ترکیه : قضاوت درباره توطئه ترور سفیر عربستان زود است

۲۵ مهر ۱۳۹۰ | ۱۹:۲۱ کد : ۱۷۱۰۸ سرخط اخبار
دولت آنکارا اعلام کرد با وجودی که ایالات متحده آمریکا این کشور را در جریان پرونده تلاش برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن قرار داده ، اما هنوز زود است که درباره توطئه ایران برای ترور سفیر عربستان اظهار نظر شود.

به گزارش عصر ایران یک دیپلمات بلند پایه ترکیه که نخواسته نامش فاش شود در گفتگو با رونامه حریت ترکیه با اذعان به این مساله گفت : " دولت آمریکا درباره کلیت این ماجرا به ما اطلاعاتی داده است که برخی از این اطلاعات منتشر شده است . ما بیشتر به این اطلاعات ارایه شده از سوی آمریکا گوش دادیم ."

این مقام ترکیه با اشاره به اینکه مقامات آنکارا با دقت تحولات مربوط به این موضوع را دنبال می کنند افزود: هنوز قضاوت درباره دست داشتن ایران در این پرونده ترور زود است و هنوز نمی توان با قطعیت درباره دست داشتن ایران در پرونده ترور سفیر عربستان در آمریکا سخن گفت.

رسانه های ترکیه روز گذشته خبر دادند که احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با هیلاری کلینتون همتای آمریکایی اش ، درباره این موضوع تلفنی گفت و گو کرده اند ، همچنین در روزهای اخیر در راستای تلاش آمریکا برای متقاعد ساختن اعضای دایم و غیر دایم شورای امنیت برای در پیبش گرفتن موضعی واحد و سخت در قبال ایران ، "دانیل بنجامین" هماهنگ کننده امور ضد تروریسم در وزارت خارجه آمریکا به آنکارا سفر کرد و با احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه و برخی دیگر از مقامات ترکیه دیدار کرده است.

وزارت خارجه آمریکا در دستور العملی که به کلیه سفارت خانه های این کشور صادر کرده ، از دیپلمات های خود خواسته تا با رایزنی در کشور میزبان تلاش کنند تا مقامات آنها را برای در پیش گرفتن موضعی سخت در قبال ایران متقاعد کنند.

ایران اتهام زنی آمریکا درباره ترور سفیر عربستان در واشنگتن را به شدت رد کرده و این اقدام واشنگتن را بیشتر ناشی از بهانه جویی این کشور برای اعمال دور تازه ای از فشارهای تبلیغاتی ، سیاسی و اقتصادی علیه خود می داند.

ترکیه یکی از اضلاع مثلث رقابت برای رهبری خاورمیانه است که دو ضلع دیگر این مثلث ایران و عربستان هستند ، اما آنکارا در سال های گذشته تلاش کرده است روابطی متوازن بین ایران و عربستان برقرار کند ، علی رغم اینکه برخی تحلیل گران معتقدند که مقامات آنکارا پس از اختلاف نظر با ایران بر سر سوریه ، بیشتر به نزدیکی با موضع عربستان در تحولات خاورمیانه گرایش یافته اند.


نظر شما :