دارفور، سودان را به سوى تحريم مى برد

۰۹ خرداد ۱۳۸۶ | ۱۸:۰۸ کد : ۱۷۹ آسیا و آفریقا
جنگ داخلى به دليل اعتراض به تبعيض دولت سودان در منابع اقتصادى بين آفريقايى تباران و اقليت عرب تبار اين منطقه آغاز شد. از سال 2003 تاکنون دارفور شاهد درگيريهاى آفريقايى تبارها با شبه نظاميان عرب بوده که بيش از 200 هزار نفر کشته و 2 ميليون آواره داشته است.

مقامات آمريکايى اعلام کرده اند که جورج بوش رييس جمهور اين کشور تحريهاى اقتصادى تازه اى را از روز سه شنبه 29 مى عليه سودان آغاز خواهد کرد تا دولت اين کشور را وادار کند به خشونتهاى منطقه غربى اين کشور- دارفور- خاتمه دهد.

 

مقامات آمريکايى اعلام کرده اند که دولت بوش 31 شرکت ديگر سودانى را از انجام معاملات با کشور آمريکا منع خواهد کرد. همچنين آقاى بوش اعلام کرده است که دو مقام ارشد اين کشور را به جرم شرکت در خشونتهاى دارفور مجازات خواهد کرد.

 

 اين در حالى است که نماينده چين در امور آفريقا،‌ با نادرست خواندن اين اقدامات آمريکا گفت: اين اقدامات آنها تنها به پيچيده تر شدن مشکلات دافور مى انجامد. ‌تونى بلر نخست وزير انگلستان، نيز خواهان افزايش تحريمهاى دولت سودان شد.

مناقشه دارفور يکى از پيچيده ترين بحرانهاى موجود در منطقه دارفور در غرب کشور سودان است. جنگ در اين منطقه زمانى آغاز شد که گروههاى وابسته به اکثريت آفريقايى تبار دارفور در اعتزاض نسبت به تبعيض دولت به نفع اقليت عرب تبار دست به شورش زدند.

 

در اين ميان گروههايى مسلح از عرب تباران دارفور با نام جنجويد به منظور مقابله با آفريقايى تباران تشکيل شد.  که برخى از کشورها و سازمانهاى بين المللى آنها را وابسته به دولت سودان و مسوول کشتار و آوارگى مردم دارفور مى دانند.

 

اين درگيريها که از فوريه سال 2003 آغاز شد،‌ تا به امروز موجب  کشته شدن بيش از 200 هزار نفر و آوارگى بيش از 2 ميليون انسان شده است که اثر آنها را مسلمانان دارفور تشکيل مى دهند.

در سال 2004،‌شوراى امنيت سازمان ملل متحد دولت سودان را علت کشتار و آوارگى دارفور خوواند و تحريمهايى را عليه دولت سودان وضع کرد.

 

همچنين آمريکا و انگلستان در تلاش هستند تا شوراى امنيت سازمان ملل را براى افزايش تحريمها و همچنين منع فروش صلاح به دولت سودان متقاعد کنند.  سازمان ملل نيز با افزايش فشار ها بر دولت سودان سعى در پايان دادن به بحران دارفور دارد. روز جمعه شوراى امنيت سازمان ملل طرح حمايت پاسداران صلح از غير نظاميان منطقه را تصويب کرد اما مقامات رسمى اعلام کرده اند که هنوز از امضاى اين طرح توسط چين اطمينان ندارند.

چين که يکى از اعضاى داراى حق راى در شوراى امنيت سازمان ملل است مخالف تحريمها عليه دولت  عمر البشير است. چين در حال حاضر مشترى بيش از نيمى از نفت سودان است در قبال آن صلاحهاى خود را به سودان مى فروشد.

 

جنگ داخلى در سودان به دليل اعتراض به تبعيض دولت سودان در منابع اقتصادى بين آفريقايى تباران و اقليت عرب تبار در اين منطقه آغاز شد. اين در حالى است که از سال 2003 تاکنون منطقه غرب سودان شاهد درگيريهاى آفريقايى تبارها با شبه نظاميان عرب بوده است و اين درگيريها موجب کشته شدن بيش از 200 هزار نفر وآوارگى بيش از 2 ميليون انسان شده است.

 


نظر شما :