فلسطین عضو یونسکو شد، امریکا تهدیدش را عملی کرد

۱۰ آبان ۱۳۹۰ | ۲۳:۴۶ کد : ۱۷۵۵۳ اخبار اصلی
یونسکو روز دوشنبه 31 اکتبر با 107 رای موافق در برابر 14 رای مخالف و 52 رای ممتنع به عضویت کامل فلسطین در سازمان جهانی یونسکو رای داد تا بدین ترتیب فلسطینی‌ها یک گام بزرگ برای عضویت دائم در سازمان ملل برداشته باشند و بیش از همیشه امیدوار به تشکیل کشور مستقل فلسطینی شوند.
فلسطین عضو یونسکو شد، امریکا تهدیدش را عملی کرد
دیپلماسی ایرانی: یونسکو روز دوشنبه 31 اکتبر با 107 رای موافق در برابر 14 رای مخالف و 52 رای ممتنع به عضویت کامل فلسطین در سازمان جهانی یونسکو رای داد تا بدین ترتیب فلسطینی‌ها یک گام بزرگ برای عضویت دائم در سازمان ملل برداشته باشند و بیش از همیشه امیدوار به تشکیل کشور مستقل فلسطینی شوند.

به گزارش پایگاه خبری الرساله فلسطین، ایالات متحده ساعاتی پس از اعلام عضویت کامل فلسطین در یونسکو تهدید خود را عملی و اعلام کرد، در اعتراض به این اقدام کمک‌های مالی خود را به این سازمان متوقف می‌کند. ایالات متحده امریکا یک پنجم کمک‌های مالی یونسکو را تامین می‌کند. هم‌زمان با این اقدام، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد از دیگر اعضا خواست تا خسارت ناشی از توقف کمک‌های مالی امریکا را جبران کنند.

آلمان، کانادا و امریکا مهم‌ترین کشورهایی بودند که به عضویت فلسطین در سازمان ملل رای منفی دادند در حالی که برزیل، روسیه، چین، هند، فرانسه و افریقای جنوبی مهم‌ترین کشورهای عضو یونسکو بودند که موافقت خود را با عضویت فلسطین در یونسکو اعلام کردند. بریتانیا نیز از جمله کشورهایی بود که در مجمع عمومی یونسکو شرکت نکرد تا رای آن به عنوان رای ممتنع شناخته شود.

خطار ابودیاب، کارشناس فلسطینی روابط بین الملل در پاریس درباره عضویت فلسطین در یونسکو می‌گوید: «این عضویت سمبولیک است ولی بسیار اهمیت دارد و باعث افزایش فشارهای معنوی به کشورهایی می‌شود که به عضویت فلسطین در این سازمان رای نداده‌اند. کشورهایی مثل کانادا، آلمان و امریکا که با عضویت فلسطین در یونسکو مخالفت کردند.»

این سه کشور اعلام کرده‌اند که عضویت فلسطین در یونسکو باعث می‌شود تا به روند مذاکرات خدشه‌ وارد شود.

ابودیاب در این باره می‌گوید: «نقش امریکا در فرایند صلح کاملا روشن بود. واشنگتن همواره جانب اسرائیل را گرفته است.»

وی از همگان خواست از این فرصت بهره‌برداری کرده و نقش فلسطین در محافل جهانی و بین‌المللی را تقویت کنند.

عطیه جوابره، تحلیلگر مسائل فلسطین نیز درباره عضویت کامل فلسطین در یونسکو گفت: «این عضویت حداقل حقوق فلسطینی‌ها را که اسرائیل همواره تلاش کرده است، ضایع کند، تامین کرد.»

وی تاکید کرد، این عضویت نشان از تضعیف جایگاه جهانی امریکا دارد و به این باور رسیدم که امریکا دیگر نمی‌تواند با استمرار تضییع حقوق دیگران به جایگاه سابق خود بازگردد.»

این تحلیلگر سیاسی فلسطینی همچنین گفت: «بهار عربی نقش بزرگی در مواضع برخی کشورها در برابر اشغالگری ایفا کرد و به اعتقاد من این تصمیم می‌تواند به حفظ میراث انسانی و گنج‌های تمدنی که فلسطینی‌ها به وجود آنها افتخار می‌کنند، کمک کند.»

در همین رابطه روزنامه امریکایی نیویورک تایمز نیز در تحلیلی درباره نشست دیروز یونسکو و عضویت کامل فلسطین در آن نوشت: یونسکو با قبول عضویت فلسطین از تهدیدهای ایالات متحده امریکا که دائما نسبت به قطع کمک‌های مالی‌اش به آن هشدار می‌داد و همچنین قوانینی که نزدیک به بیست سال آن را تحت محاصره خود در آورده بود، عبور کرد.

این روزنامه همچنین نوشت، با تصمیم دیروز یونسکو فلسطین نوزدهمین کشور جهان است که به عضویت کامل این سازمان در می‌آید. البته این تصمیم هزینه‌ای معادل یک پنجم بودجه سالانه یونسکو را بر آن تحمیل کرد. امریکا 22 درصد بودجه‌های این سازمان یعنی 70 میلیون دلار آن را تامین می‌کرد که با احتساب سه درصدی که اسرائیل به یونسکو می‌داد نزدیک به یک چهارم کل بودجه یونسکو می‌شود.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا در این باره گفت: «ما تصمیم داشتیم در ماه جاری میلادی 60 میلیون دلار به این سازمان کمک کنیم که بدین ترتیب این مبلغ را نمی‌پردازیم.»

این روزنامه از باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا که تلاش بسیاری کرد تا فلسطین به عضویت یونسکو در نیاید، خواست که نشست فوق‌العاده‌ای را با نمایندگان کنگره امریکا تشکیل دهد تا درباره تغییر قانون کمک‌های مالی به سازمان‌های جهانی به نتیجه برسند.    

 

نظر شما :