اخوان المسلمین سوریه: حمله نظامی آری، سکولارها: نه

۱۲ مهر ۱۳۹۰ | ۲۳:۵۷ کد : ۱۶۷۵۱ اخبار اصلی
محمد ریاض الشقفه، ناظر ویژه اخوان المسلمین سوریه خواستار دخالت خارجی حتی نظامی در سوریه شد.این در حالی است که گروه‌های مخالف اصلی سوریه با اتخاذ موضعی یک‌پارچه خواستار حمایت از ملت سوریه برای رویارویی با خشونت‌هایی که به سرکوب تظاهرات دموکراتیک در سوریه می‌پردازند، شد.
اخوان المسلمین سوریه: حمله نظامی آری، سکولارها: نه
دیپلماسی ایرانی: محمد ریاض الشقفه، ناظر ویژه اخوان المسلمین سوریه خواستار دخالت خارجی حتی نظامی در سوریه شد.

این در حالی است که گروه‌های مخالف اصلی سوریه با اتخاذ موضعی یک‌پارچه خواستار حمایت از ملت سوریه برای رویارویی با خشونت‌هایی که به سرکوب تظاهرات دموکراتیک در سوریه می‌پردازند، شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، آنها با صدور بیانیه‌ای هر گونه دخالت خارجی در سوریه را رد کردند و آن را عاملی برای "زیر پا گذاشتن استقلال میهن" در سوریه دانستند ولی تاکید کردند که جامعه جهانی التزامی انسانی در پشیتیبانی از ملت سوریه دارد.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است، شورای ملی از سازمان‌ها و هیئت‌های بین‌المللی می‌خواهد که مسئولیت خود را در قبال مردم سوریه بپذیرد و به حمایت از آنان در برابر آن‌چه مدعی اعلام جنگ دانست، شد.

اعضای شورای انتقالی که دو روز است در ترکیه جلسه دارند، تاکید کردند، اعتراض‌ها باید همچنان مسالمت‌آمیز باشد و به صورت مسالمت‌آمیز اهداف خود را پیگیری کند.

این شورا همچنین نسبت به ادامه خشونت‌ها هشدار داد و اعلام کرد، تداوم این وضعیت باعث خواهد شد سوریه وارد جنگ داخلی شود و این مساله باعث می‌شود تا عده‌ای خواستار دخالت خارجی شوند.

در همین رابطه منابع آگاه اعلام کردند، ارتش سوریه توانسته با جدا شدگان از ارتش که دست به شورش مسلحانه علیه دولت زده بودند و عموما در منطقه حمص در استان ادلب شمال غرب سوریه نزدیک ترکیه جمع شده بودند برخورد کرده و آنها را متلاشی کند.

خبرگزاری رسمی سوریه نیز اعلام کرد، نیروهای سوریه توانستند بر منطقه رستن در مرکز سوریه پس از یک درگیری مسلحانه با جدا شدگان از ارتش، تسلط پیدا کنند.

این خبرگزاری همچنین خبر داد که گروه‌های مسلح تروریستی 5 نفر از نیروهای وابسته به سازمان امنیت را در منطقه الغاب غربی در شهر حمص کشتند و همچنین با هدف خارج ساختن قطار از ریل در استان ادلب از مواد منفجره استفاده کردند.

دو شهر رستن و ادلب، دو شهری هستند که بیشتر سربازان سنی جدا شده از ارتش در این دو شهر متمرکزند و شورش مسلحانه خود علیه حکومت را از آن‌جا سازمان‌دهی می‌کنند.

این در حالی است که با ترور پسر مفتی سوریه تحولات این کشور وارد فاز تازه‌ای شده است. این برای نخستین بار است که یکی از خانواده‌های دینی سنی مورد حمایت حکومت، توسط گروه‌های مخالف ترور می‌شود. برخی کارشناسان انجام ترورهای هدف‌گذاری شده را آغاز فاز جدید برخورد با نظام سوریه با هدف ایجاد زمینه لازم برای دخالت خارجی می‌دانند.

با این حال بسیاری از کارشناسان و ناظران مسائل سوریه بعید می‌دانند که دخالت خارجی همچون لیبی در سوریه رخ دهد و غربی‌ها بخواهند برای سرنگونی نظام اسد نیروی نظامی در سوریه پیاده کنند.

یک دیپلمات فعال در دمشق در این باره گفت: «حقیقت این است که در حال حاضر اسلام‌گرایان و چهره‌های سکولار و دیگر فعالان میدانی سوریه اکنون صاحب یک شورای واحد شدند که این اتفاق بسیار مهمی است.»

وی در ادامه افزود: «آنها باید ثابت کنند که توانایی پر کردن خلا قدرت در نبود اسد را دارند. آنها نیازمند ایجاد یک راهکار عملی مفصل مبتنی بر نیازهای اساسی جامعه برای تحقق دموکراسی در سوریه هستند.»

این در حالی است که اخوان المسلمین سوریه و سلفی‌ها که علیه بشار اسد با یکدیگر دست به ائتلاف زده‌اند از تشکیل این شورا ناخرسندند و آن را نماینده خود نمی‌دانند.

با این حال برهان غلیون، رئیس شورای ملی انتقالی سوریه که در آنکارا بیانیه شورا را قرائت می‌کرد در کنار خود محمد ریاض الشقفه، ناظر ویژه اخوان المسلمین، سیاستمداران مسیحی، کردها و سمیر نشار یکی از اعضای فعال در شورا را داشت تا این گونه وانمود شود که در میان مخالفان طیف‌های مختلف حضور دارند.

شفقه پس از این جلسه در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره رسما از ناتو خواست همانند لیبی در سوریه نیز دخالت کند و بدون فرستادن نیروی زمینی با اعمال منطقه پرواز ممنوع به نیروهای وفادار به اسد حمله هوایی انجام دهد.

وی در پاسخ به این سوال که شما در جلسه شورای انتقالی حمله نظامی را رد کردید پس چطور اکنون خواهان حمله نظامی هستید، گفت: «ملت سوریه و ما هر گونه دخالت نظامی خارجی در خاک سوریه را رد می‌کنیم اما اگر نظام همچنین به کشتن مردم ادامه دهد ما نیز به ابزارهای گوناگون مثل منطقه پرواز ممنوع متوسل خواهیم شد. اگر بنا باشد نظام همچنان از توپ و تانک استفاده کند باید جنگنده‌های ناتو برای توقف حملات آنها وارد عمل شوند. البته هر گونه مداخله نظامی زمینی از جانب ما رد می‌شود و ما به هیچ وجه خواهان چنین چیزی نیستیم.»

این در حالی است که سمیر نشار، رئیس هیئت امنای رسانه‌های دمشق هر گونه دخالت نظامی در سوریه را رد کرد و گفت: «سوریه با لیبی بسیار متفاوت است. در هیچ جای سوریه ما جایی مثل بنغازی نداریم. پس بهتر است نسخه لیبی را هم برای سوریه نپیچند.» 

برهان غلیون، رئیس شورای انتقالی نیز هر گونه مداخله خارجی را تنها منوط به هماهنگی با شورای انتقالی دانست و گفت که در حال حاضر دخالت نظامی در سوریه به معنای جنگ داخلی خواهد بود و ما به هیچ وجه نمی‌توانیم چنین چیزی را بپذیریم.

در همین رابطه میشل کیلو، نویسنده و مخالف فعال سوری نیز گفت: «هئیت هماهنگی ملی وابسته به نیروی تغییر دموکراتیک که اپوزسیون فعال در درون سوریه است و در 18 سپتامبر تشکیل جلسه داد به شورای ملی انتقالی نپیوست چرا که به اعتقاد آنها شورای انتقالی آماده پذیرفتن فکر دخالت خارجی در سوریه است. آنها با هر گونه دخالت خارجی در امور داخلی سوریه کاملا مخالفند.»

 

نظر شما :