رئیس مجلس کویت:

با اتحادیه‌ای که ضد آزادی‌ها است، مخالفیم

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۰۰:۴۸ کد : ۱۹۰۱۵۳۱ اخبار اصلی
کویت با توافق‌نامه امنیتی به هیچ وجه موافق نیست و به دلیل بندهای فاجعه‌بارش به آن نخواهد پیوست. این توافق‌نامه حرمت قانون اساسی را زیر پا می‌گذارد، آزادی بیان را می‌کشد، حقوق افراد را به نفع حکومت‌ها مصادره می‌کند و کرامت انسان‌ها را از بین می‌برد.
با اتحادیه‌ای که ضد آزادی‌ها است، مخالفیم
 

دیپلماسی ایرانی: کویت بار دیگر در برابر خواسته‌های عربستان و بحرین برای تشکیل اتحادیه واکنش نشان داد و به انتقاد صریح از آن پرداخت تا ثابت شود که نه تنها بر سر این موضوع در دورن شورا اختلاف است بلکه فراتر از آن مخالفت‌های صریحی با آن وجود دارد. امارات، قطر، عمان و کویت هر چهار کشور با تشکیل اتحادیه مخالفند و هر کدام به نوعی مخالفت خود را بیان داشته‌اند.

احمد السعدون، رئیس مجلس کویت توافق‌نامه امنیتی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را زیر پا گذاشتن استقلال کشور دانست و از اظهارات عبداللطیف الزیانی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس که گفته بود وزرای شورای همکاری به طور ابتدایی بر سر توافق‌نامه امنیتی به توافق رسیده‌اند، انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، السعدون که در بحثی در تویتر شرکت کرده بود، خطاب به الزیانی گفت: «دبیر کل شورای همکاری بر سر کدام توافق‌نامه امنیتی صبحت می‌کند که می‌گوید توافقاتی بر سر آن حاصل شده است؟»

وی سپس گفت: «توافق‌نامه امنیتی که بر سر آن توافق شده فقط در حد یک طرح موضوعی است که از قبل هم میان کشورهای شورای همکاری وجود داشته است. این همان طرحی است که در دسامبر 1993 در چهاردهمین نشست شورای همکاری در ریاض بر سر آن توافق شد و 28 نوامبر 1994 توسط چهار وزیر کشور عضو شورای همکاری امضا شد ولی این مساله با آن چیزی که مطرح می‌شود، خیلی فرق می‌کند.»

السعدون تاکید کرد، کویت تا کنون به جمع این کشورها نپیوسته و به آن هم نخواهد پیوست چرا که به روشنی می‌بیند برخی بندهایی که در آن آمده مغایر استقلال کشورهای منطقه است، آزادی‌های اصلی که قانون اساسی کشورها را به پایبندی به آنها مکلف کرده زیر پا گذاشته و وارد امور داخلی کشورها و قانون‌گذاری‌های آنها می‌شود.

رئیس مجلس کویت همچنین گفت: «ما از روز نخست هم به این توافق‌نامه ملاحظاتی داشتیم. ما ملاحظاتی جوهری، شکلی و موضوعی به آن داریم و حتی با شکل ابتدایی آن نیز موافق نیستیم. به ویژه درباره مقدمات آن و موارد متعددی که در توافق‌نامه امنیتی تضمینی برای آنها داده نشده است. اگر دبیر کل شورای همکاری درباره تعدیل توافق‌نامه امنیتی میان پنج کشور شورای همکاری صحبت می‌کند و شامل ما نمی‌شود این موضوع دیگری است و الا ما همچنان با این موضوع مخالفیم.»

وی تاکید کرد، کویت با توافق‌نامه امنیتی به هیچ وجه موافق نیست و به دلیل بندهای فاجعه‌بارش به آن نخواهد پیوست. این توافق‌نامه حرمت قانون اساسی را زیر پا می‌گذارد، آزادی بیان را می‌کشد، حقوق افراد را به نفع حکومت‌ها مصادره می‌کند و کرامت انسان‌ها را از بین می‌برد.

در همین رابطه مجلس ملی کویت از این که نشست شورای همکاری خلیج فارس موضوع اتحادیه را خلیج فارس به تعویق انداخت تا بررسی‌های بیشری بر روی آن صورت بگیرد، استقبال کرد و با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، اتحادیه نه تنها امنیت و مصالح شورا را تامین نمی‌کند بلکه بر عکس بقای آن را هدف قرار خواهد داد.

سعدون در این باره گفت: «شورای همکاری تنها زمانی می‌تواند تبدیل به اتحادیه شود که کشورها رویکردشان باز شود و از حالت بسته فعلی خارج شوند، به مردمشان احترام بگذارند، حقوق بشر به رسمیت بشناسند، آزادی‌ها عمومی به خصوص آزادی بیان را بپذیرند و اجازه دهند که مردم بتوانند در تصمیم‌گیری‌های کشور دخالت کنند، اتحادیه تنها در چنین حالتی قابل اجرا شدن است.»

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

 

نظر شما :