اسیری که مذاکرات اوباما با مالکی را به چالش کشاند

۲۳ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۳ کد : ۱۸۸۲۱ اخبار اصلی
یکی از مهم‌ترین مباحثی که میان نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق با باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در سفر نخست‌وزیر عراق به واشنگتن مورد بحث قرار گرفته، قضیه علی موسی دقدوق، فرد بازداشت شده‌ای است که گفته می‌شود احتمالا از اعضای حزب الله لبنان بوده است.
اسیری که مذاکرات اوباما با مالکی را به چالش کشاند

دیپلماسی ایرانی: یکی از مهم‌ترین مباحثی که میان نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق با باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در سفر نخست‌وزیر عراق به واشنگتن مورد بحث قرار گرفته، قضیه علی موسی دقدوق، فرد بازداشت شده‌ای است که گفته می‌شود احتمالا از اعضای حزب الله لبنان بوده است. به رغم این که ایالات متحده امریکا تلاش می‌کند دقدوق را پیش خود نگه دارد اگر چه هنوز ثابت نشده که او وابسته به حزب الله لبنان است، مقام‌های عراقی پافشاری بسیاری می‌کنند که او را بر اساس توافق‌نامه امنیتی امضا شده میان بغداد و واشنگتن تا پایان سال جاری میلادی ار امریکایی‌ها تحویل بگیرند. اما تا به حال دو طرف نتوانسته‌اند بر سر سرنوشت دقدوق به نتیجه‌ای که دو طرف را راضی کند، برسند و دقدوق همچنان پشت میله‌های زندان در سرنوشت نامعلومی به سر می‌برد. مساله‌ای که باعث خشم مقام‌های امریکایی از طرف عراقی در سفر نخست‌وزیر عراق به امریکا شده است.

به گزارش روزنامه امریکایی نیویورک تایمز، در اظهارات مقامات امریکایی بر سر تسلیم دقدوق به دولت عراق اختلاف‌ نظر وجود دارد. عده‌ای می‌گویند که باید او را تحویل دولت عراق داد تا صفحه نظامی تازه‌ای میان امریکا با این کشور گشوده شود در حالی که عده‌ای دیگر او را زندانی‌ای عالی‌رتبه و استثنائی می‌دانند و می‌گویند که باید همچنان در اختیار امریکایی‌ها باقی بماند.

با این حال بنا به این گزارش تا آخرین لحظات مذاکرات دو طرف، هیچ توافقی بر سر این موضوع حاصل نشده است. برخی مسئولان کاخی سفید ترجیح می‌دهند که مدقوق در دادگاه نظامی در یکی از پایگاه‌های نظامی ایالات متحده امریکا محاکمه شود یا این که زمینه‌هایی مهیا شود که وی به زندان گوانتانامو انتقال یابد و در دادگاه مدنی مورد محاکمه قرار بگیرد. آنها می‌گویند که مدقوق شهروند عراقی نیست از این رو دولت امریکا می‌تواند از دولت عراق بخواهد که او را بدون هیچ ملاحظه‌ای به امریکا تحویل دهد تا مورد محاکمه قرار بگیرد.

به هر حال بسیاری از مسئولان امریکایی بعید می‌دانند که تا پایان سفر مالکی به واشنگتن توافقی بر سر این پرونده حاصل شود.

این در حالی است که بسیاری نیز خواستار تعطیلی زندان گوانتانامو هستند و می‌گویند این پرونده لکه عاری بر پیش‌بینی کاخ سفید محسوب می‌شود. 

دقدوق در 20 مارس سال جاری میلادی در بصره در جنوب عراق توسط نیروهای امریکایی دستگیر شد. وی اکنون در پایگاه نظامی امریکایی‌ها در فرودگاه بغداد در بازداشت به سر می‌برد. او به هنگامی دستگیری برگه‌های تقلبی عراقی در اختیار داشته و خود را با نام حامد محمد اللامی معرفی کرده است. به هنگام دستگیری نیز با قیس الخزعلی، یکی از رهبران حزب الله عراق بوده است.

علی موسی دقدوق، لبنانی تبار و مظنون به همکاری و وابستگی به حزب الله لبنان است. اتهامی که امریکا تا کنون نتوانسته آن را ثابت کند و نسبت به اتهامی که می‌زند نیز چندان اطمینانی ندارد. وی متهم است که در ژانویه 2007 در حمله گروه‌های شبه نظامی شیعی به یک پایگاه امریکایی در جنوب عراق باعث کشته شدن 5 سرباز امریکایی شده است.

تومی فیتور، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی کنگره امریکا در این باره گفت: «بحث و جدل‌های بسیاری بر سر چگونگی تعامل با این فرد برای حمایت از افراد ارتش امریکا و مصالح کلان ایالات متحده وجود دارد.»

پیش‌بینی می‌شود که دقدوق به یک دستاویز تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال 2012 تبدیل شود.

بر اساس آخرین نظرسنجی که در امریکا صورت گرفته از هر سه شهروند امریکایی یک نفر موافق خروج سربازان امریکایی از عراق هستند. باراک اوباما تلاش می‌کند از این مساله در انتخابات ریاست جمهوری بهره‌برداری کرده و این گونه القا کند که جمهوری‌خواهان مسئول جنگ پرهزینه امریکا در عراق بوده‌اند و او کسی بوده است که امریکا را از این جنگ خارج کرده است.  

این در حالی است که جمهوریخواهان باراک اوباما را به چالش کشیده‌اند و می‌گویند که او با عقب‌نشینی زودهنگام از عراق امنیت ملی امریکا را به خطر انداخته است. آنها می‌گویند که اوباما می‌بایست مقامات عراقی را برای حفظ نیروهای امریکایی در خاک کشورشان خارج از چارچوب توافق‌نامه امضا شده با امریکا مجاب می‌کرد.

به هر ترتیب هیچ کدام از این نوع کش‌مکش‌ها نمی‌تواند مساله دقدوق را حل کند. بندهای توافق‌نامه امنیتی امضا شده میان بغداد با واشنگتن می‌گوید که دقدوق باید به نیروهای عراقی تسلیم شود تا آنها او را محاکمه کنند اما مسئولان امریکایی از این نگرانند که عراقی‌ها او را تبرئه کرده یا آزادش کنند. کما این که دادگاه‌های عراقی در گذشته نیز بسیاری از زندانیان دستگیر شده را تبرئه کرده یا آزاد کرده‌اند بدون این که هیچ گونه اتهامی را به آنها تفهیم کنند. امریکایی‌ها از این مساله نیز نگرانند که آزادی او سندی دیگر در اختیار ایران و شبه نظامیان شیعه عراقی قرار دهد که بر اساس آن مانور تبلیغاتی انجام دهند و آن را پیروزی دیگری برای خود بدانند.

از سویی انتقال دقدوق به امریکا بدون اطلاع عراقی‌ها نیز می‌تواند برای امریکایی‌ها گران تمام شود چرا که چنین حرکتی به معنای زیر پا گذاشتن استقلال عراق قلمداد می‌شود. کما این که افرادی که او را تحت بازداشت دارند چنین پیشنهادی داده‌اند ولی این پیشنهاد از سوی مقام‌های امریکایی به همین دلیل رد شده است. 


نظر شما :