نامه فعالان سیاسی و نویسندگان عربستانی به ولیعهد جدید

زندانیان سیاسی را آزاد کنید

۰۹ آبان ۱۳۹۰ | ۱۹:۳۲ کد : ۱۷۵۱۸ اخبار اصلی
جمعی از فعالان سیاسی، نویسندگان و چهره‌های فرهنگی عربستان سعودی ساعاتی پس از انتصاب امیر نایف به سمت ولیعهدی کشورشان از او خواستند که زندانیان سیاسی عربستان را آزاد کرده و تمهیداتی برای لغو ممنوعیت سفر بسیاری از شهروندان را که بدون ارائه هر گونه دلیل و مدرکی ممنوع السفر شده‌اند، فراهم کند.
زندانیان سیاسی را آزاد کنید
دیپلماسی ایرانی: جمعی از فعالان سیاسی، نویسندگان و چهره‌های فرهنگی عربستان سعودی ساعاتی پس از انتصاب امیر نایف به سمت ولیعهدی کشورشان از او خواستند که زندانیان سیاسی عربستان را آزاد کرده و تمهیداتی برای لغو ممنوعیت سفر بسیاری از شهروندان را که بدون ارائه هر گونه دلیل و مدرکی ممنوع السفر شده‌اند، فراهم کند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، 91 فعال سیاسی، نویسنده و چهره فرهنگی عربستانی با صدور بیانیه‌ای مشترک که در اختیار دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل قرار گرفته است، زندانیان سیاسی عربستان را یک مساله بزرگ در عربستان دانسته‌اند و یادآور شده‌اند، این قضیه مساله‌ای بزرگ برای شهروندان و همه سازمان‌ها، موسسه‌ها و افراد درگیر با حقوق بشر است و از ولیعهد جدید خواسته‌اند که فورا برای آزادی آنها اقدام کند.

دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل در ماه گذشته میلادی گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن هزاران نفر از شهروندان عربستان بدون توجیه هر گونه اتهامی و برگزاری هر گونه دادگاهی برای محاکمه، مدت‌ها است در زندان به سر می‌برند و حکومت عربستان و مقامات مختلف آن نیز هیچ کدام حاضر به پاسخ‌گویی در این زمینه نیستند.

هفته گذشته نیز صدها شهروند شیعی عربستانی در استان الشرقیه و دیگر مناطق شیعه‌نشین عربستان با حمله شبانه نیروهای امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شدند که تا کنون هیچ خبری از سرنوشت آنها اعلام نشده است.

امضاکنندگان این بیانیه را ساعاتی پس از آن که امیر نایف به ولایت عهدی عربستان منصوب شد منتشر کرده و تحویل دیده‌بان حقوق بشر داده‌اند.

در این بیانیه تاکید شده است که این افراد در دوران وزارت شخص امیر نایف دستگیر شده‌اند و هیچ نهاد یا سازمانی نیز خود را موظف نمی‌داند که نسبت به سرنوشت آنها توضیحی دهد. آنها از امیر نایف که همچنان مسئولیت تصدی وزارت کشور را بر عهده دارد، خواسته‌اند که به این وضعیت پایان داده و فورا برای آزادی و اطلاع‌رسانی نسبت به سرنوشت زندانیان اقدام کند.  

در این بیانیه خطاب به امیر نایف آمده است: جناب ولیعهد از شما تقاضا داریم که با توجه به مسئولیت جدیدتان به دوره زندانی بودن زندانیان سیاسی پایان دهید و با آزادی افرادی که هیچ اتهامی به آنها تفهیم نشده است دل خانواده‌های آنها را شاد کنید. همچنین از حضرت عالی می‌خواهیم نسبت به لغو منع سفر بسیاری از شهروندان عربستانی که به ناحق و خلاف تمام قوانین جهانی، حقوق بشر و قوانین اسلامی از سفر به خارج منع شده‌اند، اقدام کنید.

امضاکنندگان این بیانیه تاکید کرده‌اند که این اقدام می‌تواند صفحه تازه‌ای در رابطه میان حکومت با ملت ایجاد کند و به شهروندان برای دستاوردهای آینده کشورشان امید و دلگرمی دهد.

آنها در این بیانیه از امیر نایف خواسته‌اند که امیدشان را ناامید نکند و با این کار امیدها را به اصلاحات در کشور افزایش دهد.

امیر نایف، 77 ساله روز جمعه به طور رسمی ولیعهد عربستان و جانشین سلطان بن عبدالعزیز که هفته گذشته بر اثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشت، شد. امیر نایف پس از جلسات متعدد شورای بعیت که ملک عبدالله در سال 2006 خود تاسیس کرده بود، به این سمت انتخاب شد.

فعالان سیاسی و حقوق بشر عربستانی در حالی این بیانیه را صادر کرده‌اند که امیر نایف خود متهم به دستور بازداشت صدها تن از فعالان سیاسی بدون توجیه هر گونه اتهامی است. منتقدان همچنین می‌گویند که او اعتقادی به اصلاحات ندارد و حتی معتقد است که باید مجلس شورا و استانداری‌ها که به صورت نیم بند تعدادی از اعضای آن توسط مردم انتخاب می‌شود نیز لغو شود. او همچنین با حمایت بی‌شائبه از پلیس امر به معروف و نهی از منکر که منفورترین نهاد در عربستان محسوب می‌شود ضمن برانگیختن انتقادها نگرانی‌ها را نسبت به سیاست‌هایش افزایش داده است.   

 

نظر شما :