تروریسم همواره با ما است

۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۲۲:۳۳ کد : ۱۸۸۵ کتابخانه
نگاهی به کتاب ترور و تسلیم نوشته فیلیپ بابیت
تروریسم همواره با ما است
ترور و تسلیم؛ جنگهای قرن بیست و یکم
نویسنده: فیلیپ بابیت
ناشر: انتشارات ناف اول آوریل سال 2008
قیمت: 23.10 دلار، 688 صفحه
 
کتاب ترور و تسلیم توشته فیلیپ بابیت کمی بعد از انتشار با استقبال خوبی مواجه شد و به سرعت توجه خوانندگان و منتقدان مسائل سیاسی و جنگ را به خود جلب کرد.
 
وی در کتاب اخیر خود نظریه برخودر تمدنهای ساموئل هانتینگتون و نظریه پایان تاریخ فرانسیس فوکویاما را به چالش می کشد. وی معتقد است که جهان در حال گذر از کشورهای ملی به سمت کشورهای بازاری است و استراتژی کشورها برای این تغییر حمایت از شهروندانشان است. نویسنده در این کتاب می نویسد که این تغییرات موجب می شود تا همه در جنگ با تروریسم شرکت کنند چراکه در آینده اگر تروریست ها به سلاح های هسته ای و بیولوژیکی دست پیدا کنند تهدیدی برای مشروعیت کشورهای بازاری به شمار می آیند.
 
فیلیپ بابیت می نویسد که تقریبا هرگونه ایده ای که در حال حاضر ما در خصوص تروریسم و رابطه آن با جنگ علیه ترور در سر می پرورانیم اشتباه است.
 
فیلیپ بابیت که استاد دانشگاه کلمبیا است پیش از این نیز با کتابی به نام سپر آشیل که تاریخ جنگاوری ها است، توانست جایگاه بزرگی در میان دموکرات های آمریکایی به دست آورد.
 
وی در کتاب خود در یک لیست دو صفحه ای از تصورات غلط در خصوص تروریسم می نویسد. اولین نکته ای که به آن اشاره می کند وجود این ایده است  که تروریسم همواره همراه ما است و هرچند سلاح های آنها ممکن است تغییر کند اما ماهیت آنها از نظر بنیادی هیچ تغییری نمی کند. وی می نویسد: در واقعیت، القاعده نمایانگر شکل جدیدی از تروریسم است که موجب خسارات و تلفات زیادی شده است و به شدت غیر متمرکز است که حتی گاهی از منابع خود نیز استفاده نمی کند. اگر فردا اسامه بن لادن شکست بخورد، تروریسمی را که وی بنیانگذاری کرده است همچنان باقی خواهد ماند.
 
وی می نویسد که دولت بوش در توضیح کلمه جنگ برای مبارزه با تروریسم الزامات قانونی را در خصوص شکنجه و نظارت نادیده می گیرند. اما آقای بابیت به بازگشت به سالهای 1990 اعتقادی ندارد و معتقد است که اکنون زمان آن رسیده است تا تجهیزات خود را برای مبارزه با تروریسم تغییر دهیم و در عین حال از پایبندی آنها به قانون مطمئن شویم. درحالی که خوانندگان این کتاب در ابتدا ممکن است تصور کنند که عقاید وی ارزیابی دموکرات ها از بوش است اما در بسیاری جهات متوجه می شوند که عکس این مسئله صدق می کند و عقاید وی در واقع حمایتی هشیارانه از استراتژی جهانی دولت بوش است. وی تنها روش های دولت وی را نمی پسندد.
 
نویسنده کتاب در تلاش برای نشان دادن تغییرات جهان، می نویسد که همه چیز زیر نور خورشید تازه است. وی با جنگ سال 2006 اسراییل در لبنان اشاره می کند و معتقد است که این جنگ با وجود شباهت های تاریخی زیادی که دارد جنگی است منحصر به فرد. وی معتقد است که تروریسم در شرایطی که دنیا به سمت کشورهای بازاری در حرکت است بیش از گذشته به یک نمایش شباهت دارد. برین جنکینز نیز در سال 1975 به این نکته اشاره کرده بود که تروریسم یک نمایش است. چه کسی می تواند خاطره سپتامبر سیاه را فراموش کند که طی آن ورزشکاران اسراییلی ربوده شدند؟ تاریخ هرگز خودش را تکرار نمی کند اما به قول مارک تواین تاریخ قافیه پردازی می کند.
 
فیلیپ بابیت در کتاب خود به چند پیشنهاد سیاسی اشاره می کند. یکی از این پیشنهادها خطاب به آمریکا است. وی می نویسد که آمریکا باید برای خود همپیمانان دموکراتی داشته باشد آماده میانجیگری های انسان دوستانه و راهبردی باشند. وی اشاره می کند نیازی نیست که این مداخله ها همواره نظامی باشد. وی با وجود آنکه به راهکارهای زیادی در کتاب خود اشاره می کند اما نمی نویسد که چرا ایده های وی در خصوص دخالت در امور رواندا و دارفور را نباید در افغانستان، الجزیره، آنگولا، کنگو، نپال، سومالی، تاجیکستان و یمن و سایر نقاط دنیا استفاده کرد. دکترین وی به ما نمی گوید که چه زمانی باید مداخله نظامی کرد و چه زمانی فشارهای اقتصادی و سیاسی لازم است. که این یکی از کاستی های کتاب است چراکه جهان امروز با این سوالات سخت رو به رو است.
 
آقای بابیت در خصوص جنگ عراق معتقد است که هنوز بسیار زود است که بخواهیم بگوییم که سقوط صدام حسین یک اشتباه بوده است.
 
روزنامه نیویورک تایمز در خصوص کتاب ترور و تسلیم؛ جنگهای قرن بیست و یکم می نویسد که این کتاب، کتابی است فوق العاده، که به طور ساده و عمیق در خصوص سیاست های خارجی آمریکا پس از حادثه 11 سپتامبر، پس از پایان جنگ سرد نوشته شده است. این کتاب باید توسط هر سه کاندیدای باقی مانده برای ریاست جمهوری آمریکا که قرار است جایگزین جورج بوش شوند خوانده شود.
 
هنری کسینجر می نویسد که فیلیپ بابیت یکی از برجسته ترین فیلسوفان سیاسی دوره ما است. کتاب وی کتابی است بدون ایراد برای درک ما که باید خوانده شود.
 
                     Hardcover: 688 pages
                     Publisher: Knopf (April 1, 2008)
                     Language: English
                     ISBN-10: 1400042437
                     ISBN-13: 978-1400042432
 

نظر شما :