مجله هفته/ برخی سفارتخانه‌های اروپایی در ترور‌ها دست دارند

۲۶ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۴ کد : ۱۸۹۹۰۰۰ اخبار اصلی
در هفته گذشته خبر رسید که تعدادی از سفیران اروپایی که پس از ماجرای حمله به سفارت انگلیس، ایران را ترک کرده بودند بی سروصدا بازگشته و بر سر کارشان حاضر شده اند. البته برخی کارشناسان سیاسی همچنان معتقدند که تعدادی از سفارتخانه ها در تهران در راستای اقدام های تروریستی و جاسوسی فعالیت می کنند.
مجله هفته/ برخی سفارتخانه‌های اروپایی در ترور‌ها دست دارند
 دیپلماسی ایرانی: اخبار حاکی از آن است که در روزهای گذشته فرودگاه امام خمینی تهران، میزبان هواپیماهایی حامل سفرای کشورهای اروپایی بوده است؛ سفرایی که با سروصدای زیاد تهران را به مقصد کشور خود ترک کردند اما در سکوت خبری کامل به سفارتخانه‌های خود در تهران بازگشتند.

این خبر با اظهارنظر برخی نمایندگان مجلس توام شد که جملگی از اشتباه این سفیران در ترک ایران سخن گفته و بی ثمری این حرکت و پشیمانی بابت همسویی با بریتانیا را دلیل بازگشت آنها عنوان کرده اند.

محمد کوثری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره به خبرگزاری فارس گفت که سفرای اروپایی به هنگام ترک ایران با جنگ روانی و سیاسی تهران را ترک کردند اما بدون اینکه خبری از آنها باشد به سفارتخانه خود بازگشتند در حالی که هنگام بازگشت خبری از سر و صداهای اولیه نبود.

وی در ادامه گفت: سفیران کشورهای غربی تصور می‌کردند هنگام خروج از ایران با التماس ایرانی‌ها برای عدم خروج از کشور مواجه می‌شدند در حالی که ما اصراری برای ماندن آنها در ایران نداشتیم؛ با پای خودشان رفتند و وقتی متوجه اشتباهشان شدند به کشور بازگشتند.

به گفته این نماینده مجلس، ایران مانند غربی‌ها عجولانه عمل نمی‌کند. آنها در زمین انگلیس بازی کردند و احساسی تصمیم گرفتند و در نهایت متوجه اشتباهشان شدند.

سیدحسین نقوی حسینی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به بازگشت تعدادی از سفیران اروپایی گفت: این اولین باری نیست که سفیران اروپایی ایران را ترک می‌کنند و دوباره برمی‌گردند.

وی با بیان اینکه در گذشته هم این مسئله تکرار شده بود، افزود: در همان موقع هم مقام معظم رهبری فرمودند که اگر خود اینها با خواهش و تمنا برنگردند، ما اقدامات دیگری می‌کنیم و آنجا دیدیم که همه سفرا با خواهش و تمنا خودشان برگشتند.

به گفته وی، کشورهای اروپایی خودشان می‌دانند که ایران کشوری اهل منطق، ‌مذاکره و گفتگوست ولی اجازه نمی‌دهد که هیچ قدرت و کشوری بخواهد در امور داخلی ما دخالت کند و یا برای ما تعیین تکلیف داشته باشد و یا از طریق تهدید و فشار بخواهد سیاست‌های خود را پیش ببرد.

اما پیش از واکنش این نمایندگان مجلس، سایت بسیج مستضعفین مصاحبه ای با سعدالله زارعی – از کارشناسان امور بین الملل – منتشر کرد که در آن گفته شده بود: کارکرد اصلی برخی سفارتخانه های اروپایی در تهران، پشتیبانی جدی از مخالفان نظام و اقدامات تروریستی است که در ماه های گذشته منجر به شهادت تعدادی دانشمندان کشور شده است.

زارعی با اشاره به بازگشت سفیران غربی به تهران گفته بود: ایران می بایست شرایطی را برای بازگشت سفیران غربی تعیین می کرد تا اینطور نباشد که آنها به طور دلخواه ایران را ترک و سپس به کشور بازگردند.

به گفته وی، بازگشت سفرای غربی به معنای این است که اروپا قادر به قطع ارتباط با ایران نیست و بر استفاده حداکثری از ظرفیت سفارتخانه های خود در تهران که کمک به مخالفان نظام است تاکید دارد.

زارعی تاکید کرد: ایران باید برای سفیران تعیین شرط کند که دیگر به پشتیبانی از انگلیس به طور دسته جمعی در اعتراض به اقدامی که از سوی گروهی از دانشجویان و نه از سوی حکومت انجام شده ایران را ترک نکنند.

این کارشناس امور بین الملل در ادامه افزود: دانشجویان ایرانی در اعتراض به رفتارهای انگلیس سفارت این کشور را به طور موقت اشغال کردند اما اینکه سفارتخانه کشورهای اروپایی در اعتراض به اقدام دانشجویان به طور دست جمعی تهران را ترک کنند نباید برای وزارت خارجه ایران قابل پذیرش باشد وزارت خارجه نباید اجازه رویه شدن اقدام اخیر سفرای غربی را بدهد.

وی در پایان تاکید کرد: اروپا از ظرفیت سفارتخانه های خود در تهران حداکثر استفاده می کند به طوری که می توان گفت کارکرد اصلی این سفارتخانه ها در تهران، پشتیبانی جدی از مخالفان نظام و اقدامات تروریستی است که در ماه های گذشته منجر به شهادت تعدادی دانشمندان کشور شده است.

انتشار این گفتگو در سایت اختصاصی بسیج از اهمیت قابل توجهی برخوردار بود ولی در زمانی منتشر شد که سفیران مزبور به تهران بازگشته و فعالیت خود را از سر گرفته بودند.


نظر شما :