گمانه زنی دستاورد نشست بغداد

توافق دوطرفه بر یک خط مشی

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۷ کد : ۱۹۰۰۵۷۵ اخبار اصلی
احتمالا در بغداد در خصوص جزئیات توافق نمی شود اما باید پیشرفت کلی حاصل شود. به این معنی که دو طرف بر یک خط مشی توافق کنند. باید گفت در صورتی که مذاکرات بغداد به نتیجه نرسد بار دیگر ماهیت مذاکره با ایران مورد سئوال قرار گرفته و موضع تندروها تقویت می شود.
توافق دوطرفه بر یک خط مشی

 دیپلماسی ایرانی: دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 بر سر برنامه های هسته ای سوم خرداد ماه در بغداد برگزار می شود. رادیو اروپا گفت و گویی با کنث کازمن، متخصص امور خاورمیانه در خصوص دستاورد احتمالی این نشست انجام داده است.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا می گوید ایرانیان احتمالا خواستار تضمین ها یا اقداماتی از سوی غرب می شوند. به نظر شما شکل تضمین ها و اقداماتی که ایران می خواهد چگونه خواهد بود؟

به نظر من از سویی ایران می خواهد مقادیر کافی اورانیوم 20 درصد غنی شده در اختیار داشته باشد و آنچه می تواند در این زمینه مطرح شود تنها توقف غنی سازی در خاک ایران است. اما جامعه بین المللی باید متعهد شود که مقادیر اورانیوم 20 درصد غنی شده مورد نیاز ایران را تامین می کند. از سوی دیگر ایران می خواهد اطمینان یابد در صورتی که نوعی مصالحه حاصل شود از مشوق تعدیل تحریم ها به خصوص تحریم های نفتی که قرار است اتحادیه اروپا در 11 تیر علیه ایران اعمال کند؛ بهره مند می شود.

یکی از مقامات عالی رتبه روسیه رویکرد تدریجی برای حل مساله هسته ای ایران با غرب را پیشنهاد می دهد. آیا این پیشنهاد می تواند راه حلی برای بحران جاری باشد؟

این طرح روسیه از سال 2010 مطرح است. به گمان من روسیه با رویکرد هوشمندانه ای وارد ماجرا شده است. به موجب این طرح جمهوری اسلامی اقدامات مورد نظر جامعه بین المللی را انجام می دهد و تحریم ها به تدریج لغو می شوند. هر چه تهران بیشتر همکاری کند، حذف تحریم ها نیز گسترده تر می شود. از سوی دیگر برخی دیدگاه های مثبت در این زمینه نیز از سوی مقامات غربی وجود دارد. برای مثال کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست استانبول به نوعی به رویکرد تدریجی و گام به گام برای حل مساله هسته ای ایران اشاره کرد. پس به عقیده من این طرح می تواند مبنایی برای مذاکرات باشد.

نظر شما در خصوص درخواست توقف غنی سازی 20 درصدی چیست؟

غرب آماده است که ایران عمیلیات غنی سازی تا سطح 5 درصدی را در خاک خود دنبال کند و این در مقایسه با مواضع سابق آمریکا و متحدانش یک چرخش قابل ملاحظه است. این می تواند یک راه حل باشد و امکان موافقت تهران تواقف غنی سازی 20 درصدی در صورت ادامه غنی سازی 5 درصدی وجود دارد.

شما در مقاله ای در روزنامه یو اس ای تودی به نقش تحریم ها و تاثیر گذاری آنها در مورد ایران اشاره کرده اید. آیا پیامد تحریم ها بیش از آنکه متوجه دولت باشد، متوجه مردم ایران نشده است؟

تحریم ها به همه آسیب می زند اما می تواند چشم انداز بحران اقتصادی را برای دولت متصور کند. بنابراین تحریم ها به طور حتم تاثیرگذارند چرا که اگر این گونه نبود، تهران حتی با از سرگیری مذاکرات استانبول نیز موافقت نمی کرد.

اخیرا مواضع اسرائیل در مورد ایران ملایم تر شده است، به نظر شما دلیل این رویکرد چیست؟

مقامات اسرائیلی می دانند که مذاکرات در حال انجام است و به نوعی می خواهند این علامت را ارسال کنند که تا زمان ادامه داشتن مذاکرات، تهدید نظامی اسرائیل علیه یک نگرانی فوری و جدی نیست.

شما دستاورد نشست بغداد را چگونه پیش بینی می کنید؟

به نظر من انتظارها از نشست بغداد بسیار بالاست. این در حالی است که در مورد نشست استانبول چنین رویه ای حاکم نبود زیرا در آن زمان مذاکرات به تازگی و پس از وقفه ای 14 ماهه آغاز شده بود. اما اکنون پیشنهاد های فنی مطرح شده است و مذاکرات بغداد با توجه به این پیشنهاد ها برگزار می شود. البته احتمالا در بغداد در خصوص جزئیات توافق نمی شود اما باید پیشرفت کلی حاصل شود. به این معنی که دو طرف بر یک خط مشی توافق کنند. باید گفت در صورتی که مذاکرات بغداد به نتیجه نرسد بار دیگر ماهیت مذاکره با ایران مورد سئوال قرار گرفته و موضع تندروها تقویت می شود.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/10



نظر شما :