خلبانی که روابط سوریه با اردن را بر هم زد

امان سر در گم در رابطه با دمشق

۰۴ تیر ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۸ کد : ۱۹۰۳۱۷۷ اخبار اصلی
امان تماس‌های تازه و فشرده‌ای را با سفارت‌خانه‌های عربی به خصوص عربستان و قطر و غربی ها آغاز کرده است. یک منبع آگاه اردنی گفت که اردن تحت فشار شدید است که خلبان سوری را به دمشق تحویل ندهد.
امان سر در گم در رابطه با دمشق
دیپلماسی ایرانی: با گذشت 72 ساعت از فرود جنگنده‌ای سوری در خاک اردن و تقاضای پناهندگی سرهنگ حسن مرعی، خلبان سوری به دولت این کشور، فضای سیاسی امان و دمشق تنش‌آلود شده است و این در حالی است که تا پیش از این اردن تلاش می‌کرد به هیچ وجه خود را وارد درگیری‌های سیاسی داخلی سوریه نکند و به غیر از محافل جهانی به مخالفت صریح با دمشق برنخیزد. به ویژه این که خود نیز از بحران داخلی رنج می‌برد و هر آن احتمال می‌دهد که بحران سوریه به خاک اردن نیز سرایت کند. به خصوص که اخوان المسلمین سوریه که هسته اصلی مخالفان اسد را تشکیل می‌دهند با اخوان المسلمین اردن که آنها نیز در برابر دولت این کشور ایستاده‌اند، ارتباطات نزدیک و تنگاتنگی دارند. اما حرکت این خلبان سوری و فرود در خاک اردن تنش‌های تازه‌ای را در روابط عمان – دمشق که در حال حاضر بیش از هر زمانی به یکدیگر نیاز دارند، ایجاد کرده است.

به گزارش روزنامه ‌القدس العربی، دولت سوریه رسما از دولت اردن خواسته است که جنگنده و خلبان فراری به خاک خود را به طور هم‌زمان و به سرعت به دمشق تسلیم کند اما امان هنوز پاسخی به این تقاضای دولت سوریه نداده است.   

در حالی دولت اردن در دادن پاسخ به تقاضای سوریه متحیر مانده است که از یک سو نمی‌خواهد عجله چندانی در این زمینه بکند، از سوی دیگر به سمت دادن پناهندگی سیاسی به این خلبان سوری متمایل شده است و در عین حال نمی‌داند که بر اساس پروتوکل نظامی امضا شده میان دو طرف به دولت سوریه چه پاسخی باید بدهد.

نشانه این سر در گمی را می‌توان در اظهارات سخنگوی رسمی دولت اردن به روشنی دید، وی گفت: «موضوع این جنگنده یک موضوع نظامی است و به نیروهای مسلح اردن مربوط می‌شود.»

معنای سیاسی و بوروکراتیک این اظهارات روشن است، هنوز هیچ کدام از نهادهای ذی‌ربط تصمیم روشنی در این این زمینه نگرفته‌اند و آنها هنوز نمی‌دانند که با این موضوع چگونه برخورد کنند.

این در حالی است که هفته گذشته دولت اردن با تقاضای دولت سوریه برای کنترل بیشتر مرزها و جلوگیری از هر گونه قاچاقی از آن ناحیه موافقت کرده بود.

در عین حال مقام‌های اردنی تاکید کرده‌اند که نمی‌خواهند در این زمینه عجله کنند این بدان معنا است که آنها در حال بررسی ابعاد این موضوع هستند.

از سوی دیگر مساله‌ای که باعث می‌شود تا اردنی‌ها در تسلیم این خلبان تعلل کنند، اطلاعات امنیت سری‌ای است که می‌تواند در اختیار این خلبان باشد و در صورت دستیابی به این اطلاعات می‌توانند به تنها کشور منطقه تبدیل شوند که این اطلاعات گران قیمت را در اختیار دارند.  

این که اردنی‌ها می‌گویند نمی‌خواهند در تسلیم این خلبان به نهادهای امنیتی عجله کنند به این معنا است که امان تماس‌های تازه و فشرده‌ای را با سفارت‌خانه‌های عربی به خصوص عربستان و قطر و سفارت‌خانه‌های غربی آغاز کرده است. یک منبع آگاه اردنی گفت که اردن تحت فشار شدید است که خلبان سوری را به دمشق تحویل ندهد.

این در حالی است که برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که موضوع این خلبان بر آینده روابط اردن و سوریه تاثیر بسیاری بگذارد. دکتر عامر السبایله، پژوهشگر اردنی و متخصص امور استراتژیک در این باره می‌گوید: «به اعتقاد من کار هماهنگی جدایی این خلبان از ارتش سوریه به جای سفارت امریکا توسط سفارت بریتانیا در دمشق صورت گرفته است. در عین حال می‌بینیم که از واشنگتن به زبان عربی از درجه‌داران ارتش سوریه می‌خواهند که از ارتش جدا شوند و ظرف چند ساعت بعد این اتفاق می‌افتد.»

وی همچنین می‌گوید: «روابط عمان و دمشق در طول بحران سوریه وارد منطقه خاکستری شده بود و اکنون دیگر بسیار سخت است که دو طرف بتوانند فضا را به همین ترتیب حفظ کنند. حادثه جدایی این خلبان نشان می‌دهد که برخی از طرف‌ها تلاش می‌کنند که اردن را به خروج از این منطقه خاکستری ترغیب کنند.»

وی در ادامه این سوال را می‌پرسد که: «خوب، موضع روشن است باید از این موقعیت فعلی‌مان خارج شویم و در برابر نظام سوریه بایستیم اما آیا آمادگی پرداخت هزینه‌های آن را هم داریم؟»

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :