پانه‌تا: تل آویو باور کرد که تهران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست

امریکایی‌ها نگران از حمله تلافی‌جویانه سایبری ایران

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۰:۵۶ کد : ۱۹۰۰۶۰۵ پرونده هسته ای
در عین حال مسئولان امریکایی در گزارشی که به نمایندگان کنگره ارائه دادند، هشدار دادند که ایران تلاش می‌کند به توانایی لازم برای حمله سایبری به ایالات متحده و هم‌پیمانانش برسد.
امریکایی‌ها نگران از حمله تلافی‌جویانه سایبری ایران
دیپلماسی ایرانی: لئون پانه‌تا، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا روز جمعه نسبت به عواقب وخیم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در صورتی که تصمیم به بگیرد که به آن برسد، هشدار داد. ولی در عین حال تاکید کرد، بهترین راه حل برای موضوع هسته‌ای ایران راه حل دیپلماتیک است.

به گزارش روزنامه لبنانی السفیر، در عین حال مسئولان امریکایی در گزارشی که به نمایندگان کنگره ارائه دادند، هشدار دادند که ایران تلاش می‌کند به توانایی لازم برای حمله سایبری به ایالات متحده و هم‌پیمانانش برسد.

این در حالی است که ایران از مجموعه 1+5 خواسته است که در مذاکرات بغداد که قرار است ماه آینده میلادی در بغداد برگزار شود، حسن نیست نشان دهند.

همه این‌ها با مانور نظامی نیروهای موسوم به "سپر جزیره" که شامل نیروهای نظامی همه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس می‌شود و در ابوظبی در حال برگزاری است، هم‌زمان شده است. در این مانورها که تا فردا دوشنبه ادامه خواهد داشت، از سلاح‌های آتش‌بار استفاده نشده است. شرکت‌کنندگان در این مانور نام آن را "جزایر وفادار" (جزر الوفاء) نامیده‌اند که اشاره به جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی است که امارات متحده عربی نسبت به آنها ادعا دارد. جزایری که بر اساس اسناد معتبر سازمان ملل متعلق به ایران هستند.

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا که در سانتیاگو، پایتخت شیلی به همراه هم‌تای شیلیایی‌اش در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بود، همچنین گفت: «باید برای ایران روشن کنیم که نباید به این سمت حرکت کند که تصمیم بگیرد سلاح هسته‌ای تولید کند و اگر بخواهد به این سمت برود عواقب وخیمی در انتظارش خواهد بود.»

وی بلافاصله افزود: «از سوی دیگر اکنون فرصتی در برابر ماست که بتوانیم تصمیم بگیریم که اختلافاتمان با ایران را از راه‌های دیپلمایتک حل و فصل کنیم.»

وزیر دفاع امریکا به این نکته نیز اشاره کرد که وقتی مسئولان اسرائیلی می‌گویند که هنوز ایران تصمیمی برای تولید سلاح هسته‌ای نگرفته به این معنا است که دریافته‌اند حق با ما بوده است. وی در این باره گفت: «امیدوارم ژنرال بینی گانتس، رئیس ستاد ارتش اسرائیل به این درک رسیده باشد که حق با من بوده است و باید حتی بیشتر از من دریابد که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست. البته اطلاعاتی در اختیار ندارم که آیا ایرانی‌ها اخیرا تصمیمی برای رفتن به این سمت گرفته‌اند یا خیر.»

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که به هیچ وجه به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست و تلاشش برای دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای صرفا اهداف صلح‌آمیز دارد در حالی که غرب همواره بدون ارائه سند و مدرک به دنبال بهانه جویی از برنامه‌ای هسته‌‌ای کشورمان بوده‌ و به همین بهانه سختی‌های بسیاری را متحمل ایران کرده‌ است.

از سوی دیگر ایلان برمن، رئیس مرکز مطالعات "شورای امریکایی سیاست خارجی" در برابر نمایندگان فرعی کمیسیون امنیت داخلی کنگره امریکایی گفت: «حکومت ایران در سه سال اخیر سرمایه‌گذاری بسیاری برای تقویت قدرت تهاجمی و دفاعی سایبری خود انجام داده است و اکنون مقام‌های ایرانی به این باور رسیده‌اند که جنگ اینترنتی بیشتر از هر وسیله‌ای می‌تواند به ایالات متحده ضربه بزند.»

کارشناسان حاضر در این جلسه تاکید کردند، پس از حمله اینترنتی به تاسیسات هسته‌ای ایران توسط ویروس استاکس نت که ایران گمان می‌کند اسرائیل و امریکا در پس آن حادثه بوده‌اند، این کشور درصدد است که حمله اینترنتی تلافی‌جویانه‌ای انجام دهد. به گفته برمن ایران در دو جبهه هسته‌ای و اطلاعاتی قصد تلافی‌جویی از امریکا و متحدان غربی‌اش را دارد.  

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :