دیدار صالحی و اوغلو پشت درهای بسته

۲۹ مهر ۱۳۹۰ | ۲۱:۲۳ کد : ۱۷۲۱۸ سرخط اخبار
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: هر زمان که کاراییلان را دستگیر کنیم، به ترکیه تسلیم خواهیم کرد.

به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه صاباح چاپ ترکیه علی‌اکبر صالحی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر دستگیری کاراییلان یکی از رهبران گروه تروریستی پ‌.ک.ک و آزادی وی پس از مدتی از سوی مقامات ایرانی در رسانه‌های ترکی، تاکید کرد: کاراییلان در هیچ زمانی دستگیر نشده و اگر دستگیر می‌شد به هیچ وجه وی را آزاد نمی‌کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان پس از ورود به آنکارا با احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه این کشور پشت درهای بسته دیدار و گفت‌وگو کرد.

داوود اوغلو پس از دیدار با صالحی گفت: در این دیدار موضوع سوریه مورد گفت‌وگو قرار گرفت. دو طرف امیدواریم دوره انتقالی در لیبی پس از تحقق مطالبات مردم هرچه سریعتر به پایان برسد و تحولات منطقه نشان می‌دهد حاکمانی که بر مردم خود ظلم می‌کنند، بر پای خود ایستادن آن‌ها امکان‌ناپذیر است. ترکیه برای ایجاد یک برون رفت صلح‌آمیز در سوریه همه تلاش خود را کرده است، اما با وجود تمام هشدارهای ترکیه، دولت سوریه ترجیح داد که فشار بر مردم را افزایش دهد.ما به تلاش‌های خود برای ایجاد یک روند دموکراسی‌سازی در سوریه ادامه داده و در این راستا تماس‌های خود را با کشورهای منطقه ادامه می‌دهیم.

وی همچنین با اشاره به همکاری ایران و ترکیه در مبارزه با گروه‌های تروریستی پ‌.ک‌.ک و پژاک گفت: دو کشور برای مبارزه علیه این دو گروه تروریستی جدی هستیم و مبارزه با این دو گروه تروریستی به قوت ادامه می‌یابد و پس از این تا زمان از بین رفتن تهدید موجود از این دو گروه تروریستی با یکدیگر به مبارزه ادامه می‌دهیم. برای مقابله با این دو گروه تروریستی که تهدیدی برای همه کشورها و ملت‌های منطقه است ایجاد مقاومت منطقه‌ای غیرقابل اجتناب است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در این رابطه تمام مکانیزم‌های موجود میان ایران و ترکیه در حال فعالیت بوده و یک جلسه‌ کمیسیون ارشد امنیتی در کوتاه‌ترین زمان به صورت مشترک میان دو کشور برگزار می‌شود که وزرای خارجه دو کشور برای برگزاری هرچه بهتر و تاثیرگذارتر این جلسه تماس‌های خود را با یکدیگر ادامه می‌دهند.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه این کنفرانس گفت: با توجه به این‌که مبارزه با تروریسم یکی از نقاط مشترک همکاری میان ایران و ترکیه است، در این دیدار گفت‌وگوها میان دو کشور با قوت ادامه یافت و در این زمینه باید از وزیر امور خارجه ایران تشکر کنم.

وی افزود: گروه‌های تروریستی پ‌.ک‌.ک و پژاک را در منطقه تهدیدی مشترک برای ملت‌های ایران، کرد و ترکیه می‌دانیم. در روزهای اخیر میان ارگان‌های امنیتی و اطلاعاتی دو کشور در جهت مبارزه مشترک با این دو گروه تروریستی، گام‌های بسیار مهمی برداشته شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه زمان چاپ ترکیه وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران در فرودگاه آنکارا نیز گفت: اتحادیه اروپا با کنار گذاشتن رفتارهای دوگانه خود باید گروه پژاک را نیز همانند گروه پ ک ک در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

علی اکبر صالحی در فرودگاه اسنبوغا آنکارا اظهار کرد: سفر به آنکارا در جهت ابلاغ پیام تسلیت محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران به دولت و ملت ترکیه انجام شده است. ایران عملیات تروریستی پ ک ک را محکوم می‌کند.

وی درباره علمیات تروریستی اخیر در این کشور گفت: به عنوان ایرانی از این حرکات بسیار ناراحت هستیم و برای همدردی و انتقال پیام تسلیت دولت و ملت ایران به دولت و ملت بزرگ ترکیه به اینجا آمدم. وی خاطرنشان کرد: روابط ایران و ترکیه بسیار عمیق است و ما خواهان ارتقای بیشتر روابط میان دو کشور هستیم.

وی با اشاره به موضوعات مورد نظر در گفت‌وگو با احمد داوود اوغلو گفت: در این دیدار مسائل منطقه‌ای به خصوص سوریه مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

همچنین قرار است صالحی علاوه بر احمد داوود اوغلو با عبدالله گل ‌رییس جمهور این کشور و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور دیدار کند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به عملیات تروریستی پژاک و پ ک ک گفت: این دو گروه تروریستی در جهت یک هدف این عملیات خونین را انجام می‌دهند.

وی خطاب به اتحادیه‌ اروپا درباره‌ اعمال رفتار دوگانه در قبال گروه‌های تروریستی گفت: اتحادیهی اروپا که گروه پ ک ک را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده است باید با کنار گذاشتن رفتارهای دوگانه گروهک پژاک را نیز در این لیست قرار دهند.
 

نظر شما :