رئیس سابق امنیت ملی رژیم صهیونیستی:

به ایران هسته ای نمی‌توان حمله کرد

۳۰ تیر ۱۳۹۱ | ۱۷:۱۹ کد : ۱۹۰۴۳۲۲ اخبار اصلی
حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران از هر چیزی بدتر است، اول از همه ممکن است که چنین عملیاتی به شکست بینجامد و این آبروریزی بزرگی برای اسرائیل به وجود آورد.
به ایران هسته ای نمی‌توان حمله کرد
 دیپلماسی ایرانی: گیورا آیلند، رئیس سابق امنیت ملی اسرائیل اعلام کرد که فرصت‌های ایران برای تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای از 50 درصد گذشته است و این مساله باعث می‌شود تا احتمال حمله اسرائیل به ایران بیش از هر زمانی کاهش یابد.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، وی در گفت‌وگو با روزنامه هاآرتص گفت: «ایران دیگر هسته‌ای شده است، ما باید با این واقعیت کنار بیاییم.»

وی همچنین گفت: «وضعیت ایران برای اسرائیل اکنون شبیه این است که میان بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم، یا باید ایران هسته‌ای را بپذیریم که برایمان بسیار سخت است یا این که به آن حمله کنیم که عواقب آن برای ما بسیار ویران کننده‌تر است.»

وی دستیابی ایران به تکنولوژی هسته‌ای را برای اسرائیل از چهار ناحیه خطرناک دانست و گفت: «اول از همه که از همه چیز خطرناک‌تر است این است که امکان دارد ایران، به رغم آن که احتمالش صفر است، روزی بخواهد با بمب هسته‌ای به اسرائیل حمله کند. دوم این که دستیابی ایران به تکنولوژی هسته‌ای باعث ایجاد رقابت تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه شود. خطر سوم این است که باعث می‌شود تا وضعیت استراتژیک اسرائیل به شدت تغییر کند که در آن صورت اگر روزی بخواهیم با سوریه یا حزب الله بجنگیم زیر سایه ایران هسته‌ای قرار خواهیم داشت، برای همین این مساله باعث می‌شود تا قدرت دفاعی اسرائیل به شدت ضعیف شود. اما خطر چهارم این است که ایران هسته‌ای باعث می‌شود تا طوفانی از اسلام‌گرایی سراسر جهان اسلام را فرا بگیرد که می‌تواند از اندونزی تا مغرب را پوشش دهد. چرا که آن‌گاه خواهند گفت که یک تصمیم اسلامی گرفته شده و توانسته است که در برابر غرب و اسرائیل به موفقیت برسد.»

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که هدفش از دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای فقط اهداف صلح‌آمیز است.

آیلند درباره احتمال حمله اسرائیل به ایران گفت: «حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران از هر چیزی بدتر است، اول از همه ممکن است که چنین عملیاتی به شکست بینجامد و این آبروریزی بزرگی برای اسرائیل به وجود آورد، مساله این است که حتی اگر ما به ایران حمله کنیم چون فقط ظاهر را می‌توانیم بمباران کنیم نمی‌توانیم به تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی ایران آسیبی وارد آوریم، برای همین فقط ممکن است آسیب‌های مادی سنگینی وارد کنیم، اگر بنا باشد فقط آسیب‌های مادی متحمل ایرانی‌ها کنیم هیچ چیز به دست نیاورده‌ایم. و اگر ده‌ها فروند جنگنده‌مان سقوط کنند و ده‌ها خلبان ما اسیر شوند بیش از همیشه یعنی حتی بیش از الآن در معرض تهدید قرار خواهیم گرفت که در آن موقع به شدت در موقعیت ضعف قرار خواهیم داشت. در این جا خطر دوم هم متوجهمان خواهد شد و آن این که وقتی که مشخص شود که ضعیفیم و قدرت لازم برای دفاع از خود را نداریم آن گاه به اشکال مختلف مورد تهدید و حمله قرار خواهیم گرفت که نه تنها شکستی را بر ما تحمیل کرده بلکه آبروریزی‌های بیشتری را نیز برایمان به دنبال خواهد داشت. خطر سوم این است که چه حمله ما موفقیت‌آمیز باشد چه نباشد، ایرانی‌ها پس از آن وضعیت بهتری برای دفاع از پروژه‌های هسته‌ای‌شان خواهند داشت و در آن موقع دیگر قطعا مرتکب هیچ اشتباهی نخواهند شد، به خصوص این که حمله اسرائیل برای آنها به مثابه بدترین وضعیت خواهد بود که در آن موقع خواهند گفت که آن وضعیت را رد کرده‌ایم. خطر چهارم این است که ایران در پاسخ به حمله اسرائیل به اهداف امریکایی‌ها در خلیج فارس حمله کند که آن‌گاه قیمت نفت تا 200 دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد که این مساله خشم جهان را بر خواهد انگیخت و آن‌گاه جامعه جهانی هم در کنار ایران به رویارویی با اسرائیل برخواهد خواست، شاید در آن موقع حتی متحمل تحریم‌های جامعه جهانی نیز بشویم چرا که همه علیه ما شده‌اند.»

وی تاکید می‌کند، هر گونه حمله نظامی به ایران برنامه هسته‌ای آن را متوقف نخواهد کرد بلکه فقط باعث خواهد شد که برنامه ایرانی‌ها برای رسیدن به توانایی‌های هسته‌ای مورد نظرشان چند سالی عقب بیفتد.

آیلند تصریح می‌کند که اسرائیل باید به مواضع امریکا در این زمینه پایبند باشد و وقتی واشنگتن به آن می‌گوید نباید حمله کند نباید حتی به آن فکر کند.

رئیس سابق امنیت ملی اسرائیل در پایان می‌گوید: «اگر راه حل ناگهانی دیپلماتیکی برای برنامه هسته‌ای ایران یافت نشود تا سال 2013 نیز امکان حمله نظامی به ایران وجود نخواهد داشت. اسرائیل اگر روزی هم تصمیم به حمله بگیرد باید تمامی ظرفیت‌های سیاسی چنین تصمیمی را مد نظر داشته باشد. البته هیچ کدام از این احتمال‌ها را نمی‌توان صفر دانست اما احتمال وقوع هر کدام از آنها تنها 50 درصد است. ولی تاکید می‌کنم در حال حاضر احتمال این که ایران به یک قدرت هسته‌ای تاثیرگذار در دنیا تبدیل شود بسیار افزایش یافته و بیشتر از 50 درصد است، ما باید با این مساله کنار بیاییم.»

 

نظر شما :