مجله هفته/ حذف جوایز صادراتی به شیوه گام به گام

۲۹ مهر ۱۳۹۰ | ۱۸:۴۷ کد : ۱۷۱۷۵ اخبار اصلی
هر کس بتواند چیزی برای صادرات و جغرافیایی هم برای صدور آن کشف کند، جایزه می گیرد تا مشوقی باشد برای بقیه که در این زمینه ورود کنند و صادرات را جدی بگیرند.
مجله هفته/ حذف جوایز صادراتی به شیوه گام به گام
دیپلماسی ایرانی: گفته می شود پرداخت جوایز صادراتی کم کم به سرنوشت پرداخت یارانه ها و برداشتن سوبسید بنزین و حذف کوپن و امثالهم دچار شده و یا در خوشبینانه ترین حالت ممکن قرار است سازوکاری جدید برایش تعریف شود.

در همین باره معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرده است که نگران نباشید و معوقات جوایز صادراتی قطعا از سوی دولت پرداخت می‌شود و پرداخت جوایز صادراتی منتفی نیست و فقط باید در مورد سازوکار پرداخت آن با بخش خصوصی به نتیجه برسیم.

نام این معاون وزیر صنعت و... حمید صافدل است که نام نیکش باعث شده تا خیلی ها روی حرفش حساب کنند و بین وعده های او با وعده های بقیه تفاوت قائل شوند. او در نشست تخصصی مسئولان دولتی با صادرکنندگان که در آستانه روز ملی صادرکنندگان برگزار شد، یکی از عالی ترین مقام های حاضر بود و جای خالی وزیران صنعت، اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی و نیز معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور را به تنهایی پر کرد. چون قرار بود مسئولان نامبرده نیز در این نشست تخصصی حضور به هم برسانند که به هم نرساندند.

با این وجود آقای صافدل به عنوان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت آمد و حرف دل غایبین را زد و گفت: دولت در سال جاری با اشاره به رشد صادرات غیرنفتی تلاش دارد زمینه را برای بهبود فضای کسب و کار فراهم کند.

وی تصریح کرد: پرداخت جوایز صادراتی به عنوان یکی از مکانیزم‌های حمایتی که در سال های گذشته مد نظر قرار گرفته ملغی نشده است و دولت در هر شرایطی معوقات جوایز صادراتی صادرکنندگان را پرداخت خواهد کرد.

دولت این روزها بدهی های زیادی به بانک ها و بیمه ها دارد و در مورد برخی پروژه های در دست اقدام نیز به مشکلات مالی برخورده است. شاید همین موضوع باعث شود که مشوق ها و جوایز کنار گذاشته شده و ابتدا بدهی ها و نیازهای اولیه پوشش داده شود. صافدل نیز در این نشست گفت: دولت هنوز تصمیم نگرفته که شیوه پرداخت جوایز صادراتی را تغییر داده یا بطور کلی منتفی کند.

به گفته رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، این پروسه زمان بر است ولی به هر حال دولت در پرداخت معوقات جوایز صادراتی مصمم است.

با این وصف می توان گفت معقوات به احتمال زیاد پرداخت خواهد شد ولی ظاهرا از این پس بسته ای به نام جوایز صادراتی نخواهیم داشت و در این زمینه از شیوه گام به گام یارانه ها و کوپن و بنزین و... استفاده شده است.

پرداخت جایزه صادراتی از آن رو ضروری تشخیص داده شد که مشکلات داخلی و برون مرزی بسیاری بر سر این راه به وجود آمده بود فلذا تصمیم گرفته شد در این شرایط دشوار، هر که قدم در این راه بگذارد مصداق مجاهد فی سبیل الله تلقی شود. آقای صافدل در تشریح برخی از این معضلات گفت: مشکلات صادرکنندگان در بعد برون مرزی شامل انواع محدودیت‌ها، تحریم‌ها، ناآرامی در برخی کشورهای هدف صادراتی و مشکل صدور ضمانت نامه و انتقال پول است و در بعد داخلی نیز بعد از اجرای موفق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مشکلاتی بروز کرده که قرار بود با اجرایی کردن بسته‌های حمایتی رفع و رجوع شود. البته مشکلات بانکی را نیز باید در داخل کشور مد نظر قرار داد.

 

نظر شما :