ایران و فتوای سعودی علیه مسیحیان

۰۸ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۸:۴۰ کد : ۱۸۹۹۳۲۰ اخبار اصلی
گزارش های مختلف حاکی از سرازیر بودن پول و اسلحه سعودی برای این گروه های تکفیری بویژه در سوریه و علیه حکومت بشار اسد که علمای وهابی او را یک مشرک علوی و مهدور الدم می دانند، منتشر شده است.
ایران و فتوای سعودی علیه مسیحیان
دیپلماسی ایرانی : فتوای اخیر مفتی عربستان برای تخریب کلیساهای مسیحیان در منطقه شبه جزیره و کشورهای حاشیه خلیج فارس، واکنش شدیدی در میان رهبران مسیحی جهان بر انگیخته است. عبد العزیز آل الشیخ که مهمترین مرجع مذهبی عربستان به شمار می رود در پاسخ به پرسش یک نماینده مجلس کویت درباره ممنوعیت ساخت کلیسا دراین کشور، فتوایی مبنی بر جلوگیری از ساخت هرگونه عبادتگاه برای مسیحیان در منطقه شبه جزیره و تحریب کلیساهای موجود داده است. با توجه به رشد افراط گرایی اسلامی در منطقه و نقش عربستان در حمایت معنوی و مالی از گروه های تکفیری، صدور این فتوا در این مقطع مساله ای حساس به شمار می رود.

رهبران کلیسای کاتولیک روسیه، آلمان و اطریش شدیدا به مواضع مفتی نظام سعودی واکنش نشان داده و آن را فاقد هر گونه احترام به حق آزادی مذهبی و همزیستی ادیان دانسته اند. رسانه های داخل عربستان و شبکه های ماهواره ای وابسته به خاندان حاکم بر این کشور، از پوشش گسترده خبر این فتوا خودداری کرده اند. اما موضعگیری مفتی نظام سعودی در زمانی انجام گرفته که نگرانی ها، بویژه در میان اقلیت های مذهبی، از رشد افراط گرایی اسلامی در منطقه و نقش شیخ نشین های خلیج فارس و در راس آنها سعودیها در پشتیبانی از گروه های تکفیری رو به افزایش است.

از هنگام آغاز اعتراض ها در دنیای عرب و روی کار آمدن اسلامگرایان در لیبی، مصر، تونس و مغرب و تحرک گروه های تکفیری در لیبی، سوریه و یمن مساله نقش اسلامگرایان تندرو باعث واکنش رهبران اقلیت های مذهبی شده است. در یک سال گذشته اخبار متعددی از تخریب دیر و زیارتگاه های اهل تصوف در سومالی و لیبی و حمله به کلیساها و مناطق مسیحی و علوی در سوریه توسط گروه های مسلح و زد و خوردها میان مسیحیان قبطی در مصر با مسلمانان منتشر شده است. رهبران مسیحی در مصر، لبنان و سوریه به صراحت نگرانی خود را از این روند اعلام کرده اند. در این میان، گزارش های مختلف حاکی از سرازیر بودن پول و اسلحه سعودی برای این گروه های تکفیری بویژه در سوریه و علیه حکومت بشار اسد که علمای وهابی او را یک مشرک علوی و مهدور الدم می دانند، منتشر شده است.

در یک سال گذشته، پاتریارک مسیحیان مارونی در لبنان بارها نگرانی خود را از خطر اسلامگرایی افراطی در صورت فروپاشی حکومت سوریه بیان کرده و از رهبری بشار اسد دفاع کرده است. به همین ترتیب، رهبران مسیحیان سوریه که نزدیک 10 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، در کنار بشار اسد قرار گرفته و نسبت به پیامدهای آنچه که «زمستان عربی» می خوانند، ابراز نگرانی کرده اند. بی گمان تجربه تلخ مسیحیان در لبنان سال های جنگ داخلی و عراق پس از سقوط صدام حسین، تاثیر شگرفی بر موضع کنونی مراجع مذهبی و بیشتر رهبران سیاسی مسیحیان لبنان و سوریه داشته است.

در چنین شرایطی هیچ تعجبی نداشت که واکنش ها به فتوای مرجع مذهبی عربستان علیه مسیحیان شدید باشد. البته مساله تعجب برانگیز در اینجاست که با وجود پراکندگی پایگاه های نظامی آمریکا در خاک عربستان و شیخ نشین های خلیج فارس، مفتی نظام سعودی کمترین اعتراض و واکنشی به آن نشان نمی دهد.
نکته قابل توجه در ارتباط با فتوای اخیر آل شیخ، به دیدگاه های ملک عبدالله، پادشاه عربستان و تلاش وی برای ارئه چهره ای میانه رو از عربستان باز می گردد. ملک عبدالله سعی داشته است که قدرت محافل وهابی تندرو را در این کشور تعدیل کرده و چهره ای معتدل از عربستان در سطح بین المللی ارئه کند. در این راستا سال گذشته همایش گفتگوی ادیان در اسپانیا توسط ملک عبدالله برگزار شد که از اهداف آن مطرح ساختن ریاض به عنوان یک قدرت فرهنگی و طرفدار گفتگوی ادیان در منطقه و جهان بود. اما صدور فتوای مفتی نظام سعودی این تلاش ها را با ابهام روبرو می سازد؛ بویژه آنکه بیان سخنانی اینچنین نمی تواند بدون هماهنگی با رهبری سعودی انجام پذیرفته باشد.

ایران پیشتر در دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی ایده گفتگوی ادیان و تمدن ها را مطرح و آن را به نام خود در مجامع بین المللی به ثبت رسانده بود. این دستاورد مهم تحت الشعاع سیاست های دولت احمدی نژاد به فراموشی سپرده شد. در مرحله کنونی که تحولات بهار عربی بر سرنوشت اقلیت های مذهبی در منطقه سایه انداخته و ترس از گسترش اسلامگرایی افراطی از افغانستان تا مغرب عربی همه گیر شده است، نیاز به چنین ابتکاری بیش از گذشته برای ایران و جایگاه تاریخی و فرهنگی آن در منطقه احساس می شود. اما به نظر می رسد این ترکیه و عربستان هستند که سعی دارند این نقش و جایگاه را از آن خود کنند؛ گویی اینکه در کارنامه آنها نه ردی از سرکوب اقلیت ارمنی و کردها به چشم می خورد و نه نشانه ای از نقش سعودی ها در صدور افکار افراطی و نفرات انتحاری به اقصی نقاط دنیا!
 

نظر شما :