تهران و واشنگتن به سوی گرم شدن روابط پیش می‌روند

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۰۶:۵۷ کد : ۱۹۰۱۵۳۸ سرخط اخبار

یک روزنامه اسرائیلی در تحلیل تحولات چند روز گذشته در عرصه بین‌الملل، نوشت که ایران و آمریکا در حال حرکت به سوی گرم شدن روابط بدون توقف برنامه غنی‌سازی اورانیوم تهران هستند.

به گزارش فارس، روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" در گزارشی به بررسی نشست هفته جاری گروه 1+5 با ایران در بغداد پرداخت.

هاآرتص نوشت: دولت اوباما و ایران وارد هفته حساس تصمیمات درباره برنامه هسته‌ای تهران می‌شوند. طرف‌ها در حال حرکت به سوی "گرم شدن روابط در کنار غنی سازی هستند، جایی که روابط میان واشنگتن و تهران بهبود خواهد یافت و در همان زمان نیز تهران به غنی سازی اورانیوم بدون دنبال کردن برنامه تسلیحاتی ادامه خواهد داد اما برنامه هسته‌ای کنونی خود را متوقف نمی‌کند. تهدید اقدام نظامی اسرائیل یا آمریکا همچنان وجود دارد اما هنوز هیچ کدام تفنگ را بر روی سر ایران قرار نداده‌اند.

هاآرتص در ادامه نوشت: تحولات متعددی طی روزهای گذشته انجام شده است که باعث شده تا کاخ سفید امیدواری‌هایی را بروز دهد.

این تحولات بدین شرح هستند.

- "یوکیا آمانو" مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که دو روز دیگر برای گفت‌وگو با "سعید جلیلی" مذاکره کننده ارشد ایران به تهران می‌آید. این دیدار پس از چندین دور گفت‌وگو میان نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین انجام می‌شود که نشان دهنده کاهش فاصله میان خواسته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره بازدید از سایت پارچین و اعلام ایران که این سایت نظامی است و معاف از بازدید آژانس بوده، است. آمادگی ایران برای پذیرش بازرسی از پارچین بر سیاست جدید "شفافیت" درباره برنامه هسته‌ای صحه خواهد گذاشت.

- در پاسخ به بیانیه "دان شاپیرو" سفیر آمریکا در اسرائیل که گفته بود "گزینه نظامی ایران آماده است"، سخنگوی "لئون پانتا" وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد " گزینه نظامی در این زمان وزنی ندارد" و "آمریکا و جامعه بین‌الملل بر اقدامات دیپلماتیک و اقتصادی تمرکز کرده اند و هم اکنون این اقدام صحیح است.

- در چارچوب نشست سران "گروه 8" در کمپ دیوید "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا با سران فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس، ژاپن، ایتالیا و کانادا دیدار کرد تا با آنها درباره یک موضع هماهنگ شده درباره ایران توافق کند. هماهنگی در آستانه دیدار گروه 1+5 با ایران در بغداد ضروری به نظر می‌رسد.

-  اوباما روز جمعه میزبان "فرانسوا اولاند" رئیس جمهور فرانسه بود. دولت آمریکا نگران است که پاریس [بر اساس شعارهای انتخاباتی اولاند پیش از پیروزی] به رویکردی متعادل در قبال موضوع ایران روی بیاورد. "تام دانیلون" مشاور اوباما قبل از دیدار اوباما و اولاند در جمع خبرنگاران گفت که این نشست درباره موضوع ایران و عقب نشینی فرانسه از افغانستان پیش از موعد است و انتظارها آن است که فرانسه باید متحدی خوب باشد که "پشتیبانی خوبی" را فراهم کند.

- کنفرانس ناتو که روزهای یکشنبه و دوشنبه در شیکاگو برگزار می‌شود قصد ندارد به طور مستقیم موضوع ایران را بررسی کند اما در سراسر این کنفرانس اعلام خواهد شد که سامانه موشکی سطح به سطح که بخشی از آن در ترکیه مستقر شده است به مرحله عملیاتی موقت رسیده است.

-"جورج لیتل" سخنگوی پنتاگون در پایان نشست لئون پانتا و "ایهود باراک" وزیر جنگ اسرائیل در پنجشنبه گذشته گفت که وزیر دفاع آمریکا و دیگر مقامات، نگرانی آمریکا درباره حمله احتمالی اسرائیل به ایران را اعلام کرده‌اند.

هاآرتص در پایان این گزارش نوشت: روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که شش قدرت جهانی تمایل دارند که در نشست آتی به ایران بسته مشوقی را در مقابل متوقف کردن غنی‌سازی پیشنهاد بدهند. در میان این مشوق‌ها کاهش محدودیت‌ بخش‌های دریانوردی و انرژی ایران و بدون لغو تحریم‌های سنگین علیه صنعت نفت ایران که قرار است از ماه جولای اجرایی شود، دیده می‌شود. 

نظر شما :