پیامد دیگری از محدودیت های تحمیل شده بر تهران

تحریم ها آزمون آیلتس در ایران را لغو کرد

۲۷ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۴ کد : ۱۹۰۰۰۳۵ اخبار اصلی
در حالی که آمریکا و متحدان اروپایی اش سرگرم مذاکره با ایران به منظور یافتن راهی برای خروج از بن بست هسته ای هستند، تحریم های غرب برگزاری یکی از معروف ترین آزمون های زبان انگلیسی در ایران را لغو کرده است.
تحریم ها آزمون آیلتس در ایران را لغو کرد

دیپلماسی ایرانی: در حالی که آمریکا و متحدان اروپایی اش سرگرم مذاکره با ایران به منظور یافتن راهی برای خروج از بن بست هسته ای هستند، تحریم های غرب برگزاری یکی از معروف ترین آزمون های زبان انگلیسی در ایران را لغو کرده است.

آزمون آیلتس در بیش از 130 کشور جهان برگزار می شود اما با توجه به تحریم هایی که علیه بخش بانکداری ایران اعمال می شود، طرف ایرانی نتوانسته وجه مورد نیاز برای برگزاری این آزمون را به شرکت انگلیسی پرداخت کند و در نتیجه آزمون آبلتس در ایران لغو شده است.

البته آمریکا و متحدانش در اتحادیه اروپا هنوز مصوبه تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی را اجرا نکرده اند، اما انگلیس تنها کشوری است که از پاییز گذشته تحریم بانک مرکزی را آغاز کرده است. اظهارات صریح مقامات لندن در خصوص اعمال تحریم های گسترده علیه جمهوری اسلامی موجب شد که در آبان ماه گذشته گروهی معترض به سفارت انگلیس در تهران حمله کرده و آن را به تصرف خود درآورند.

به دنبال این اقدام، انگلیس سفارت خود در ایران را تعطیل اعلام کرد و به دیپلمات های ایرانی در سفارت جمهوری اسلامی در لندن نیز تنها 48 ساعت فرصت داد تا خاک بریتانیا را ترک کنند. قطع روابط دیپلماتیک یا در خوش بینانه ترین حالت، کاهش مناسبات به پایین ترین سطح دستاوردی بود که در نتیجه اعمال تحریم ها و تسخیر سفارت حاصل شد.

اما این تنها پیامد مورد انتظار نبود، چرا که تعدادی از اسناد نیز در جریان حمله به سفارت از بین رفته یا ناپدید شدند و به این ترتیب رسیدگی به برخی پروندهای مهاجرتی و صدور ویزا در سفارت انگلیس متوقف شد. از آن پس متقاضیان دریافت ویزای انگلیس برای دنبال کردن پرونده های خود ناچار شدند به سفارت انگلیس در کشور های همسایه مراجعه کنند.

چند هفته پس از اشغال سفارت انگلیس در تهران نیز بحث تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران داغ شد و جمهوری اسلامی تهدید کرد در صورت افزایش تحریم ها، تنگه هرمز را می بندد. این تهدید بهانه دیگری بود که لندن واکنش نشان دهد و ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس به صراحت اعلام کرد در صورت عملی شدن این تهدید، نیروی دریایی بریتانیا وارد عمل خواهد شد.

در جبهه ای دیگر نیز مقامات لندن رهبری تلاش ها برای تحریم نفتی و بانکی ایران از سوی کشور های عضو اتحادیه اروپا را بر عهده داشتند که در ماه ژانویه به نتیجه رسید. دوستان لندن در بروکسل اعلام کردند که از 11 تیرماه سال جاری، تحریم واردات نفت از ایران را عملی خواهند کرد. این تحریم ها در کنار تحریم های بانکی انجام می شود و به گفته کارشناسان پیامد های مخربی برای اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت.

اما در حالی که انگلیس از مدت ها قبل واردات نفت از ایران را متوقف کرده و پس از چندی ایران نیز اعلام کرد که دیگر به انگلیس نفت نمی فروشد، تحریم ها در بخش بانکداری مشکلات عدیده ای ایجاد کرده است که تازه ترین نمونه آن در بخش تحصیلی و علمی مشاهده شده است.

گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس حاکی از آن است که به دلیل مشکلات در پرداخت بانکی، برگزاری امتحان آیلس در ایران لغو شده است. آیلتس یکی از مشهور ترین امتحان های زبان انگلیسی در جهان است که در 130 کشور جهان برگزار می شود. درخواست کنندگان ویزای دانشجویی و مهاجرتی از جمله افرادی هستند که به نمره قابل قبول این آزمون برای دریافت پذیرش نیاز دارند. اما اکنون دانشجویان و دیگر متقاضیان ایرانی نمی توانند در این آزمون شرکت کنند. بنا بود آزمون آیلتس روزهای 12 و 14 آوریل در ایران برگزاری شود اما از آنجایی که برگزار کنندگان این آزمون نتوانسته اند به دلیل تحریم ها وجه مورد نیاز را به طرف انگلیسی خود پرداخت کنند، این آزمون لغو شده است.

به این ترتیب در صورت ادامه مشکل و عدم برگزاری آزمون در ایران، متقاضیان دریافت پذیرش تحصیلی یا مهاجرتی از کشور هایی که به مدرک آیلتس نیاز دارند ، باید به کشور های همسایه با شرایط صدور ویزای آسان سفر کنند تا بتوانند در آزمون آیلتس که در این کشور ها برگزار می شود، شرکت کنند. افزایش هزینه و زمان از جمله دشواری های موجود در این راه است . این در حالی است که تحلیلگران همواره به پیامد های ناخواسته تحریم برای مردم عادی اشاره می کنند و عدم برگزاری یک امتحان زبان در نتیجه تحریم های بانکی از جمله این موارد به شمار می آید.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

 

 



( ۴ )

نظر شما :