سفر اشتون به اسرائیل بلافاصله پس از اعمال تحریم ها

اسرائیل بر آتش تحریم ایران می دمد

۱۱ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۲:۵۲ کد : ۱۸۹۷۳۴۵ گفتگو
مسعود ادریسی، کارشناس مسائل خاورمیانه و سفیر سابق ایران در لبنان در گفتگو با دیپلماسی ایرانی بخشی از تشدید تحریم ها را تحت تاثیر شیطنت های اسرائیلی ها می داند.
اسرائیل بر آتش تحریم ایران می دمد
 دیپلماسی ایرانی: کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله پس از تصویب تحریم بانک مرکزی ایران و خرید نفت از این کشور از سوی اتحادیه اروپا راهی اسرائیل شد. مقامات اسرائیلی از تحریم های تصویب شده از سوی اتحادیه اروپا و افزایش فشار بر ایران استقبال کرده اند. رابطه اسرائیل را با افزایش تحریم ها علیه ایران با مسعود ادریسی، کارشناس مسائل خاورمیانه و سفیر سابق ایران در لبنان بررسی کرده ایم که در زیر می خوانید:

 

تحریم های اخیر اتحادیه اروپا تا چه حد به اسرائیل مربوط می شود. به عبارت دیگر به نظر شما اسرائیل تا چه حد به دنبال این است که به جامعه جهانی فشار آورد که در مورد ایران اقدام جدی ای انجام دهند و تحریم ها را تشدید کنند؟

اسرائیل در حال حاضر با توجه به وضعیتی که در خاورمیانه ایجاد شده و حرکت های مردمی که در این منطقه شکل گرفته بیش از پیش احساس خطر می کند و لذا خطر هسته ای شدن ایران را بزرگ نمایی می کند. به این دلیل که می خواهد لزوم عکس العمل اروپایی ها و امریکایی ها را در برابر خطر هسته شدن ایران گوشزد کند. لذا اسرائیل به دنبال این است که شرایط را طوری نشان دهد که قصد دارد برای این از هسته ای شدن ایران جلوگیری کند به ایران حمله کند. اسرائیل چنین موضعی را اتخاذ می کند تا امریکا و اروپا را ترغیب کند که تحریم های جدی تر و بیشتری را علیه ایران اعمال کنند. آمریکا و اروپا هم به تشدید تحریم ها علیه ایران اقدام می کنند تا نشان دهند که در حال فشار بر ایران هستند و از این طریق اسرائیل هم تا حدودی راضی شود و دست از ماجراجویی بردارد. لذا به نظر می رسد بخشی از تشدید تحریم ها می تواند تحت تاثیر شیطنت های اسرائیلی ها باشد.

 

شما بزرگ نمایی تهدید ایران از سوی اسرائیل و تشدید فشار اسرائیل در مورد ایران به جامعه جهانی را به تحولات اخیر منطقه مربوط دانستید. این تحولات چه ارتباطی با این موضوع پیدا می کند؟

به نظر می رسد تحولات اخیر خاورمیانه و انزوای نسبی اسرائیل در منطقه تاثیر جدی در این پررنگ کردن بحث ایران توسط اسرائیل برای فرار از این انزوا دارد. اسرائیلی ها در حال حاضر مشاهده می کنند که با تحولاتی که در منطقه ایجاد شده است،‌ خصوصا وضعیت جدید مصر تعادل منطقه ای به زیان آنها به هم خورد هاست. مصر در دوران مبارک متحد اسرائیل بود ولی با تحولات یک سال اخیر در این کشور و خصوصا انتخابات اخیر در مصر و برنده شدن اخوان المسلمین در آن، زنگ خطر ها برای اسرائیل به صدا در آمده است. در تونس نیز انتخابات نشان داد که گروه های اسلامی از پایگاه اجتماعی برخوردارند و رای بیشتری به دست آورده اند. این مسائل باعث شده است که اسرائیل احساس خطر کند.

لذا یکی از راه های فرار اسرائیل از انزوا می تواند این باشد که خطر ایران را خیلی جدی نشان دهد تا بتواند امریکا و اروپا را با خود هم داستان کند و شاید بتواند از این طریق و با ایجاد فضای امنیتی در منطقه مقداری از وضعیتی که بعد از تحولات منطقه برایش ایجاد شده و برای این کشور مطلوب نیست، فرار کند.

 

به نظر شما اساسا وضعیت اسرائیل و وضعیت منطقه این توان را به اسرائیل می دهد که ماجراجویی کند و فضای منطقه را به سمت فضای درگیری سوق دهد؟

اسرائیلی ها نشان داده اند که رژیمی هستند که همواره دست به ماجراجویی زده و خواهد زد. آن ها بارها اعلام کرده اند که خط قرمزشان هسته ای شدن ایران است و احتمال این که دست به اقدامات غیر مترقبه ای بزنند وجود دارد. اما آن ها در مورد توان ایران نیز ارزیابی هایی دارند. لذا زمانی دست به این اقدام می زنند و یا خواهند زد که بدانند پشتیبانی امریکایی ها و اروپایی ها را نیز دارند. اگر این پشتیبانی را نداشته باشند، بعید به نظر می رسد دست به حمله ای علیه ایران بزنند.

 

نظر شما :