بوی باروت در مشام لبنانی ها

۰۹ آبان ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۹ کد : ۱۷۴۹۱ اخبار اصلی
لبنانی‌ها دائما از خود می‌پرسند اگر نظام بشار اسد در سوریه به طور جدی به چالش کشیده شود و غرب و متحدان عربش رویای خود را علیه بشار اسد جامه عمل بپوشانند و اگر امریکا دایره محاصره خود علیه ایران را به شدت تنگ کند آن‌گاه چه اتفاقی بر سر لبنان خواهد آمد؟
بوی باروت در مشام لبنانی ها
دیپلماسی ایرانی: در سایه تحولات سوریه و اتهام‌هایی که متوجه ایران می‌شود لبنان بیش از اندازه نگران است. لبنانی‌ها دائما از خود می‌پرسند اگر نظام بشار اسد در سوریه به طور جدی به چالش کشیده شود و غرب و متحدان عربش رویای خود را علیه بشار اسد جامه عمل بپوشانند و اگر امریکا دایره محاصره خود علیه ایران را به شدت تنگ کند آن‌گاه چه اتفاقی بر سر لبنان خواهد آمد؟ سرنوشت مقاومت به کجا ختم خواهد شد؟ آیا اسرائیل بدین ترتیب از وضعیت سوء استفاده خواهد کرد و طرح‌های شوم خود را عملی خواهد ساخت؟

روزنامه النهار، چاپ بیروت در یادداشتی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: کشف وجود شبکه ویژه مخابرات حزب الله در لبنان مخالفت بسیاری از جریان‌ها را در کشور برانگیخت ولی هیچ گاه کسی نفهمید که مواضع کشور و ارتش و کلا کسانی که نماینده قانون و نظام در کشور هستند در قبال این شبکه گسترده چیست. قطعا این سکوت به معنای تایید وجود این شبکه است و دلیل آن هم چیزی جز این نیست که امنیت مقاومت را به رسمیت می‌شناسند و هیچ ایرادی نسبت به آن نمی‌بینند و حتی معتقدند که باید امنیت آن به هر نحوی تامین شود. در حال حاضر دولت در اختیار حزب الله و متحدان آن است و بدیهی است که ثبات کشور در گرو موفقیت این دولت است و این هدف محقق نمی‌شود مگر این که همه از دولت وابسته به حزب الله حمایت کنند که ارتش نیز جزء آن است.

در ادامه این یادداشت آمده است: با توجه به تهدیدهایی که اسرائیل اخیرا متوجه سید حسن نصرالله کرده است می‌توان گفت که این رژیم از یک سو از تحولات جاری در سوریه ترسیده و از سوی دیگر می‌خواهد در صورت بروز کوچک‌ترین ضعفی در منطقه مجددا علیه مقاومت وارد عمل شود و جنگ‌افروزی تازه‌ای راه بیندازد. این که مخالفان سیاسی دولت صهیونیستی نسبت به هر گونه جنگ‌افروزی جدیدی هشدار می دهند نشان می‌دهد که رژیم عبری توطئه‌هایی در سر می‌پروراند. تحلیلگران می‌گویند که اگر این بار جنگی در بگیرد کل سرزمین لبنان را در بر خواهد گرفت. برخی بر این اعتقادند که مرحله بعدی بحران سوریه می‌تواند جنگ با اسرائیل مستقیم یا غیر مستقیم با اسرائیل باشد که در صورتی که این جنگ غیر مستقیم باشد سرزمین‌های لبنان احتمالا جبهه این رویارویی خواهد بود.

نویسنده این یادداشت با ذکر این نکته که اطلاعات بسیاری در دست است که نشان می‌دهد اسرائیل قصد دارد یک حرکت ایذایی انجام دهد، می‌نویسد: در لبنان حزب الله به واسطه حمایت ایران قدرت برتر را در اختیار دارد. منابع امنیتی مختلف لبنانی، عربی و بین‌المللی به ما می‌گوید که افق جنگ در منطقه چندان دور نیست. بسیاری از این اطلاعات گویای این مساله است که سوری‌ها و ایرانی‌ها و متحدان لبنانی‌شان ممکن است درگیر یک جنگ تمام عیار شوند. این بار این جنگ بسیار خونین‌تر از جنگ 2006 خواهد بود و ابعاد و گستردگی نیز بسیار وسیع‌تر خواهد بود.

در پایان این یادداشت آمده است: اگرچه سرنگونی نظام قذافی با استقبال گسترده جامعه عربی و به ویژه لبنانی‌ها مواجه شد اما پیامی هشدارآمیز نیز از سوی غرب به حکومت سوریه داشت. برای همین بود که خنده بر لبنان اسد در پی سقوط قذافی فورا خشکید به ویژه که برخی از تندروهای امریکایی صحبت از حمله نظامی علیه سوریه زدند. در حال حاضر اتحادیه عرب وارد عمل شده تا برای بحران سوریه راه چاره‌ای بیابد اما اگر برای این بحران راه حلی نیافت و تنش در سوریه همچنان ادامه یافت، آن‌گاه آیا ممکن است اسرائیل تهدیدهای خود را عملی کند؟   

 

نظر شما :