بوش و پوتین؛ آخرین شام دو رییس جمهور

۱۸ فروردین ۱۳۸۷ | ۲۰:۵۴ کد : ۱۷۱۲ اخبار اصلی
این دو رییس جمهور قرار است امروز در یک دیدار رسمی سند همکاری دوجانبه ای را امضا کنند که آینده روابط دو کشور را در بر خواهد داشت و موضوع سپر دفاع موشکی نیز یکی از بخش های آن است. اما بعید به نظر می رسد که بتوانند در خصوص سپر دفاع موشکی که قرار است در اروپا مستقر شود به نتیجه نهایی برسند.
بوش و پوتین؛ آخرین شام دو رییس جمهور
جورج بوش، رییس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین همتای روس وی، برای آخرین بار به طور رسمی با یکدیگر دیدار می کنند تا در خصوص آینده روابط آمریکا و روسیه با یکدیگر گفت و گو کنند.
 
دیدار دو رییس جمهور در حالی صورت می گیرد که دیمیتری مدودف، تا ماه آینده جایگزین ولادیمیر پوتین خواهد شد و تکلیف انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا آبانماه سال جاری مشخص می شود.
 
این دو رییس جمهور قرار است امروز در یک دیدار رسمی سند همکاری دوجانبه ای را امضا کنند که آینده روابط دو کشور را در بر خواهد داشت و موضوع سپر دفاع موشکی نیز یکی از بخش های آن است. اما بعید به نظر می رسد که بتوانند در خصوص سپر دفاع موشکی که قرار است در اروپا مستقر شود به نتیجه نهایی برسند. این درحالی است که دو کاندیدای حزب دموکرات در آمریکا یعنی هیلازی کلینتون و باراک اوباما به شدت از این طرح انتقاد کرده اند و نسبت به هزینه های سنگین این امر برای ایالات متحده آمریکا هشدار داده اند.
 
هرچند واشنگتن اعلام کرده است که امیدوار است که مسکو نگرانی های آمریکا در این خصوص درک کند.
 
روسیه از استقرار سیستم دفاع موشکی در کشورهای لهستان و جمهوری چک ابزار نگرانی کرده است چراکه معتقد است هدف از استقرار این سیستم تسحیلات هسته ای روسیه است. هرچند مقامات آمریکایی این مسئله را تکذیب کرده اند و اعلام کرده اند که هدف از استقرار این سیستم در کشورهای فوق تنها برای دفاع از کشورهای عضو ناتو از خطر احتمالی کشورهای خاورمیانه و کره جنوبی است.
 
هم پیمانان آمریکا در اروپا با وجود مخالفت های شدید روسیه با استقرار سیستم دفاع موشکی موافقت کرده اند.
 
خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی نوشت که کاخ سفید امیدوار است که سفر جورج بوش به روسیه به مشارکت روسیه در برنامه سپر دفاع موشکی منجر شود. کاندلیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این دیدار گفت که ما امیدواریم که مذاکرات آتی به تفاهمی دو طرفه برای همکاری در خصوص سپر دفاع موشکی بی انجامد.
 
در همین راستا، سرگی پریخودکو، مشاور ولادیمیر پوتین اعلام کرد که اقدامات آمریکا می تواند موثر باشد و برخی از نگرانی های روسیه در خصوص سیستم دفاع موشکی را برطرف کند.
 
این دو رییس جمهور  شب گذشته در اقامتگاه تفریحی ولادیمیر پوتین با یکدیگر ملاقات کردند. بوش شنبه شب پس از ترک بخارست به کرواسی سفر کرد و پس از آن جهت انجام دیداری دو روزه به دعوت همتای روس خود  وارد ساحل سوچی در دریای سیاه شد. تحلیلگران دیدار بین دو رییس جمهور را بسیار مهم قلمداد کرده اند چراکه این دیدار تنها یک جمع بندی از گذشته نیست بلکه یک نقشه راهی است برای روسای جمهوری آینده آمریکا و روسیه.
 
جورج بوش در دیدار با ولادیمیر پوتین گفت که من برای ارج نهادن به تو به اینجا آمده ام و تو یک رهبر بسیار قدرتمندی بودی.
 
 دو رییس جمهور کارهای ناتمای بسیاری دارند که همچنان در برنامه آنها قرار دارد و این درحالی است که زمان از پس روابط هفت ساله این دو رییس جمهور به سرعت می گذرد.
 
رییس جمهور روسیه اعلام کرد که درخصوص مسائل امنیتی و روابط دوجانبه با یکدیگر گفت و گو خواهند کرد. از دیگر مسائلی که پوتین در دیدار با همتای آمریکایی خود مطرح کرد برگزاری المپیک زمستانی در شهر سوچی در سال 2014 بود.
 
هرچند گفت و گوهای شخصی دو رییس جمهور بسیار دوستانه بود اما لیست مواردی که دو کشور با یکدیگر اختلاف دارند بسی طولانی است. که برنامه سپر دفاع موشکی تنها یکی از آنها است.
 
در خصوص گسترش اعضای ناتو، روسیه اعلام کرد که برنامه آمریکا برای ورود اکراین و گرجستان به ناتو یک تهدید جدی تلقی می شود.
 
مسئله کوزوو و خاورمیانه نیز از جمله مسائلی است که دو رییس جمهور در خصوص آن صحبت خواهند کرد.
 
جورج بوش همچنین با دمتری مدودف که قرار است هجدهم اردیبهشت ریاست کاخ کرملین را عهده دارد شود دیدار کند. این اولین دیدار مهم بین این دو نفر خواهد بود. پوتین و مدودف پیش از این نیز با یکدیگر ملاقات کرده بودند اما گفت و گوی آنها موضوع مهمی در بر نداشت.
 
جورج بوش در آخرین سال ریاست جمهوری خود سفر دوره ای به شرق اروپا را آغاز کرده بود و در اولین گام وارد اوکراین شد. جورج بوش برای اقناع اوکراین برای اعزام نیروی بیشتر به افغانستان به این کشور قول داد که از ورود اوکراین به ناتو حمایت کند، همین اقدام جورج بوش، تنش های موجود بین مسکو و کیف را افزایش داد. پس از اوکراین، جورج بوش در جلسه اعضای ناتو در بخارست شرکت کرد، پس از جلسه ناتو، رییس حمهور آمریکا راهی کرواسی شد تا با مقامات این کشور که همچنین میزبان مقامات آلبانیایی و مقدونه ای نیز بودند ملاقات کرد.
 
جورج بوش در سفر های خود در قبال اعزام سرباز به افغانستان و عراق قول مساعدت های اقتصادی بیشتر را داده است. هر چند پوتین قرار است در مقام نخست وزیر مدودف همچنان در راس قدرت در روسیه بماند اما انتخابات آمریکا می تواند تغییر اساسی در سیاست خارجی این کشور به وجود آورد.

( ۲ )

نظر شما :