تغییر الگوی قدرت در منطقه

ترکیه از ایران پیش افتاد؟

۲۹ آذر ۱۳۹۰ | ۱۶:۳۶ کد : ۱۹۰۰۷ اخبار اصلی
روزی که ترکیه در برابر سوریه شمشیر از رو بست و هم‌زمان اعلام کرد که میزبان سپر دفاع موشکی ناتو علیه ایران خواهد بود، نشان داد که چندان تمایل ندارد در سیاست‌‌گذاری‌هایش با ایران هماهنگ باشد و منافع همسایه شرقی‌اش را در نظر بگیرد و چه بسا ممکن است در صورتی که فضا علیه ایران سخت‌تر شود در جبهه کشورهای غربی علیه ایران قرار بگیرد.
ترکیه از ایران پیش افتاد؟
دیپلماسی ایرانی: دیگر بر کسی پوشیده نیست که در قبال بهار عربی و تحولات جاری منطقه‌ای ایران و ترکیه دو سیاست کاملا متفاوت اتخاذ کرده‌اند. روزی که ترکیه در برابر سوریه شمشیر از رو بست و هم‌زمان اعلام کرد که میزبان سپر دفاع موشکی ناتو علیه ایران خواهد بود، نشان داد که چندان تمایل ندارد در سیاست‌‌گذاری‌هایش با ایران هماهنگ باشد و منافع همسایه شرقی‌اش را در نظر بگیرد و چه بسا ممکن است در صورتی که فضا علیه ایران سخت‌تر شود در جبهه کشورهای غربی علیه ایران قرار بگیرد. در این میان بسیاری نیز می‌گویند که ایران و ترکیه بر سر تعریف الگوی خود برای کشورهای جدید عربی اختلاف نظر دارند. ترکیه تلاش می‌کند الگوی حزب عدالت و توسعه‌ای خود را الگوی مناسبی برای کشورهای عربی قلمداد کند و این گونه به نظر می‌رسد که با استفاده از این ابزار می‌خواهد خود را طلایه‌دار کشورهای اسلام‌گرای سنی در منطقه کند در حالی که ایران الگوی ترکی را که مبتنی بر جدایی دین از سیاست است، نامناسب می‌داند و می‌گوید که چون خواستگاه اکثریت مردم منطقه اسلامی است بهترین حکومت نیز برای آنها حکومت اسلامی از نوع آن چیزی که خود تجویز می‌کند، است.

روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن در یادداشتی به قلم عماد الدین ادیب به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: مدت طولانی‌ای است که شاهد انتقادهای شدید رسانه‌ای ایرانی‌ها بر سر الگوی ترکی برای کشورهای عربی هستیم. انتقاد ایرانی‌ها به ترک‌ها روز به روز افزایش می‌یابد و اکنون کار به انتقاد کلامی مسئولان رسیده است. آخرین آنها توصیه‌هایی بود که ایرانی‌ها به مقامات کشورهایی که در آنها بهار عربی وزیدن گرفته، انجام دادند و در آن خواستند که کشورهای عربی به دنبال الگوی ترکی نروند.

وی در ادامه درباره دلایل بروز تنش در روابط ایران و ترکیه می‌نویسد: بر کسی پوشیده نیست که افزایش تنش میان تهران و آنکارا به دلیل پرونده‌ها و موضوعات مختلفی است که در منطقه جریان دارد. اول از همه، ترکیه از آینده نقش ایران در عراق نگران است. به ویژه که نیروهای امریکایی عقب‌نشینی خود را از عراق آغاز کرده‌اند و ایرانی‌ها نفوذ خود در عراق را افزایش داده‌اند. دوم، نگرانی‌ها از تشدید لحن ترکیه علیه سوریه که هم‌پیمان درجه یک ایران محسوب می‌شود نیز از آن طرف باعث نگرانی ایرانی‌ها شده است. نگرانی‌های ایران از ترکیه زمانی افزایش یافت که خبرهایی مخابره شد مبنی بر این که ترکیه می‌خواهد در برخی مناطق مرزی خود با سوریه نفوذ کرده و یک منطقه نظامی ایمن حایل میان دو کشور ایجاد کند. سوم، افزایش موفقیت‌های تجاری ترکیه با بسیاری از کشورهای منطقه که آخرین آنها شورای انتقالی لیبی بود که این موضوع می‌تواند به یک عنصر تهدید کننده اقتصادی علیه ایران تبدیل شود. و چهارم، نزدیکی بیش از پیش روابط ترکیه – امریکا در عین این که هیچ تحول ایجابی در روابط تهران – واشنگتن ایجاد نشده است.

نویسنده در ادامه این یادداشت می‌نویسد: در برابر انتقادهای ایران از ترکیه، آنکارا سیاست‌های ایران در منطقه را به چالش می‌کشد و پاسخ انتقادهای ایران را با انتقاد از سیاست‌های آن می‌دهد. ترکیه در حالی از تهران دور می‌شود که از آن طرف به غرب و واشنگتن بیش از پیش نزدیک می‌شود و در عین حال روابط تیره خود با اسرائیل را به عنوان یک ابزار قوی تاثیرگذار حفظ کرده و ظاهرا از غربی‌ها قول گرفته است که نقش تاثیرگذارش در آینده خاورمیانه جدید متاثر از بهار عربی را به رسمیت بشناسند.

در پایان این یادداشت آمده است: اگر بخواهیم مقایسه‌ای در نفوذ و سیاست‌های دو کشور در برابر آن‌چه در منطقه می‌گذرد بیندازیم، در می‌یابیم که از لحاظ اقتصادی به هر دلیلی، ترکیه از ایران پیش افتاده است، در بحث روابط بین‌الملل روابط ترکیه با جامعه جهانی بسیار بهتر از ایران با این جامعه است و در بعد عربی نیز پایتخت‌های عربی با ترکیه بهتر از ایران تعامل کرده‌اند. اگر چه ایران همچنان نفوذ منطقه‌ای خود را به خصوص در برخی کشورهای عربی از جمله عراق و لبنان حفظ کرده است. ولی ظاهرا به رغم همه اینها وضعیت ترکیه در جامعه جهانی و منطقه‌ای بهتر از ایران است.  

 

نظر شما :