امیر نایف ولیعهد می شود و امیر سلمان همه کاره

۰۴ آبان ۱۳۹۰ | ۲۲:۲۳ کد : ۱۷۳۷۳ اخبار اصلی
یک دیپلمات فعال سابق در ریاض که نخواست نامش فاش شود در این باره می گوید: «همه چیز حاکی از آن است که امیر سلمان به زودی نقش های بزرگی را در حکومت عهده دار خواهد شد. به گونه ای که دیر یا زود به عنوان ولیعهد معرفی می شود.»
امیر نایف ولیعهد می شود و امیر سلمان همه کاره
 دیپلماسی ایرانی: شاید امیر نایف خودش نیز باور نکند که در حالی که بیش از همه شانس رسیدن به ولیعهدی عربستان را دارد، هم زمان مخالفانش نیز زیاد هستند. بسیاری چه در داخل چه در خارج عربستان به اعتدال او در حکومت در صورتی که به تخت پادشاهی برسد به دیده تردید می نگرند، به ویژه که می ترسند برای رعایت حال مفتیان وهابی تصمیم های افراطی بگیرد و روند اصلاحات بسیار کند ملک عبدالله را متوقف کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میل ایست آنلاین، امیر نایف 77 ساله در حالی در مراسم تشیع جنازه سلطان بن عبدالعزیز، ولیعهد سابق حضور یافت که در فضای تشیع جنازه در دل بسیاری نگرانی نسبت به انتخابش را به روشنی احساس می کرد.

سلطان بن عبدالعزیز روز شنبه در نیویورک پس از تحمل دوره طولانی بیماری سرطان در سن 86 سالگی درگذشت. جنازه او صبح دوشنبه در حالی به ریاض منتقل شد که صدها نفر از خانواده سلطنتی از جمله شخص ملک عبدالله، پادشاه عربستان در فرودگاه بین المللی ریاض به احترام او حاضر شده بودند.

اگر چه قرائن نشان می دهد که ملک عبدالله به زودی نایف را به عنوان ولیعهد انتخاب می کند اما شواهد حاکی از آن است که امور به طور کامل در اختیار امیر سلمان، امیر منطقه ریاض و کوچک ترین برادر فرزندان عبدالعزیز قرار خواهد گرفت تا او به زودی تبدیل به یک چهره کلیدی در خانواده سلطنتی شود و بدین ترتیب در صورتی که اتفاق ناگهانی رخ ندهد، گام های بلند خود را برای رسیدن به تخت سلطنت به سرعت بردارد. احتمالا او به زودی به عنوان جانشین امیر نایف به عنوان ولیعهد بعدی انتخاب خواهد شد.

یک دیپلمات فعال سابق در ریاض که نخواست نامش فاش شود در این باره می گوید: «همه چیز حاکی از آن است که امیر سلمان به زودی نقش های بزرگی را در حکومت عهده دار خواهد شد. به گونه ای که دیر یا زود به عنوان ولیعهد معرفی می شود.»

با وجود انتقادها و حدس و گمان هایی که نسبت به امیر نایف وجود دارد، بسیاری او را هنوز چهره ای غامض می دانند و این باعث شده بسیاری از مردم عربستان نسبت به آینده این کشورشان نگران باشند به ویژه این که عربستان از مشکلات به شدت بغرنج اجتماعی نیز رنج می برد. نگرانی که شامل حال غربی ها نیز می شود.

این دیپلمات در این باره می گوید: «در دوره ای که امیر سلطان بیمار بود و برای درمان در خارج از کشور به سر می برد، نایف فرصت یافت تا کارهای او را به دست گیرد و خود را برای ولیعهدی آماده کند.»

حمایت قاطع امیر نایف از پلیس های امر به معروف و نهی از منکر که نزد جامعه عربستان بسیار منفور هستند و همچنین حضور طولانی او در وزارت کشور که طی این دوره بسیاری از فعالان سیاسی را بدون توجیه هر گونه اتهامی به زندان انداخت، باعث شده است تا بسیاری او را نماینده جریان محافظه کار عربستان بدانند که به محض رسیدن به قدرت حرکت اصلاحات اجتماعی و سیاسی کشور را کند  خواهد کرد. به ویژه این که یک بار حتی صحبت از انحلال مجلس شورا که 150 عضو آن را پادشاه تعیین می کند، زد.

یک خانم 49 ساله که به دلیل ترس از برخورد حکومت عربستان نخواست نامش فاش شود در این باره می گوید: «من از این که امیر نایف واقعا ولیعهد شود به شدت نگرانم. می ترسم هنگامی که او به قدرت رسید همین اصلاحات جزئی که انجام شده است را نیز لغو کند.»

با این حال برخی دیپلمات ها و روزنامه نگاران عرب نیز تلاش دارند که از هر گونه پیش داوری خودداری کنند. آنها می گویند که نباید این گونه به امیر نایف نگاه کرد. او نزدیک به 30 سال است که در عرصه سیاسی عربستان فعال است و از تجربه خوبی برخوردار است.

ملک عبدالله از زمانی که پادشاه عربستان شد تلاش کرد که نقش بخش خصوصی را در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی کشور افزایش دهد و از تسلط و قبضه موسسه های دینی در نظام آموزشی و قضایی کشور بکاهد.

این دیپلمات سابق نیز می گوید: «نگرانی ها نسبت به انتخاب امیر نایف بسیار زیاد است. ولی نباید در این زمینه هم غلو کرد. باید این را درک کنیم که عربستان به صورت ائتلافی اداره می شود و نظام آن یک نظام همه گیر نیست که یک نفر آن را اداره کند.»

نزدیکان به امیر نایف نیز می گویند که او به انتقادها و نگرانی هایی که به او می شود کاملا آگاه است و از آن جا که خود سال ها وزیر کشور بوده و به مشکلات شهروندان از نزدیک آشنایی دارد از این رو نخستین اهتمام خود را بر وضعیت شهروندان عربستان متمرکز خواهد کرد. او بسیاری از مشکلات از فقر گرفته تا جنایت و معضلات اجتماعی را خوب می داند و مصمم است که برای رفع آنها نهایت تلاش خود را به کار گیرد. 


نظر شما :