیستی به آماده باش کامل در آمده و دولت این رژیم نیز تهدید به حمله نظامی به سوریه کرده، رئیس ستاد ارتش نسبت به وقوع هر گونه جنگ نظامی هشدار داد.
گانتس: جنگیدن به هر بهانه‌ای ممنوع
دیپلماسی ایرانی: منابع اسرائیلی نزدیک به سازمان امنیت اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کردند که این رژیم به همراه اردن، ترکیه و ایالات متحده امریکا ارتششان را به حالت آماده باش در آورده‌اند تا در صورتی که اتفاق غیرمترقبه‌ای در سوریه رخ دهد و کنترل بر انبارهای تسلیحات شیمیایی از دست حکومت خارج شود، فورا وارد عمل شوند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، به نقل از سایت صهیونیستی تیک دبکا که نزدیک به سازمان امنیت اسرائیل است، اردن، اسرائیل، امریکا و ترکیه روز دوشنبه ارتش خود را به حالت آماده باش کامل در آوردند تا در صورتی که سلاح‌های شیمیایی از کنترل دولت خارج شد و یا این که به خارج از سوریه فرستاده شدند، سریعا وارد عمل شده و آنها را در اختیار بگیرند.

بنا به این گزارش، مشکلی که در حال حاضر ارتش‌های این کشورها و رژیم صهیونیستی با آن مواجه هستند این است که در صورتی که بنا باشد سلاح‌ها از سوریه خارج شوند، دو ساعت بیشتر زمان نخواهد برد و این مساله کار را برای وارد عمل شدن هر کدام از آنها مشکل می‌کند.

طی روزهای گذشته رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود در صورتی که سلاح‌های شیمیایی از سوریه خارج شده و یا به دست گروه‌های نظامی در هر نقطه‌ای از منطقه برسد و یا دولت سوریه تصمیم بگیرد آنها را به دست حزب الله برساند، فورا وارد عمل خواهد شد و حتی اگر لازم باشد اقدام به استفاده از گزینه نظامی خواهد کرد. این در حالی است که در صورتی که هر کدام از این نیروها بخواهند در لبنان وارد عمل شوند و جلوی خروج این تسلیحات را بگیرند، به مثابه اعلام جنگ به حزب الله خواهد بود و این مساله‌ای است که نه نیروهای امریکایی و نه نیروهای اسرائیلی به هیچ وجه تمایلی به انجام آن ندارند. از این رو هر دوی آنها ترجیح می‌دهند در خاک سوریه جلوی خروج این سلاح‌ها را بگیرند.

یک منبع امریکایی گفته است که یکی از انبارهای مهم سلاح‌های شیمیایی سوریه در شمال غرب دمشق در داخل پایگاه السفیره، وابسته به گارد جمهوری سوریه است که دستوراتش را منحصرا از شخص بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه می‌گیرد.

این در حالی است که گابی اشکنازی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل نسبت به انجام هر گونه حمله نظامی یا ورود نظامی به درگیری‌های سوریه هشدار داد و از وزیر دفاع و نخست‌وزیر خواست که از ایراد چنین اظهاراتی خودداری کنند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و ایهود باراک، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی روز گذشته گفته بودند که در صورتی که شاهد از کنترل خارج شدن سلاح‌های شیمیایی در سوریه باشیم به سوریه حمله خواهیم کرد و برای از بین بردن انبارهای تسلیحات و مواد شیمیایی سوریه وارد عمل خواهیم شد.

در عین حال گانتس به کمیسیون سیاست خارجی و امنیت کنیست اسرائیل ابلاغ کرده است که پیش‌بینی می‌شود درگیری‌های سوریه بیش از این گسترش یابد. برخی از فرماندهان نظامی اسرائیلی نیز اخیرا گفته‌اند که جبهه داخلی سوریه به زودی به یک جبهه رویارویی تمام عیار در منطقه تبدیل خواهد شد و این مساله یکی از مهم‌ترین جبهه‌ها در هر جنگی در آینده خواهد بود و این در حالی است که اسرائیل به هیچ وجه آماده ورود به چنین جبهه‌ای نیست.

گانتس درباره درگیری‌های جاری در سوریه و احتمال از کنترل خارج شدن انبارهای تسلیحات شیمیایی سوریه نیز گفت: «بر اساس اطلاعات من این انبارها تا به این لحظه تحت کنترل و مراقبت کامل قرار دارند. آنها جابه‌جا نخواهند شد مگر این که دست‌های سلبی‌ای برای جابه‌جایی آنها وارد عمل شوند، البته این بدان معنا نیست که این اتفاق ابدا رخ نخواهد داد، که اگر چنین اتفاقی بیفتد بی‌شک یک معضل بزرگ منطقه‌ای خواهد بود.»

وی تاکید کرد، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تدابیر لازم برای حمایت و کنترل سلاح‌های شیمیایی را اتخاذ کرده است و علی‌رغم فشارهایی که به او وارد می‌آید اسد نسبت به آنها کاملا مسئولانه رفتار می‌کند.

وی همچنین گفت: «قسمتی از این سلاح‌ها به یک مکان امن به دور از مناطق درگیری منتقل شده و به شدت تحت مراقبت هستند.»

گانتس تاکید کرد، احتمال درگیری‌های سنتی و منطقه‌ای بسیار کاهش یافته است اگر چه خاورمیانه دچار زلزله سیاسی شدیدی شده است و بی‌ثباتی آن می‌تواند اوضاع را به گونه‌ای از کنترل خارج کند که حتی کسی به فکرش هم خطور نکند ولی این بدان معنا نیست که ما خطا کنیم و خود را درگیر جنگ کنیم.

رئیس ستاد ارتش اسرائیل نسبت به ورود ارتش این رژیم به هر گونه حمله نظامی در منطقه هشدار داد و گفت چنین اتفاقی می‌تواند ما را وارد یک جنگ تمام عیار کند و از طرف‌های مختلف مورد حمله قرار بگیریم.

وی همچنین به توانایی‌های ایران و حزب الله اشاره کرد و گفت: «ایران و حزب الله که از اسد حمایت قاطعی می‌کنند می‌توانند با توجه به توانایی‌ها و خبرگی‌شان به اسد کمک کنند که چگونه با تهدیدهای این چنینی برخورد کند. آنها متحدان استراتژیک اسد هستند که حتی می‌توانند او را از وضعیت فعلی نجات دهند.»

 

نظر شما :