رد قاطع استفاده از گزینه نظامی توسط امریکا و ناتو

پانه‌تا: برای حل بحران سوریه نمی‌توانیم جادو کنیم

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۷ کد : ۱۹۰۰۵۷۲ اخبار اصلی
ایران در حال حاضر قدرتمندترین کشور خاورمیانه و منطقه خلیج فارس محسوب می‌شود و حمایت قاطع ایران از اسد باعث می شود که وی بتواند از بحران جاری در کشورش به سلامت خارج شود.
پانه‌تا: برای حل بحران سوریه نمی‌توانیم جادو کنیم
دیپلماسی ایرانی: دیگر همه می‌ترسند که صحبت از گزینه نظامی علیه سوریه بزنند. پس از آن که وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا هفته گذشته به صراحت نگرانی خود را از وقوع جنگ داخلی در سوریه ابراز داشتند اکنون مقام‌های ناتو و امریکایی نیز نسبت به هر گونه وقوع جنگ داخلی در سوریه هشدار می‌دهند و بر این نکته تاکید می‌کنند که به هیچ وجه قصد مداخله نظامی در سوریه را ندارند. گویا به این باور رسیده‌اند که مداخله نظامی به هر نوعی که باشد، قطعا باعث شعله‌ور شدن جنگ داخلی در سوریه می‌شود و ممکن است، سناریویی خواسته یا ناخواسته، مشابه وضعیت سومالی برای سوریه رقم بخورد که قطعا عواقب وخیمی را برای تمامی منطقه حتی اروپا و امریکا به دنبال خواهد داشت.

شبکه خبری الجزیره گزارش داد که ناتو بار دیگر تاکید کرده است که به هیچ وجه به دنبال دخالت نظامی در سوریه نیست. آندریاس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو تاکید کرد که این سازمان به هیچ وجه نیتی برای حمله نظامی به سوریه ندارد. وی که پس از جلسه‌اش با ماریو مونتی، نخست‌وزیر ایتالیا به جمع خبرنگاران آمده بود، گفت: «معتقدیم که راه درست همین راهی است که اکنون وارد آن شده‌ایم، یک گام رو به جلو برداشته‌ایم و بر این باوریم که تلاش برای حل مسالمت‌آمیز سیاسی مناسب‌ترین راه برای حل بحران سوریه است. البته ما اوضاع را به دقت زیر نظر داریم.»

وی سپس به ترکیه اشاره کرد و گفت: «احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه که کشورش با سوریه مرز مشترک دارد، در نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ که هفته گذشته برگزار شد گزارشی از وضعیت حاکم بر مرزهای دو کشور به همتایان اروپایی‌اش ارائه داد.»

وی بار دیگر تاکید کرد، به هیچ وجه قصد مداخله نظامی در سوریه نداریم و معتقدیم که راه حل‌های بهتری وجود دارد که کمتر دردآور باشند.

از سوی دیگر روزنامه القدس العربی به نقل از روزنامه عبری هاآرتص نوشت که کاخ سفید به هیچ وجه قصد ندارد برای حل بحران سوریه گزینه دخالت نظامی را تجویز کند و گزینه راه حل دیپلماتیک را بهترین راه حل برای پایان دادن به بحران این کشور می‌داند.

بنا به این گزارش لئون پانه‌تا، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا روز پنج شنبه 26 آوریل به نمایندگان کنگره امریکا توضیح داده است که استفاده از گزینه نظامی علیه دمشق نیاز به موافقت بین‌المللی گسترده دارد و نمی‌توان انتظار یک راه حل سحرآمیز را برای حل بحران سوریه داشت.

در همین رابطه ژنرال مارتین دمبسی، رئیس ستاد ارتش امریکا که او نیز در این جلسه حضور داشت، گفت: «ایالات متحده امریکا روابط نظامی بسیار نزدیکی با کشورهای همسایه سوریه دارد و اگر نیاز باشد ایالات متحده امریکا می‌تواند از طریق این کشورها اقدام به عملیات نظامی کند.»

در این جلسه نمایندگان کنگره از سکان‌داران دستگاه نظامی امریکا خواستند که درباره توانایی‌های نظامی ایالات متحده برای استفاده از گزینه نظامی یا دلایل عدم استفاده از آن توضیحاتی ارائه دهند که هوارد مکایون، رئیس کمیسون نیروهای مسلح گفت: «توصیه می‌کنم حتی اگر ثابت شد که خطری متوجه امنیت ملی امریکا است به هیج وجه به فکر گزینه نظامی نباشید چرا که به هیچ وجه مشخص نیست که ایالات متحده برای سرنگونی دکتر بشار اسد در سوریه تا چه اندازه باید هزینه بپردازد.»

این در حالی است که کارشناسان موسسه استراتفور در امور استراتژیک در واشنگتن در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کردند، حکومت سوریه همچنان به سرکوب مخالفان ادامه می‌دهد و مخالفان نیز در اقداماتی تلافی‌جویانه زیربناهای استراتژیک سوریه را هدف قرار داده‌اند. این باعث می‌شود تا شورشیان جهادی (بنیادگرایان) فعالیت‌های خود را تشدید کنند و روند امور از کنترل خارج شود. آنها از سوی عربستان سعودی حمایت می‌شوند ولی با تداوم این وضعیت پیش‌بینی می‌شود که کنترل از دستان عربستان نیز خارج شود و سیاست‌های ریاض در سوریه همگی به شکست بینجامند.

آنها همچنین تاکید می‌کنند، ایران در حال حاضر در کنار ایالات متحده امریکا قدرتمندترین کشور خاورمیانه و منطقه خلیج فارس محسوب می‌شود و به رغم این که بود یا نبود بشار اسد در قدرت تاثیری بر افزایش قدرت ایران ندارد ولی حمایت قاطع ایران از اسد باعث می‌شود تا وی بتواند از بحران جاری در کشورش به سلامت خارج شود.

آنها تصریح می‌کنند که آینده سوریه بستگی به میزان نفوذ و تصمیم‌گیری ایران در امور سوریه دارد و این تنها تهران است که آینده این کشور را رقم می‌زند.     

 

نظر شما :