تلاویو نگران از کمک‌های تسلیحاتی مسکو به دمشق

بنی ‌گانتس: از سقوط اسد نگرانیم

۰۱ تیر ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۳ کد : ۱۹۰۳۰۲۱ اخبار اصلی
روس‌ها خوب می‌دانند که بازگشتشان به آب‌های دریای مدیترانه باعث افزایش قدرت آنها می‌شود، سوری‌ها نیز از این موضوع آگاهند و به آنها برای رسیدن به این هدف کمک می‌کنند
بنی ‌گانتس: از سقوط اسد نگرانیم
دیپلماسی ایرانی: در حالی خبر انجام مانور نظامی هوایی، دریایی و زمینی ایران، روسیه، چین و سوریه در خاک سوریه تا یک ماه آینده در رسانه‌های مختلف جهان پیچید که خانم بثینه شعبان، معاون اطلاع‌رسانی رئیس جمهوری سوریه انجام چنین مانوری را تکذیب کرد. اما همین مساله به رغم تکذیب دولت سوریه نیز باعث نشد تا اسرائیل از انجام چنین مانوری نگران نشود اگر چه مقام‌های اسرائیلی در برابر این خبر سکوت مطلق اختیار کردند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، اما با این حال و در سایه سکوت مقام‌های اسرائیلی این خبر به طور گسترده‌ای در رسانه‌های این رژیم منتشر شد و آن را در صورت انجام بزرگ‌ترین مانور در نوع خود در خاورمیانه توصیف کردند.

خانم بثینه شعبان در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفاکس روسیه این خبر را تکذیب کرد و گفت: «قرار نیست چنین مانوری انجام شود و این اخبار اخباری اشتباه درباره سوریه است.»

خبرگزاری فارس این خبر را به نقل از یک مقام آگاه سوری که نخواست نامش فاش شود، روز سه‌شنبه منتشر کرد و گزارش داد که دولت سوریه در حال تمهید مقدمات لازم برای انجام این مانور نظامی بزرگ در خاکش است.

با این حال انتشار نفس این خبر باعث نشد تا اسرائیلی‌ها نگران انجام چنین مانوری نشوند و به گفته روزنامه القدس العربی فشارهای خود را به جامعه جهانی به خصوص روسیه برای انجام ندادن چنین مانوری در سوریه افزایش ندهند. منابع سیاسی عالی‌رتبه در تلاویو اعلام کرده‌‌اند که دولت عبری از رسیدن سلاح‌های پیشرفته روسی به سوریه به شدت نگران است و از این که می‌بینند روس‌ها حضور نظامی و دریایی خود را در دریای مدیترانه و بندر سوری طرطوس افزایش داده‌اند به شدت احساس نگرانی می‌کنند.

یک مقام آگاه در سازمان امنیت اسرائیل که نامی از او به میان نیامده در این باره به روزنامه صهیونیستی معاریو گفت: «اسرائیل به شدت از این نگران است که با افزایش حضور نظامی روسیه در سوریه این کشور بتواند به سلاح‌های پیشرفته روسی دست یابد و این مساله باعث شود تا توازن قوا در خاورمیانه شکسته شود.»

وی مدعی شد که این مساله فقط اسرائیل را نگران نکرده بلکه باعث نگرانی اردن و مصر نیز شده است.

این مقام همچنین گفت: «مخفی نیست که یک تغییر روشنی در موضوع دریایی خاورمیانه در حال وقوع است. روس‌ها خوب می‌دانند که بازگشتشان به آب‌های دریای مدیترانه باعث افزایش قدرت آنها می‌شود، سوری‌ها نیز از این موضوع آگاهند و به آنها برای رسیدن به این هدف کمک می‌کنند با این تصور که در آینده بتوانند ضمن دریافت حمایت‌های بیشتر از روسیه سلاح‌های پیشرفته نیز از آن دریافت کنند و بدهی‌هایشان به این کشور بخشیده شود.»

از سوی دیگر یک مقام امنیتی اسرائیلی مدعی شد که ایرانی‌ها تلاش بسیاری می‌کنند که از روسیه زیردریایی‌ و تجهیزات دریایی جدید بخرند چرا که در استراتژی آنها در صورت بروز جنگ می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

این مقام اسرائیلی تاکید می‌کند، روزانه 17 میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز عبور می‌کند که این مقدر میزان مصرف بالای چین در طول یک ماه را نشان می‌دهد. در حال حاضر بحث بر سر این است که این منطقه بیش از هر نقطه‌ای در جهان مرکز تامین نفت جهان است.

این مقام که نامی از او به میان نیامده همچنین می‌گوید: «اعزام نیروهای دریایی بریتانیا به آب‌های خلیج فارس و همچنین افزایش حضور نظامی ایران در آب‌های این منطقه و در عین حال وجود نیروگاه هسته‌ای بوشهر همگی باعث شده است تا ایران به فکر تقویت ناوگان دریایی خود بر آید و برای این کار به فکر خرید تجهیزات دریایی بیفتد. به‌ویژه این که اخیرا نیز بارها مورد حمله دزدان دریایی سومالیایی قرار گرفته و این مساله باعث شده است تا انگیزه آنها برای تقویت توان دریایی‌شان افزایش یابد.»

در رابطه با سوریه، ژنرال بنی گانتس، رئیس ستاد ارتش اسرائیل نگرانی خود را نسبت به افزایش ناآرامی‌ها در منطقه جولان در صورت تضعیف نظام حاکم بر این کشور ابراز داشت. وی در این باره گفت: «ما از تاثیر حوادث سوریه بر بلندی‌های جولان بسیار نگرانیم. ظواهر تهدیدکننده ثبات حتی در مناطق مرزی اسرائیل – سوریه رو به افزایش است و این مساله ما را بسیار نگران می‌کند.»

وی در ادامه افزود: «تا کنون فعالیت‌های تروریستی در این منطقه مشاهده نشده ولی ممکن است چنین اتفاقی در آینده نزدیک رخ دهد.»

گانتس همچنین مدعی شد، ما اکنون بیش از هر زمانی نگران قاچاق اسلحه از مرزهای سوریه به لبنان و رسیدن آنها به دست حزب الله به ویژه در صورت سقوط نظام حاکم بر این کشور هستیم.

وی در ادامه افزود: «اگر حکومت اسد سقوط کند به اعتقاد من بی‌ثباتی و ناآرامی‌ها نیز افزایش خواهد یافت. حتی اگر اسد ضعیف شود هم همین وضعیت حکم‌فرما خواهد بود. در چنین حالتی حوادث و قاچاق‌های مختلف در مرزها افزایش خواهد یافت و این مساله ما را به شدت نگران می‌کند.»

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی


نظر شما :