اقدامی که به سردتر شدن روابط تهران – واشنگتن می انجامد

احتمال حذف نام منافقین از فهرست سازمان های تروریستی

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۸ کد : ۱۹۰۱۲۹۹ اخبار اصلی
برخی دیپلمات ها و تحلیلگران ایرانی از این موضوع ابراز نگرانی می کنند که مساله حذف نام گروهک منافقین به افزایش درخواست های ایران در نشست هسته ای آتی بیانجامد. به گفته آنها تصور تهران بر این است که حمایت آمریکا از گروهک منافقین به منزله تلاش واشینگتن برای تغییر رژیم در ایران است.
احتمال حذف نام منافقین از فهرست سازمان های تروریستی
دیپلماسی ایرانی: دولت اوباما در حال حرکت در جهتی است که می تواند به حذف نام گروهک منافقین از فهرست سازمان های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا منجر شود. این را مقاماتی می گویند که از روند این مذاکرات آگاهی دارند. مذاکراتی که می تواند در صورت ثمربخش بودن روابط تهران و واشینگتن را بیش از پیش متشنج کند، آن هم در زمانی که تلاش های دیپلماتیک به منظور حل مساله هسته ای جمهوری اسلامی احیا شده است.

این گروه تبعید شده از ایران از 15 سال پیش به اتهام نقش آفرینی در سوء قصد به جان شهروندان آمریکایی در دوران انقلاب اسلامی و همدستی با صدام حسین در جنگ علیه ایران، در فهرست سازمان های تروریستی قرار دارد. به این ترتیب دارایی های این گروهک توسط آمریکا توقیف شده است. اما از دو سال گذشته اقدامات متعددی در زمینه حذف نام خود از این فهرست به عمل آورده و گفته می شود که لابی های گسترده ای نیز در واشینگتن داشته است.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا هنوز باید تصمیم نهایی را در خصوص حذف نام این گروهک از فهرست سازمان های جاسوسی اتخاذ کند. اما مقامات عالی رتبه آمریکایی می گویند نظر وزارت امور خارجه در مورد حذف نام این گروه مثبت است ، البته در صورتی که این گروهک نیز با خروج از کمپ اشرف در عراق موافقت کند.

مقامات آمریکایی می گویند، پس از اینکه آخرین عضو گروهک منافقین از پایگاه اشرف خارج شده و به یک پایگاه ترانزیتی در نزدیکی فرودگاه بغداد منتقل شود، کلینتون در ظرف مدت کمتر از 60 روز در مورد حذف نام این گروهک از فهرست سیاه تصمیم گیری می کند. در حال حاضر مقامات آمریکایی در حال مذاکره با سازمان ملل هستند تا ساکنان کمپ اشرف را به کشور سوم منتقل کنند. تعداد افرادی که در این کمپ هستند در حال حاضر هزار و 200 نفر برآورد می شود.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این زمینه اظهار داشت: همکاری گروهک منافقین در مورد خروج از کمپ اشرف اهمیت زیادی دارد و عامل اصلی در مورد تصمیم گیری برای حذف نام این گروهک به شمار می رود.

این در حالی است که دیپلمات های آمریکایی غربی و ایرانی از این موضوع ابراز نگرانی می کنند که مساله گروهک منافقین خشم تهران را در مورد عملکرد واشینگتن برانگیخته کند. چرا که در طول سال های گذشته شماری از مقامات ایرانی شامل آیت الله خامنه ای حدف سوء قصد های این گروهک قرار گرفته اند.

از سوی دیگر در حالی که غرب ایران را به حمایت از گروه هایی مانند حزب الله و حماس متهم می کند، مقامات تهران نیز می گویند کشور های غربی به ایجاد چتر حمایتی برای گروهک منافقین متهم هستند.

برخی از تحلیلگران اخیرا موضوع خروج گروهک منافقین از کمپ اشرف را با برگزاری مذاکرات هسته ای ایران و 6 قدرت جهانی در بغداد مرتبط توصیف کرده اند اما مقامات آمریکایی می گویند این دو موضوع با یکدیگر بی ارتباط هستند و مساله به حکم دادگاه در این زمینه باز می گردد. دادگاه از دو سال پیش از وزارت امور خارجه آمریکا خواسته بود تا در مورد حذف نام این گروهک از فهرست سازمان های تروریستی تصمیم گیری کند.

از سوی دیگر برخی مقامات نیز این نکته را خاطرنشان می کنند که کلینتون موضوع حذف نام این گروهک از سازمان های تروریستی را با خروج آنها از کمپ اشرف ارتباط داده تا این مساله دیپلماتیک را بین بغداد و واشینگتن حل کند. در حال حاضر کنترل این کمپ بر عهده دولت عراق است و مقامات بغداد تهدید کرده اند در صورتی که این کمپ هر چه سریعتر تعطیل نشود، اعضای آن را به ایران باز می گرداند.

این در حالی است که همچنان موضوعات مختلفی برای نگه داشتن این گروهک در فهرست سازمان های تروریستی وجود دارد اما مقامات می گویند از آنجایی که کلینتون موضوع خروج کمپ اشرف را به صورت علنی مطرح کرده، طرح موضوعات دیگر به لحاظ سیاسی برای وی معذوریت هایی ایجاد می کند.

در عین حال این گروهک نیز با ارائه رشوه به برخی مقامات آمریکایی آنها را در موضع حامی خود قرار داده است. از جمله مقاماتی که تایید شده این رشوه ها را دریافت کرده اند می توان به جیمز جونز، مشاور امنیت ملی سابق باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد. همچنین این گروهک هر از چندی نیز اطلاعاتی در مورد برنامه های هسته ای ایران منتشر می کند.

گروهک منافقین و مذاکرات هسته ای

مساله حذف نام گروهک منافقین از فهرست سازمان های تروریستی در حالی مطرح می شود که نمایندگان ایران، آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان هفته آینده در بغداد تشکیل جلسه می دهند تا راهی برای برون رفت از بن بست هسته ای ایران بیابند. از سوی دیگر مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز روز دوشنبه با مقامات ایرانی ملاقات کرده و آنها را برای دسترسی به سایت نظامی پارچین تحت فشار قرار داده اند.

برخی دیپلمات ها و تحلیلگران ایرانی از این موضوع ابراز نگرانی می کنند که مساله حذف نام گروهک منافقین به افزایش درخواست های ایران در نشست هسته ای آتی بیانجامد. به گفته آنها تصور تهران بر این است که حمایت آمریکا از گروهک منافقین به منزله تلاش واشینگتن برای تغییر رژیم در ایران است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/10

 

 


نظر شما :