روسیه ایران هسته‌ای را ترجیح می‌دهد

تهران، برگ بازی پوتین برای رویارویی با غرب

۰۴ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۶ کد : ۱۹۰۴۶۱۶ اخبار اصلی
بسیاری اعتقاد دارند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به زودی سفرهایی را انجام خواهد داد تا بحران سوریه و مساله هسته‌ای ایران حل و فصل شوند.
تهران، برگ بازی پوتین برای رویارویی با غرب
 

دیپلماسی ایرانی: بسیاری اعتقاد دارند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به زودی سفرهایی را انجام خواهد داد تا بحران سوریه و بحران هسته‌ای ایران که همچنان در پیچ مذاکرات گیر کرده، حل و فصل شوند. اگر چه وی طرحی نیز برای از بن‌بست خارج کردن درگیری میان اسرائیل و فلسطینی‌ها در دست دارد و می‌خواهد ضمن در دست گرفتن این پرونده تحول تازه‌ای در آن ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری سوئیس اینفو، این در حالی است که همچنان اسرائیلی‌ها نسبت به حل پرونده هسته‌ای ایران یا پایان یافتن بحران سوریه بدبین هستند و می‌گویند که حتی سفرهای پوتین نیز نخواهد توانست گرهی از مشکلات موجود بگشاید.

یک مسئول اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود در این باره می‌گوید: «انتظار ندارم که در مذاکره با ایران یا سوریه حتی یک میلیمتر پیشرفتی حاصل شود. چرا هم روسیه را خوب می‌شناسیم و هم جامعه غربی را. هر دو طرف تمایلی ندارند که به حرف‌های یکدیگر گوش کنند و بر سر پرونده‌ها به یک توافق برسند.»

وی استراتژی روسیه و غرب را تلاش برای ناکام گذاشتن تلاش‌های یکدیگر می‌داند و می‌گوید که هر دو طرف همه تلاش خود را به کار می‌گیرند تا طرح طرف مقابل ناکام شود و به جایی نرسد.

در کنار ایالات متحده امریکا، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان، روسیه نیز جزء کشورهای مذاکره کننده با ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش است. جامعه غربی بدون ارائه کوچک‌ترین سندی ایران را متهم می‌کنند که اهدافش از پیشبرد برنامه هسته‌ای دستیابی به سلاح هسته‌ای است در حالی که ایران چنین اتهامی را قویا رد می‌کند و همواره اعلام کرده است که هدفش از پیشبرد برنامه هسته‌ای تنها اهداف صلح‌آمیز است.

روسیه در مقایسه با کشورهای غربی همواره در برابر ایران موضع نرم و معتدل‌تری داشته است، با اعمال تحریم‌های یک‌جانبه غرب علیه ایران مخالف بوده و همواره به اسرائیل نسبت به انجام هر گونه حمله نظامی به ایران هشدار داده و حتی آن را مورد تهدید قرار داده است.  

پوتین بارها اعلام کرده است که هیچ دلیلی که ثابت کند تهران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کند، وجود ندارد. تحلیلگران بر این باورند که این باور پوتین باعث شده تا وی بهانه‌ای برای رویارویی با نفوذ امریکا در منطقه داشته باشد و دائما با سیاست‌های واشنگتن مخالفت کند.

گورجی میرسکی، کارشناس امور خاورمیانه در مرکز اقتصاد جهانی و روابط بین الملل در مسکو در این باره می‌گوید: «بعضی‌ها معتقدند که روسیه ترجیح می‌دهد ایران هسته‌ای شود. به اعتقاد آنها وجود ایران هسته‌ای بهتر از وجود ایران طرفدار امریکا است. از این رو ترجیح می‌دهد ایران قدرتمندی در منطقه وجود داشته باشد که بتواند در برابر قدرت و فشارهای امریکا ایستاده و در برابر آن در منطقه موازنه‌ای ایجاد کند.»  

درباره پرونده صلح خاورمیانه، بسیاری به سفر پوتین به اسرائیل اشاره می‌کنند. وی در سال 2005 به عنوان نخستین رئیس جمهوری روسیه به هم‌پیمانی‌های جامعه عربی با مسکو بی‌اعتنایی کرد و به اسرائیل سفر کرد. وی در آن تاریخ علاوه بر اسرائیل به کرانه باختری و مصر نیز رفت. سفری که باعث دلخوری رهبران کشورهای عربی متخاصم با اسرائیل شد. روسیه در زمان اتحاد جماهیر شوروی هیچ گونه رابطه‌ای با اسرائیل نداشت و در کنار کشورهای عربی به مخالفت با آن بر می‌خواست. اما از زمانی که پوتین با سفرش به اسرائیل خود را وارد بحران صلح خاورمیانه کرد تا کنون هیچ طرحی برای پایان دادن به بحران اسرائیل و اعراب ارائه نداده است. از این رو تلاش پوتین برای ارائه طرحی جدید در این زمینه می‌تواند آغازگر نوعی تحرک تازه از سوی مسکو باشد. اگر چه تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که به دلیل بی‌اعتمادی و حس رقابتی که میان روسیه با غرب به ویژه امریکا وجود دارد، طرح وی راه به جایی نبرد.

با این حال میرسکی در این باره می‌گوید: «پوتین در حال حاضر احساس می‌کند که روسیه نیاز به ظهوری دوباره در خاورمیانه دارد. وی معتقد است که اگر روسیه از خاورمیانه کنار گذاشته شود هزینه‌های سنگینی را در سیاست خارجی خواهد پرداخت. برای همین از پرونده هسته‌ای ایران دفاع می‌کند و در کنار اسد برای رویارویی با تحولات داخلی‌اش ایستاده است. حتی اگر قلبا با برخی نظرات غرب همراه باشد.»

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :