تازه ترین ادعای اشپیگل در خصوص رابطه مدیر کل سابق آژانس با تهران

ایران البرادعی را به دردسر انداخت

۲۹ آبان ۱۳۹۰ | ۲۰:۳۶ کد : ۱۸۰۱۴ پرونده هسته ای
اسرائیلی ها دبیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی هسته ای را به پنهان کاری به نفع ایران در سالهای حضور بر مسند قدرت متهم می کنند
ایران البرادعی را به دردسر انداخت
دیپلماسی ایرانی : گزارش دبیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای قریب به ده روز پیش منتشر شد. گزارشی که در آن برای چندمین بار ایرانی ها به برخی تحرکات مشکوک برای تولید بمب هسته ای متهم شدند. با وجود تکذیب های تهران ، شورای حکام باز هم قطعنامه ای البته عاری از اجماع حاضران و لازمیت اجرایی به تصویب رساند. نشریه المانی اشپیگل این بار در نوشتاری انگشت اتهام خود را به سمت محمد البرادعی دبیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی هسته ای نشانه رفته و تلاش در متهم کردن وی به مخفی کاری در برنامه هسته ای ایران داشت. این نشریه در این خصوص نوشت:
بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای ، ایران احتمالا در حال ساخت یا توسعه بمب هسته‌ای دستی دارد! اکنون رئیس سابق آژانس محمد البرادعی با پرسش‌های ناخوشایندی مواجه است. او سال‌ها خط مشی تدافعی در برابر برنامه هسته ای ایران در پیش گرفته بود و روزنامه‌های اسرائیل ادعا می‌کردند دلایلی پشت آن وجود دارد.

نه صفحه اول این گزارش بسیار فنی است اما از صفحه ده بسیار جالب می‌شود، در بخش 53 نوشته شده :" آژانس نگرانی‌‌های جدی در مورد ابعاد نظامی احتمالی در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران دارد."
این جمله برای اولین بار نشان می‌دهد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موضع روشنی در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران گرفته است. بر اساس گزارش آژانس که قریب به ده روز پیش منتشر شد، ایران حداقل از سال گذشته در حال توسعه و ساخت بمب اتمی، با انجام پروژه‌های و آزمایش‌های مختلف با هدف توسعه ابزار هسته‌ای بوده است. در گزارش همچنین آمده که هیچ مدرک معتبری دال بر اینکه تهران جاه‌طلبی‌های خود را رها کرده است، وجود ندارد. نتیجه‌گیری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این است که کار ایران به احتمال زیاد همچنان برای دستیابی به بمب اتمی تلاش می‌کند.

در اروپا، گزارش آژانس با از سر‌گیری ناراحتی و پریشانی مواجه شد. ماجا کاسیجانسیک، سخنگوی کاترین اشتون نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در رابطه با گزارش گفت: " گزارش رسما نگرانی‌های موجود را تشدید می‌کند." وی همچنین گفت اتحادیه اروپا با متحدانش مشاوره و همفکری داخلی برای " به کار بردن واکنش مناسب" به گزارش آژانس خواهد داشت و افزود : " به طور کلی این یافته‌ها قویا نشان دهنده وجود برنامه کامل و توسعه یافته سلاح‌های هسته‌ای در ایران است."
برلین نیز نگرانی‌های خود را در رابطه با این موضوع ابراز کرد. استفن شیبرت سخنگوی دولت گفت: " دولت آلمان مدتی طولانیست که در مورد پیشرفت برنامه اتمی ایران و ماهیت احتمالی حقیقی آن نگران است." وی افزود :" محتوای این گزارش به طور طبیعی این نگرانی‌‌‌ها را افزایش می‌دهد."
گوئیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان گزارش را " هشدار‌دهنده " خواند و گفت: " اگر ایران به امتناع از انجام مذاکرات جدی در مورد برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد تحریم‌های جدید و شدید‌تر اجتناب‌ناپدیر/ گریز‌ناپدیز خواهد بود."

راز آشکار پیشرفت های هسته‌ای ایران؟
این گزارش در نگاه اول جای تعجب ندارد. در محافل نظامی، این رازی آشکار است که ایران برای تولید مواد شکاف پذیر برای سلاح هسته‌ای به منظور توسعه دستگاه انفجار هسته‌ای تلاش می‌کند. ایتان لیونه، کارشناس اسرائیلی در رابطه با مسائل ایران، اخیرا در گفتگویی به خبرگزاری آلمان گفت که اسرائیل و سازمان‌‌های اطلاعاتی غربی سال‌هاست از اطلاعاتی که در این گزارش آمده باخبر هستند.

آنچه تغییر کرده این است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال حاضر در صف کسانی هست که به خطرات ناشی از ایران مسلح به سلاح هسته‌ای هشدار می‌دهند .در دوره مدیریت محمد البرادعی - از 1997 تا 2009 – گزارش‌ها از مقر آژانس در وین همواره مشابه بود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران درخواست همکاری و شفافیت بیشتر کرده بود، اما تهران به این درخواست‌ها اعتنا نکرد و تنها اجازه دسترسی محدود به بازرسان آژانس داد. هر سال به همین طریق پیش رفت و نتیجه گیری البرادعی از خلاصه گزارش‌ها به نظر مشابه می‌رسید: هیچ مدرکی علیه ایران وجود ندارد، پس به حال خود رهایش کنید. در سال 2005 البرادعی همراه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، موفق به دریافت جابزه صلح نوبل شد. در سال 2009 نیز سمت خود را یوکیا آمانو واگذار کرد.

آمانو، از زمان احراز منصب در وین، رویه‌ای جدید در پیش گرفته است. بنا بر اهمیت دادن و توجهات او، در حال حاضر آژانس دقیق‌ترین و گسترده‌ترین گزارش خود را تا به امروز در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران ارائه داده است.
این گزارش باعث واکنش خشم‌آور رسانه‌های اسرائیل شده است. بن کسپید، مفسر، در روزنامه معاریو نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال‌‌ها از آنچه ایران در رابطه با برنامه ‌هسته‌ای خود انجام می‌دهد آگاه بود. او همچنین مدعی شد: اما آژانس که دقیقا نهادیست برای جلوگیری از گسترش سلاح هسته‌ای، بیهوده و بیکار در کنار ایران ایستاد در حالی که ایران توان ساخت بمب اتمی را گام به گام بدست آورد. کسپید همچنین البرادعی را ، که لقب "دلقک مصر" به او داد، به همکاری با رژیم ایران متهم کرد. او مدعی شد البرادعی " زمان با ارزشی" را که ایرانیان نیاز داشتند را به آنها داد.

این حقیقت که البرادعی، که به جانبداری ایران متهم شده، کاندید انتخابات ریاست جمهوری سال آینده مصر شده است نگرانی‌‌‌های افزوده‌ای در اسرائیل ایجاد کرده است.
اکنون خشم بر سر مردی ست که قصد دارد رهبر بعدی مصر- همسایه اسرائیل- شود. در تیتر چهارشنبه هفته گذشته روزنامه یدیعوت آحارنوت با حروف درشت قرمز نوشته شده است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بمب منفجر کرد، اشاره به گزارش اخیر آژانس در خصوص برنامه هسته ای تهران.. همچنین یک مفسر نوشت که این گزارش به معنای پایان بلا‌تکلیفی ست.
از زمانی که رئیس جمهور ایران، محمود احمدی نژاد، اعلام کرد که اسرائیل باید از نقشه جهان محو شود، اسرائیل از دستیابی ایران به بمب واهمه داشت. سال‌ها بود که اسرائیل هشدار می‌داد که ایران بر روی توسعه سلاح هسته‌ای خود کار می‌کند و این امر باید متوقف شود. اکنون اسرائیل احساس می‌کند که این ترس جدی گرفته شده و امیدوار است که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عواقب سیاسی فوری برای ایران داشته باشد.
اسرائیل تلاش کرده برای چند روز به این روند کمک کند: نارضایتی در مورد تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای نظارت بهتر بر برنامه هسته‌ای ایران، دولت اسرائیل بحث‌های عمومی زیادی را در رابطه اولین حمله احتمالی اسرائیل علیه قابلیت‌‌های هسته‌ای ایران برانگیخته است. ناظران اشاره کرده‌اند که این امر به منظور تحت فشار قرار دادن متحدان اسرائیل برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران است.

اسرائیل امیدوار است که این گزارش به همراه تهدید حمله به ایران، روسیه و چین را از مقاومت خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران منصرف کرده و آنها را متقاعد کند.
لیونه، کارشناس مسائل ایران، در اظهارات خود در رابطه با DPA گفت که روسیه و چین کشور‌های کلیدی هستند. وی افزود آنها همچنین باید بپذیرند که برنامه هسته‌ای ایران نشان دهنده خطر برای صلح جهانی است. بن کسپید در معاریو نوشت: اگر اروپا، آمریکا، چین و روسیه از همین حالا علیه ساخت سلاح هسته‌ای ایران در زمستان آینده اقدام نکنند، اسرائیل مسئولیتی در قبال اعمالش نخواهد داشت.
اما به محض انتشار این گزارش، هشدار صریحی علیه اقدام نظامی داده شد. گوئیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان در این رابطه گفت: "‌ مانع تمام مذاکرات در رابطه با اقدام نظامی احتمالی خواهیم شد.
"وولفگانگ ایشینگر رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ، در مصاحبه با روزنامه محلی راینیشه پست، خواستار مخالفت جامعه بین‌المللی با مداخله نظامی شد. او گفت: " احتمال افزایش فشار تحریم‌ بر ایران همچنان وجود دارد."
منبع: اشپیگل


نظر شما :