اتحاد بیشتر جبهه تحریم‌ علیه ایران

ژاپن " بله " را گفت

۲۲ دی ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۰ کد : ۱۸۹۷۰۱۶ اخبار اصلی
وزیر اقتصاد ژاپن در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با تیموتی گیتنر، معاون خزانه‌داری آمریکا گزارش داد که برنامه‌های هسته‌ای ایران نمی‌تواند از سوی جهان نادیده گرفته شود. این در حالی است که به گفته وی، ژاپن 10 درصد منابع نفتی مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کند و قصد دارد در کوتاه‌ترین زمان ممکن میزان واردات را کاهش دهد.
ژاپن " بله " را گفت
دیپلماسی ایرانی :ژاپن در روز پنجشنبه با تعهد در زمینه کاهش واردات نفت از ایران موتور تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی را تقویت کرد و این در حالی است که روز قبل، مقامات چین نیز به طور زیرکانه‌ای به درخواست آمریکا برای همگام شدن با تحریم جمهوری اسلامی پاسخ داده بودند.
خبرگزاری فرانسه به نقل از جون آزومی، وزیر اقتصاد ژاپن در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با تیموتی گیتنر، معاون خزانه‌داری آمریکا گزارش داد که برنامه‌های هسته‌ای ایران نمی‌تواند از سوی جهان نادیده گرفته شود. این در حالی است که به گفته وی، ژاپن 10 درصد منابع نفتی مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کند و قصد دارد در کوتاه‌ترین زمان ممکن میزان واردات را کاهش دهد.

موضع‌گیری ژاپن در مورد کاهش واردات از ایران پس از آن انجام شد که معاون خزانه داری آمریکا از روز سه‌شنبه تور آسیایی خود به منظور ترغیب مشتریان نفتی ایران برای قطع روابط با جمهوری اسلامی را آغاز کرد.
نکته قابل توجه اینکه پاسخی که ژاپن به درخواست آمریکا داده بسیار صریح و سریع بوده است اما چینی‌ها دست کم در محافل عمومی محافظه‌کاری بیشتری در این زمینه به خرج داده‌اند. این در حالی است که گزارش‌ها از سفر قریب الوقوع ون جیابائو؛ نخست وزیر چین به خاورمیانه و بازدید از کشور‌های عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت حکایت دارد که در جریان آن وی در کنفرانسی نیز به تشریح سیاست انرژی چین می‌پردازد.

اما سفر گیتنر به دو اقتصاد بزرگ آسیا بخشی از تلاش‌های آمریکا برای همراه ساختن آسیا با تحریم‌های اعمالی واشینگتن علیه جمهوری اسلامی به شمار می‌رود. تحریم‌هایی که بخش نفت ایران را نشانه گرفته و موسسه‌ها و بانک‌های خارجی را از ارتباط با بانک مرکزی جمهوری اسلامی منع می‌کند. مجازات برای نقض کنندگان این قانون نیز چشم‌انداز قطع دسترسی به سیستم مالی آمریکا خواهد بود و این در شرایطی است که کشور‌هایی مانند چین و ژاپن منافع زیادی در همکاری مالی با ایالات‌متحده دارند.

برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که چراغ سبز ژاپن به تحریم ایران این کشور را با مشکلات ویژه‌ای مواجه نخواهد کرد چرا که توکیو می‌تواند به سادگی با افزایش واردات از عربستان سعودی و امارات متحده عربی، جای خالی نفت ایران را پر کند.
با این وجود برخی از تحلیلگران هم به ریسک‌های ناشی از تحریم نفت ایران در افزایش جهانی قیمت نفت اشاره می‌کنند. موسسه اعتباری کردیت سوئیس در توکیو این نکته را خاطرنشان می‌کند که در صورت بزرگ‌تر شدن مشکل ایران، بی‌ثباتی در اقتصاد جهانی ایجاد خواهد شد که می‌تواند به افزایش بهای نفت منجر شود.
از سوی دیگر زمان تحریم ایران نیز برای ژاپن چندان مناسب نیست زیرا به دنبال سونامی سال گذشته حدود 54 درصد از نیرو‌گاه‌های هسته ای ژاپن از کار افتاده‌اند و برای راه‌اندازی دوباره آنها زمان بیشتری مورد نیاز است.
برخی از کارشناسان اقتصادی در ژاپن بر این باورند که در صورتی که چین با تحریم نفت ایران همراه نشود،‌پیامد‌های تحریم ایران برای بهای نفت چندان مورد توجه نخواهد بود چرا که چین به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده نفت در جهان 11 درصد از منابع مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کند . خرید روزانه نفت چین از ایران به 600 هزار بشکه در روز می‌رسد که حدود یک سوم صادرات روزانه ایران را شامل می‌شود و به همین دلیل همکاری چین در مورد تحریم ایران یک نکته کلیدی است.

این در حالی است که گیتنر در جریان کنفرانس خبری مشترک با وزیر اقتصاد ژاپن خاطرنشان کرد که آمریکا با کشور‌های جهان برای افزایش فشار بر ایران به طور نزدیک همکاری می‌کند تا درآمد نفتی جمهوری اسلامی کاهش یابد.
معاون خزانه داری آمریکا ضمن ابراز خرسندی از همکاری ژاپن تصریح کرد که توکیو با جامعه جهانی در مورد یک هدف استراتژیک بسیار مهم همراه شده است.
تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی
 

نظر شما :